Gå til innhold

Jeg er deppa idag, skikkelig dritt dag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alt er bare vondt idag..Kort sagt har fått vite at mamma har gitt huset sitt til søstra mi, fikk vite det siden søstra mi har begynt å pusse opp..

Vi har jo hus (og lån på snart 2 mill) men det har ingenting med saken å gjøre.Søstra mi nekter å betale mer enn toppen 200 000 og det mener mamma er helt rettferdig...Gubben er harnisk og vil flytte..For ingenting vi gjør er godt nok..Vi er nærmeste nabo til mamma og jeg har odelen(trodde jeg) men den krever de at jeg sier fra meg...

Åhhhh måtte bare lufte litt tanker, er bare så lei meg..

Hadde vi visst at de hadde bestemt at søstra mi skulle ta over hoved huset hadde ikke vi bygd her...Mamma mener at jeg bare lager helvete..Som ikke bare godtar alt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

æsj, dette skjønner jeg du blir trist av!!! arvog familie og forfordeling er ikke artig!!! Kan der ikke pakke sakene og reise derfra, finne et sted å bo som ikke er så tett på dem som tydelig ikke har så mye godt de skulle gjort for dere. Ingen hjelp ingen kos ingen hygge... det gangner i alle fall ikke der å bli boende, men når det gjelder odelsrett så kan vel ingen tvinge deg? Odelsrett er odelsrett så lenge den loven faktisk eksisterer???

Jeg kan godt diskutere litt med mamman din om hvem som lager helvete.

god klem fra

Skrevet

Uff, dette er jo bare vondt, sårt og vanskelig å deale med.....noe så sårende som å bli så forskjellsbehandlet som søsken. Det er ikke lov å gjøre det mot barna sine!!!

Det ser ut som om din mor og søster ikke er i stand til å se annet enn seg selv og hverandre i denne saken. Mulig de aldri vil gjøre det heller.

Det viktigste du kan gjøre opp i dette vonde og såre er å beskytte deg selv og dine...... Kanskje dere rett og slett må ta en avgjørelse om å bryte opp fra gården og etablere dere et annet sted, i god avstand fra disse tuppene....

Forstår at du er kjempelei deg.........noe så sårt og vondt som å føle seg som en som kommer i andre rekke......uff, jeg får vondt av deg og skulle gjerne tatt en prat med dem, sammen med dritgrei.....

Noen ganger er det ikke verdt å bruke kreftene sine på slike mennesker, selv om det er familie.....så sett dere ned du og mannen. Kanskje det er dette som skal til for at dere skal få en ny mulighet og nye gevinster et annet sted:-) Jeg tror på det jeg.....at ting skjer for at vi skal få nye muligheter.............grip sjansen og prøv å tenk at dette er deres greier og ikke dine!!!!

Så kan de sitte der og holde hverandre i hånden når ingen andre orker noen av dem......

Sender deg digre trøsteklemmer!!!

Skrevet

Problemet er at vi har nettopp bygd nytt hus og må vi selge blir det med brakende tap.....Dette visste vi før vi bygde, men vi trodde jo vi skulle få det fredelig her da..Det er etter at pappa døde at mamma har innrømmt at de hadde bestemt at søstra mi skulle arve huset...Dette var det ALDRI snakk om for 5år siden...Hadde vi visst det hadde vi ikke bygt her, men det gjorde vi og her må vi vel bli..Så dette blir ufattelig gøy..Bo så nært og så er det sååå sårt.Er jo en grunn til at vi bygde hus på gården da, var jo pga jeg trodde atjeg skulle ta over på odel..Nekter jeg å fraskrive meg odelen blir det ett helvete her og hvordan blir det da...Som tanta mi sa, dette var ingen bombe,den søstra di har fåt talt hun har pekt på...Men du vennen du har ryggrad du, det e rforskjellen på dere to.....Nåja jeg veit ikke helt.Føler meg bare overkjørt jeg da.

Skrevet

Bruk tiden godt til å tenke dere om......ta kontakt med en advokat og hør hvordan disse rettighetene egentlig er.......ikke la deg overkjøre av dem....

Selv om det er lettere sagt enn gjort. Men nå er du så såret og føler deg så liten at alt blir vanskelig å takle. Så bruk tiden, kjenn etter hvem som er den sterke og stolte oppi dette......Tanten din høres forresten ut som en du kanskje kan snakke litt med. Fortelle henne hvordan du har det.........at dette sårer deg fryktelig og gjør det vanskelig å skulle fortsette et normalt familieforhold til søster og mor.......... Kanskje noen andre kan få lukket opp øynene deres.....Jeg håper det for din skyld....for dette må være fryktelig sårt og tungt å bære på for deg........ Godt du har en mann som blir forbannet på dine vegne.....selv om du nok kanskje burde bli det du også....når den verste sårheten har lagt seg......men det kan ta tid...

Skrevet

Fader heller, jeg skjønner godt at du er forbanna!! De kan ikke "tvinge" deg til å fraskrive deg odelen du har! Din søster kan ikke uten videre få overta gården til odelstakst (noe lavere enn markedsverdi) hvis det er du som har odel. Og uansett må den som har odel, betale ut søsken ved formell overtakelse. Det går selvfølgelig an å inngå spesialavtale, men det formelle er ganske strengt ved overtakelse på odel.

Send meg gjerne en PM hvis du lurer på noe om odelsreglene, mulig jeg kan hjelpe! Arealreglene er gjort om de siste årene (det er ikke odel på gårder som har under et visst antall dekar dyrket mark/utmark), men odelsloven er ikke endret siden 1974 så vidt jeg vet. Jeg er "gammel" odelsjente til en storgård som ble solgt for 15 år siden, etter at vi fraskrev oss odel. Jeg måtte svare først, så fikk mine to yngre søsken spørsmålet etter alder.

Det er ikke noe gøy når det blir krangel om arv og slikt i familien. Huff, håper det løser seg! Masse lykke til!!

Skrevet

Tusen takk Karomamma :0)

Dette er bare ett lite småbruk så det er ikke sikkert det er odel på den lenger...Husker ikke hvor stor den er..Problemet er at tomta vår er knytt opp til gården,lånet vårt også..Dette blir ett problem for oss nå når søstra mi plutselig skal ha gården...

Får bare bite tenna sammen så ordner det seg vel etterhvert...

Skrevet

Du skal ha odelen din du.. Hvis ikke skal huset takseres og overtas til markedsverdi. Høres ut som en vanskelig situasjon. Men ikke søren om jeg hadde gitt fra meg odelen. Nei

aldri aldri aldri

Skrevet

Syns dette høres blodig urettferdig ut! Trodde ikke foreldre kunne forfordele søsken på dette viset. Råder deg til å ta kontakt med en økonomisk rådgiver, slike tilbys i landbruksorganisasjoner vet jeg... De skal ha god greie på overdragelser og generasjonsskifter og sånn. Kan ikke skjønne annet enn at dere må ha en god sak.

Ellers håper jeg du og gubben kan sette dere ned og finne ut hva dere ønsker, og hvordan dere skal gå fram. Godt at dere er to om dette! Ta vare på hverandre og søk støtte der dere klarer å finne det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...