Anonym bruker Skrevet 4. februar 2008 #1 Skrevet 4. februar 2008 hadde en diskusjon med min mann... han mente vi bare skulle bruke våtservietter når man steller babyen. Jeg mener vi skal bruke vaskeklut og vann. Han mener det er uhygienisk å ta bort bæsj med vaskeklut for å så vaske den i vår felles vaskemaskin. Jeg mener at herregud man vasker da jo på 60 og over! Dessuten tørker man ikke vekk de verste bæsjeklysene med vaskekluten.. hva mener dere? vil bare ha litt innspill!
Piamor Skrevet 4. februar 2008 #2 Skrevet 4. februar 2008 Det er veldig greit å skylle rompa under springen før man vasker. Våtservietter er ikke noe særlig til daglig bruk.
A og G Skrevet 4. februar 2008 #3 Skrevet 4. februar 2008 synes ikke det er uhygienisk, og er mest sannsynlig det som er best for barnet. En våtserviett inneholder fullt av kjemikalier som ikke alltid er bra for huden. De anbefaler ikke voksne å bruke våtservietter hver dag (slik som asan sine), og da blir det jo litt dumt å skulle bruke det på barnet hver dag flere ganger om dagen. Kjenner forresten en som brukte våtserviett på barnet hele tiden, og stakkars den lille hadde skikkelig utslett, helt til hun prøvde å bruke vaskeklut, da forsvant det av seg selv etterhvert... Er forresten helt ok å bruke våtserviett når man f.eks. er borte og ikke har annen mulighet. Hvis han er redd for å få "klumper" på vaskekluten kan man jo bare legge barnet i vasken og spyle. funker kjempebra!
elsker☆deg☆gutten☆min Skrevet 4. februar 2008 #4 Skrevet 4. februar 2008 hei, jeg har hørt (vet ikke om det er sant) men att man ikke skal bruke våtservietter på spebarns rompa...... uansett med eller uten parfyme, dette for att barnehuden er så sår og skjør enda, så det beste er egentlig bare vann........ dette gjelder bare noen mndr fram i tid.... men vi har handlet inn engangs vaskekluter beregnet på spebarn, di er myke å fine, å kastes rett i søpla etter bruk.... vi kjøpte 1pk altså 250 stk på apoteket...... (av alle plasser) di heter tena ett eller annet.... men ihvertfall tena merket!!! kjøp inn ett par slike pakker for di første mndene, så heller gå over til våtservietter...... lykke til=)
muminmamman Skrevet 4. februar 2008 #5 Skrevet 4. februar 2008 De fleste bruker vaskeklutter... i allefall de første månaderne!! Det finns våtservetter som innehåller parfyme eller liknande som ikke er bra før de små rumperna!!! Men så er det ju opp til var å en vad dem vill bruke å vad som passer best før dem!!!
Gjest Skrevet 4. februar 2008 #6 Skrevet 4. februar 2008 Du bør absolutt bruke vanlige vaskekluter og ikke våtservietter til vanlig. Vi bruker ikke såpe, men babyolje. Det er ikke uhygenisk. Vi bruker å ta det verste av bæsjen med papir, så vaske med klut. Vi kokvasker klutene på 90 grader i vaskemaskin. Vi bruker å vaske ansiktskluter, rumpekluter og stoffbleier vi bruker til å tørke med, sammen. Prøv å vaske deg selv med slike våtservietter som er beregnet for babyer. Det svir! Etter at jeg prøvde det, bruker jeg kun våtservietter når vi reiser o.l.
grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 4. februar 2008 #7 Skrevet 4. februar 2008 som hudpleier vil jeg bare si at vaskeservietter uansett merke burde ikke brukes på barn. eneste jeg bruker d på er vanskelige flekker på komfyren vår.ingenting som fjerner brendte flekker bedre di er skikkelig sterke for en liten sart bak. når vi har vært på hytta har vi prøvd d på oss selv om vinteren å d ender med at vi blir såre nedentil så jeg vil anbefale vaskeklut å vann.
gullegget Skrevet 4. februar 2008 #8 Skrevet 4. februar 2008 I forrige svangerskap fikk jeg et godt råd her inne. Kompress som du får kjøpt på apoteket, de har ca samme størrelse som en våtserviett. Også har du vann og babyolje på de. Og de har man i en boks med låkk. Jeg syntes det var kjempe greit:)
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 4. februar 2008 #9 Skrevet 4. februar 2008 Våtservietter er ikke noe særlig til daglig bruk da de inneholder en del stoffer som ikke er heldig. Vi bruker heller ikke vaskekluter, men noe som heter MESOFT kompresser vi kjøper på apoteket. Disse koster ca 20 kroner for 100stk. Dette er myke kompresser som ikke inneholder noe som helst stoffer, man bare væter de i vann og tar eventuelt olje på om det er bæsj som sitter litt godt. Og kaster de etter bruk. Bruker vaskekluter til resten av kroppen. Har brukt de helt til snuppa på 2 år sluttet med bleie, og skal bruke det til den lille i magen også :-)
lille oscar + bebis Skrevet 4. februar 2008 #10 Skrevet 4. februar 2008 tusen takk for alle svar!!! kunne egentlig tenke meg at våtservietter ikke var bra for huden, når man bruker det hele tiden.. men hadde ingen bevis på det! hehe, denne tråden skal jeg vise til mannen min, så gir han seg nok;) (av alle ting så er mannen min en med ganske skjør hud selv, så skjønner ikke at han har fått dette for seg...) hehe:) ha en fin kveld! HI
Gjest Skrevet 4. februar 2008 #11 Skrevet 4. februar 2008 Be mannen din om å bruke våtservietter på sine edle og litt mindre edle deler selv noen dager, så kan han uttale seg. Jeg brukte en del våtservietter med førstemann, helt til jeg under en hyttetur med utedo brukte noen på meg selv og oppdaget hvor ubehagelig det var.... Usj!
Smånetta 14.mai Skrevet 4. februar 2008 #12 Skrevet 4. februar 2008 Jeg klippet opp en masse stoffbleier i seks biter og sydde grønt rundt kanten på ansiktskluter og gult rundt kanten på rompekluter.(Sikk sakk, avstand to.) Det får du skylt så å si helt rene fordi de er så tynne. Også veldig greie til små romper fordi du kommer til. Dessuten får du ikke alt for mye vann på så du unngår sprekker i alle folder og sånn. Vasker dem på 95 grader. De er like fine etter halvannet år. Her brukes bare våtservietter til nød. Prøver alltid å ha litt papir som jeg heller litt vann på og tørker en siste gang over. (De flest stellbord er på et toalett...) Jeg har en gutt som lett får rød rompe, så jeg er veldig forsiktig med noe som inneholder såpe overhodet. MÅ jeg ha noe ekstra å vaske med fordi det ikke holder med vann, bruker jeg babyolje. Jeg passet en liten gutt før, som foreldrene brukte vaskeservietter på . Han fikk ikke rød rompe, men skikkelig ru og merkelig hud.
turbogutt Skrevet 4. februar 2008 #13 Skrevet 4. februar 2008 Vi bruker Mesoft kompress som vi kjøper på apoteket. De er veldig myke og gode. Fukter de i vann, evnt med litt babyolje i. Det har vi brukt helt fra fødselen av og bruker det ennå til halvannet-åringen vår Våtservietter blir kun brukt på tur
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2008 #14 Skrevet 4. februar 2008 som hun over sier. Kkøp på apoteket. Så fløtlegger du dissa sjøl. Enkelt greit .Uten dritt å møkk:)
It's all about me Skrevet 5. februar 2008 #15 Skrevet 5. februar 2008 Jeg er ikke enig med noen av dere......annet enn med mannen din at vaskaklut til bæsj er no herk. Det dere burde prøve er Mesoft kompresser fra apoteket som dere fukter i vann. Disse er billigere enn våtservietter, samt at de fjerner bæsjen letter og er mer skånsomme. Jeg bruker ikke annet, hjemme som på tur.
-Petrine- Skrevet 5. februar 2008 #16 Skrevet 5. februar 2008 Vi brukte som regel å skylle stumpen under rennende vann for så å tørke over med Mesoft kompresser.Noen ganger ble det vaskeklut og vann. Etterhvert er det fint å bruke engangsvaskeklutene fra Libero. Det er ikke uhygenisk å vakse vaskekluter i maskina på 60-90 grader. Og dessuten har sikkert voksenundertøy høyere konsentrasjon av bakterier enn babybæsj på vaksekluter :-)
minou Skrevet 5. februar 2008 #17 Skrevet 5. februar 2008 Mesoft-kompresser er geniale (om ikke veldig miljøvennlige) og høres ut som et supert kompromiss for deg og mannen din. Vi brukte det. Flere i min barselgruppe fikk sopp i stumpen pga. våtservietter, fordi huden aldri får blitt tørr. Så stå på ditt. Våtservietter er bare for turbruk! (vi brukte forøvrig mesoftkompresser også i stellebaggen...vann klarte jeg alltid å skaffe, og så kastet jeg de bare sammen med bleia etterpå.)
Schuppa og Linemor+junibaby Skrevet 5. februar 2008 #18 Skrevet 5. februar 2008 Hei Har noen av dere forsøkt å vaske dere med våtservietter? Jeg har brukt det en del på telttur og hytter der det ikke er innlagt vann. En del servietter for barnerumper er ganske sterke saker. Derfor tror jeg det er bedre for stumpen å bruke vann når man kan. Og så lenge man fullammer babyen er det ikke bakterier i avføringen. Det går i lukket system hele veien Håndkler og kluter kan som oftest kokvaskes, og det er hygienisk nok for et sykehus, så det bør være bra nok fo mannen din.
2 fine små Skrevet 5. februar 2008 #19 Skrevet 5. februar 2008 Jeg bruker bare vaatservietter paa svaert vanskelige flekker, paa klaer og annet... ;o) Tar alt, for aa si det saann.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå