Gå til innhold

Tryne er du her? Trenger litt hjelp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ringte legen i dag for å få vite resultatet av progesteron blodprøven. Fikk vite at svaret var 3,4. Snakket bare med hun dama på kontoret, så hun lurte på om det sa meg noe (noe det ikke gjorde). Søkte på gamle innlegg og fant noe du hadde skrevet om progesteron nivå 1 uke etter EL. Tror det stod at den skulle være på 15 eller oppover i lutealfase... Dette tyder vel på at jeg ikke har hatt EL på denne pergokuren?

Nå er jeg deppa og såååå lei... Forrige pergokur ble jeg gravid, men mistet i tidlig sa, så forhåpningene var jo store. Hadde ikke blitt så deppa hvis progesteron var normal, selv om jeg ikke ble gravid... Hvor lenge kan legen tvinge meg til å bruke pergo før jeg blir henvist videre? Har snart prøvd å bli gravid i 3 år, og er lei av å prøve uten resultat...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å si at IKM er i dag, men TR har ikke kommet enda. Men hun kommer nok, siden jeg tydeligvis ikke har hatt EL... Da er det jo ikke håp en gang....

Skrevet

Her finner du tabeller over alle mulige hormoner

http://www.fertilityplus.org/faq/hormonelevels.html.

Dette står det om progesteron, målt på dag 7 i syklus:

A progesterone test is done to confirm ovulation. When a follicle releases its egg, it becomes what is called a corpus luteum and produces progesterone. A level over 5 probably indicates some form of ovulation, but most doctors want to see a level over 10 on a natural cycle, and a level over 15 on a medicated cycle. There is no mid-luteal level that predicts pregnancy. Some say the test may be more accurate if done first thing in the morning after fasting.

Skrevet

Tusen takk for svar, og god informasjon!! Får høre hva legen mener om dette i morgen... Regner med at jeg får dobbel pergo denne pp'en da, hvis bare TR kan komme... Ingen tegn på at hun er på vei... Bruker å spotte og ha menssmerter i 3-4 dager før, men denne gangen er det ingen spotting. Har hatt litt menssmerter i en kort stund en og annen dag (ikke noe sammenhengende...

Tok CB Digital EL tester for å finne EL... Vet du om fastlegen kan sende søknad om IVF, eller om jeg må til en gynekolog først? Var hos gyn etter sa i november, og han så ingen cyster. Så er manglende EL som er mitt problem ifb. med barnløsheten...

Skrevet

Heisann.

ja, det stemmer at den bør være over 15. men det som er saken er at av og til kommer EL senere i syklusen, noe som ofte skjer når man bruker pergotime. Dersom man da tar blodprøven på dag 21 i syklusen (som er stander når man har EL rundt dag 15), så vil man få ett lavt tall på blodprøven selv om man kanskje har hatt EL.

legen kan helelr ikke tvinge deg til å gå på pergotime i evigheter, maks 3 kurer, s kan du begynne å kreve. Kom deg til en gynekolog å få henne til å henvise deg videre, det er ingen tid å miste.

Masse lykke til:)

Skrevet

Jeg tok CB Digital EL tester, og fikk positiv test søndag 20. januar. Regnet derfor med at jeg hadde EL mandag 21. januar, og dro til legen og fikk tatt blodprøven etter en uke...

Kan EL testen ha vist feil positiv??

Må også sies at i løpet av utredningen før jeg fikk pergo, mente legen at jeg ikke har hatt EL da han så på blodprøve resultatene, men jeg fikk positiv EL test (digital) 14 dager før mensen kom likevel....

Da jeg var hos gynekologen for å sjekke om alt var kommet ut av seg selv etter sa'en, så virket han liksom ikke som han syntes det var noe stress dette. Da jeg sa vi hadde prøvd i 2,5 år uten resultat, så sa han bare at ja det er sånn kroppen er, det kan ta tid...

Det vrimler ikke akkurat av gynekologer her, og har ikke så innmari lyst til å dra tilbake til han som hadde så god tid... hehe...

Tusen takk for svar, greit å ha noen å spørre som har litt erfaring her... ;)

Skrevet

Det kan jo tenkes at du har EL, men at du sliter med progesteron nivået. kanskje det hadde hjelpt deg å fått progesteron tilskudd. jeg ville nok gått til en gynekolog. Har du blitt sjekket for PCO/PCOS?? de kan få falsk positiv EL test, men da får de stort sett positiv test hele syklusen.

For meg høres det ut som om du har hatt EL. For står godt at du ikek vil tilbake til han som har så innmari god tid, fordrar ikke slike folk selv. Synes du har prøvd lenge nok, ville rådet deg til å starte søkingen for IVF

Skrevet

Ja det kan jo være noe å prøve progesteron tilskudd, skal høre med legen om jeg kan få en resept på dette.

Jeg har ikke blitt sjekket for PCO/PCOS, men da jeg var hos gyn etter sa'en spurte jeg om han så noen cyster eller tette eggledere eller noe. Han sa at jeg ikke hadde noen cyster, men at han ikke kunne se på ul om jeg hadde tette eggledere. Men de var jo åpne, ellers hadde jeg jo ikke blitt gravid... Har ikke tatt lap eller hsg røntgen eller noe. Kun blodprøver hos legen, pluss den innvendige ul'en hos gyn...

Jeg har tatt EL test dagen etter positivt resultat et par ganger, og da har de vært negativ, så de er ikke positive hele syklusen i alle fall..

Jeg lurer på å si til legen (evt gyn hvis jeg MÅ til han) at jeg vil de skal sende søknad om IVF, også kan jeg fortsette på pergo fram til jeg får time til forsamtale for IVF eller noe...

Skrevet

Det høres ikke ut som om du har PCO/PCOS. Det kan hende at man får positive tester uten å hatt EL, det er visst kroppen prøver å slippe egget, men ikke klarer å slippe det.

Du har prøvd så lenge nå at du bør absolutt få sendt søknad om IVF. DU trenger ikkes pør han om han skal gjør, du kan si han skal gjøre det. Da er det de som motar søknaden som er med å avghør om du får det eller ikke. Dersom du har penger så kan det være en ide å gå privat, da kan du kontakte en klinikk selv. Det er dette vi har gjort. Vi blir nok ikke godkjennt i det offentlige pga mitt problem.

Når det gjelder progesteron tilskudd så kan du kjøpe womans care elelr progesta care eller hva det heter. det kan du få kjøpt i noen helsekoster og på nettet

Skrevet

Okei, bare et spørsmål. Dersom kroppen ikke greier å slippe egget, hva skjer med det??

Venter fortsatt på TR som skulle vært her 4. februar. Ingen som helst antydninger til at den er på vei heller. Har begynt å få ømme pupper nå, men testet i helga og mandag, og de var negative... Tenkte å dra innom legen når TR kom, for å hente resept på pergo, og bestille en time... Da har jeg jo hatt 3 pergokurer innen timen, og da får det jammen skje noe mer i denne utredningen...

Skal få kjøpt meg progesteron tilskudd, så får jeg prøve det neste pp.

Igjen, tusen tusen takk for svar ;)

Skrevet

ja, godt spørsmål. Tror det berre dør og går tilbake, men er ikke sikker.

hadde bestillt meg en time ja å f tt fart på saker å ting. Du må vertfall ha lykke til;)

Skrevet

Tusen takk, du ser nok hva som skjer videre med meg her på Bli Gravid. Kroppen lever i alle fall sitt eget liv, og vil ikke bli kontrollert av noe annet... Hehe...

Ønsker deg også lykke til. Håper det klaffer med IVF for deg ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...