Gå til innhold

Hmmm-ferieplanlegging igjen....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da var vi kommet dit at det er på tide å planlegge ferien igjen. Vi har da dine,mine og vårt barn, og jeg har ikke lyst å dra på ferie med hans barn.... og det har ikke han heller. Barna hans vil bare være ilag med oss hvis det skjer kule "ting", hvis vi kjøper dem dyre ting eller hvis det er andre ting de kan oppnå ved å være ilag med oss. (jentene hans er 13 og 16 år)

Nå har det seg slik at jenta hans på 13 har sagt at hun vil være med faren på ferie. (Hun skal også med moren sin) Jeg har sagt klart ifra at jeg ikke orker å dra ilag med dem på ferie, og har foreslått at vi tar ferie i en uke hver for oss, der jeg er ilag med mine jenter og han ilag med sine jenter... Jeg mener det kan være en god løsning, for da får jeg litt alenetid med mine barn og han med sine. Nå har det seg at vårt barn blir med med meg, fordi han vil være 6 måneder da og vi vil fortsatt være i en ammesituasjon. Mannen min synes ikke dette er en god ide, han vil ikke være alene ilag med sine barn på ferie, fordi han regner med at det blir en dyr ferie for oss. Jeg tror ikke det, da jeg og jentene mine skal dra på hytta en tur, mens hans barn vil dra til syden. Slik jeg ser det så kan vi vel bytte på det å ha en dyr ferie. Neste år tar jeg og jentene mine en ferie som koster litt mer, og han en billig ferie ilag med sine jenter....

Er jeg veldig egoistisk her? Eller tror dere at dette er en løsning som kan fungere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal han ha fellesbarnet neste ferie da mens du drar til syden med bare særkullsbarna dine? Ellers skal du ha med fellesbarnet neste år også? da får jo ikke far ferie med fellesbarn?

Jeg syns ikke det høres som noen god ide, hørtes lite koselig og enda mer splittende ut for dere som familie. Men så kjenner jo ikke jeg deres historie heller, dere vurderer det jo sikkert fordi dere ikke har det hyggelig sammen. Men yngste jenta til mannen din er jo bare 13 år da, så da må dere ha delte feire i ganske lang tid framover... Jeg hadde blitt deppa ved tanke på det.

Dere har fem jenter - er det ikke noe dere kan gjøre sammen? Hva med å få tak i en skikkelig stor hytte i et område hvor det skjer litt av hvert? Dere kan jo bare dele dere på dagene? Jeg tror heller jeg hadde prioritert billigere fellesferier for alle sammen enn dyre delte ferier. Ferier kan er jo skaping av felles minner også da, og kan jo også ha en veldig positiv effekt for familien. Men går det ikke så går det jo ikke, det vet jo dere best.

Hvis din løsning egentlig betyr at mannen din aldri får ferie med fellesbarn fordi de andre barna ikke kan dra på ferie sammen og du vil ha med fellesbarnet, så ville jeg iallfall prioritert en ferie for bare dere to og fellesbarnet en gang i året - dere skal jo bygge og bevare et fellesskap du og mannen din også som forhåpentligvis skal vare lenge og komme familien til gode!

Skrevet

Dette er fasiten til hvordan konflikter oppstår!

Prøv så langt som mulig å få til en ordentlig familieferie. Det er litt for "enkelt" å skulle dele opp ferien slik at man unngår å feriere sammen med stebarna sine. Du er i permisjon og har all verdens tid uansett, så da vil det jo ikke spille en rolle for deg om du bruker en uke på en ferie sammen med stebarna. De er jo såpass store at det er jo ikke snakk om så mange sommere dette vil være aktuelt uansett.

Dere kan jo selv velge om dere vil ta med stebarna på de dyre feriene deres da, men det er jo din manns barn og da bør du respektere hans synspunkt også.

Skrevet

dette med at barna hans bare vil være hos dere hvis det skjer kuuule ting osv... De er 13 og 16 - tror du skal lete lenge før du finner tenåringer som ikke styres av slik tankegang. Hvis de får vanskeligere tilgang på venner og "livet sitt" når de er hos dere, er det ikke så rart at de stort sett ønsker å være hjemme hos mor. En ferie er jo en ypperlig anlendning til å få litt kvalitetstid sammen med tennåringer, hvilket alle foreldre opplever litt problematisk å få til tror jeg, da de i den alderen er mest opptatt av sitt liv og sine venner.

Skrevet

Hadde tenkt at vi kunne ha fellesbarnet annet hvert år den ene uka av ferien. Vi har 3 uker sammen etter den ene uka hver for oss. Vi skulle gjerne tatt billig ferier ilag med alle sammen, men hans jenter vil ikke være med, såfremt det ikke er noe "stort" og dyrt som skal skje. Det er jo litt frustrerende for oss at ferier som f.eks hyttetur ikke er godt nok for jentene hans. Og med så mange barn, lån og 2 studielån har vi ikke råd til å ta dyre sydenferier med alle sammen. Skulle ønske vi kunne gjort det, men den gang ei.

Skrevet

I utgangspunktet så vil ikke stebarna mine dra på ferie ilag med meg, og mannen min og hans eks vil ikke tvinge barna til det. Det er en lang historie, jeg kom fort inn i min mann liv etter seperasjonen fra eksen hans.

Jeg kunne godt tenkt meg ferie ilag med dem, men mannen min orker ikke surmulinga dems over at det ikke blir den store og dyre ferien. Mora har råd til store og dyre ferier, det har ikke vi.

Skrevet

Ja jeg er enig med deg i at tenåringer vil være der det skjer kule ting osv. Det skal sies at vi har prøvd å aktivisere dem på alle tenklige måter når dem er hos oss. Men de nekter plent å være med på dagligdagse ting, som det å bli kjent med andre tenåringer på deres alder. Vi har prøvd siden de var 9 og 12 år uten at vi har fått det til. Andre barn og tenåringer kom ofte til oss de første årene, men etterhvert så orket de ikke mere, fordi stedøtrene mine ikke snakket til dem. De bare overså de andre barna/tenåringene. Stedøtrene mine har vært ganske klar på at de ikke orker å være ilag med oss, såfremt det ikke skjer spennende ting som å reise bort, dra til badeland, shoppe i byen osv. De første årene gjorde vi slike ting veldig ofte med dem, men det blir rett og slett for dyrt for oss. Det er synd at det skal være slik at penger styrer det som skjer hos oss, men slik er det. Å det som gjør det vanskelig er at jeg har mine 2 jenter, og de føler seg tilsidesatt for de får ikke de samme godene som stedøtrene mine får hos oss. Vi har forklart til stedøtrene mine at vi ikke har økonomi til bare å gjøre kule ting, men da ler de bare oss opp i ansiktet. Vi vil jo så gjerne at de skal være litt ilag med oss, men det er ikke enkelt for oss. Dette resulterer i at mannen min ikke får så mye tid ilag med barna sine som han ønsker, og at han har dårlig samvittighet for det.

Altså, for at vi skal ha råd til at mannen min skal ha barna sine på den ferien som de vil ha, så synes jeg at det kan være en god ide å la han dra med sine barn på sydenferie i år, og jeg den ene uka på hytta med mine barn, og så kan vi ha den ene uka ilag med våre særkullsbarn i året. Og bare for å ha sagt det, det er ikke meninga at jeg ksla ha vårt fellesbarn med meg alle årene, kun i år mens jeg ammer....

Huff dette ble et langt svar.... og kanskje litt på sidelinja av det su skrev i ditt svar til meg:)

Skrevet

kjære sjessi,

Jeg forstår deg veldig godt. For meg virker du som en løsningsorientert person. Jeg er helt enig med deg at det er lurt å dele familien i ferien. Det er viktig både for dere voksne og særkullsbarna deres å få tid for dere selv. I ferien skal man få energi og lade opp batteriene, ikke bruke energi på å gjøre bortskjemte tenåringsstebarn fornøyd - de blir ikke fornøyd uansett..... det kan alle stemødre som har forsøkt skrive under på.

Man har gjerne mer tålmodighet med egne tenåringer enn andres - og stebarn er andres barn - det er fakta. Nå som dere har en liten i tillegg så er det bortimot umulig å tilfredstille alles behov mtp. den store aldersforskjellen - familien blir delt uansett om dere hadde reist til syden alle sammen.

Du får kanskje ikke så mye forståelse på disse sidene, men du skal vite at man må ha opplevd det du har opplevd for å forstå din situasjon. Du gjør det rette i forhold til å trekke deg unna stebarna dine i ferien - når det er en kjennsgjerning at de ikke vil vite av deg så syns ikke jeg du skal slite deg ut for å holde familien samlet. Det går først og fremst utover deg og dine barn - du fortjener bedre.

Jeg har kommet frem til det samme som deg etter utallige år med ferier sammen med stebarn som aldri ble fornøyd og med en mann som gikk rundt med konstant dårlig samvittighet overfor særkullsbarna sine. Nå får stebarna en flott ferie med sin far annethvert år, og jeg og våre barn annethvert år - vi har heller ikke råd til å ha doble ferier hvert år. Og det fungerer utmerket - jeg får fri fra sure tenåringer, faren får kvalitetstid med sine barn, stebarna får en flott ferie med sin far på sine premisser. Jeg og mannen min har kommet frem til at tenåringsfasen med stebarn er ekstra krevende for en nyfamilie, og da er det lov å tenke annerledes enn man ville tenkt for en kjernefamilie.

ønsker deg lykke til! klem fra meg :)

Skrevet

For meg høres de ut som bortskjemte drittunger. Ikke gidde å være med om det ikke koster mye penger, eller nok penger til å skryte av det på skolen etterpå?

Holde seg hjemme? Det er da et godt alternativ?

De skal da ikke "belønnes" med sydentur for å være utakknemlig, og på toppen nekte å skulle reise på tur med deg.

Det griper vel inn i fellesøkonomien om de tre reiser uten deg og fellesen også, det hadde jeg ALDRI godtatt!

Skrevet

For ikke å snakke om at han skulle bruke dyrbar ferietid på å gjøre til lags tenåringer som er utrolig bortskjemt, utakknemlig og veldig lite samarbeidsvillige.

Greit nok å være i permisjon selv, men en skulle jo alltid ønske at far gjerne kunne hatt mer fritid å bruke sammen med familien, og da hele familien.

Skrevet

Hei Sjessi!

Det er jo ikke så lett å få inntrykk av hele historien gjennom relativt korte innlegg, så man svarer jo bare det man tenker utfra det man har lest. Det høres skikkelig slitsomt ut hos dere, og stebarna dine høres ut som drittunger. Skjønner at det sikkert ligger andre ting bak hos dem, at det var vanskelig brudd osv, men skjønner likevel ikke at foreldre kan la unger få oppføre seg sånn. Det er sikkert ikke enkelt for mannen din, dere har vel prøvd det meste. Men jeg skjønner heller ikke at mødre kan la barn sine oppføre seg på den måten. Det er jo snakk om å lære barna hvordan det er greit og ikke greit å være mot andre mennesker. Det at man har skilte foreldre gir en ikke rett til å tråkke på og være skikkelig fæl mot andre. Disse barna skal jo tross alt sosialiseres inn i et samfunn de også, og helst bli hyggelige og fine vesener... Tenåringer må kunne holdes ansvarlige for egen oppførsel, alt kan ikke unnskyldes med skilte foreldre og dermed godtas.

Vi har ikke fellesbarn ennå, og mine stebarn er heller ikke tenåringer og vi har et godt forhold, så jeg er langt unna din situasjon. Men hadde jeg vært der så kan det godt hende jeg hadde tenkt som deg, man må jo bare gjøre det beste ut av situasjonen som den er. Tigermamma er jo der og sier at hun ville gjort akkurat det samme. Jeg merker at jeg, som noen over her, faktisk blir irritert på at de tenåringene (andres barn som jeg ikke kjenner, hehe) skal få noen ferie i det hele tatt, når de oppfører seg så kjipt. Har lest mange av tigermammas innlegg og stebarna hennes provoserer meg veldig, det at tenåringer kan og får lov til å oppføre seg så uutholdelig.. Det er selvfølgelig fordi jeg er redd for å havne i samme situasjon en dag. Det skal ikke være veldig lett dette....

Og det er jo ikke lett for stebarna heller, deres bilde ser selvfølgelig helt annerledes ut. Men da syns jeg for h.. at mor og andre voksne rundt dem er nødt til å være med å korrigere dette bilde! Arghh.

Skrevet

Utfra situasjonen dere er i, synes jeg dette høres ut som en god løsning. Du må ta ansvar for din egen og dine barns trivsel, ferie skal være koselig og avslappende, ikke et pes du bare gruer deg til på forhånd. synes ikke du er egoistisk i det hele tatt! I en ideell verden hadde selvsagt alle reist på ferie og hatt det hyggelig sammen, men det er ikke alltid det lar seg gjøre....

Synes forøvrig de to jentene høres ekstremt bortskjemte ut! Tror jeg ville ha oppfordret mannen min til å ta tak i dette, det kan vel ikke være kun sommerferien som skaper uhygge og problemer for dere. De er så store at det må ga an å "straffe" dem dersom de ikke oppfører seg greit, f.eks ved at det ikke blir noen ferietur osv.

Håper du og mannen din blir enig om en god løsning som dere alle kan leve med :) Lykke til!

Skrevet

Så leit at dere aldri skal feire ferien sammen da? Det er vel ganske urettferdig i mine øyne. Både ovenfor deres felles barn og din partner.

Tenker du ikke på at dere er to personer i dette forholdet, som skal samarbeide og få dette til å fungere?

. Selv med dine, mine og våre barn er man jo 2 stk i et forhold. Og da kan man jo kanskje svelge de kamelene som skal svelges og finne en løsning som begge kan leve med.

Og så kan man DA ta tak i ungene og fortelle dem at slik er situasjonen, og slik blir det. Take it og leave it! Jeg er sikker på at de hadde akseptert det til slutt.

Skrevet

Jeg er enig i dette. Skjønner ikke helt hvorfor tenåringene skal få bestemme ferien selv? Det er vel de voksne i familien som skal bestemme slikt..?! Hvis det gir fordeler å være sutrete og utakknemlig, så er det vel ingen grunn til å oppføre seg bedre neste gang..

Min mann har da begynt den "tradisjonen" med å ta ungen (som er fremdeles i barnehage) til utlandet på sommerferie, da er det snakk om å dra spesielt til fornøyelsesparker a la Legoland og samme gjør mor, for ikke å være "mindre" enn far. Så ungen får i løpet av sommeren 2 utenlandsturer spesielt beregnet for h*n. Jeg er helt imot det, jeg synes rett og slett ikke at småbarn har behov for å dra på dyre turer til utlandet for å oppleve noe nytt og spennende, men føler samtidig ikke at jeg kan si det uten å fremstå som den slemme stemoren.. Plus at det er tross alt hans egen penger som han bruker, så han om det. Men tror ungen kommer til med å ha skyhøye forventninger om hvor man skal tilbringe sommerferien i fremtiden.. :/

Helene

Skrevet

Jeg kan også se det fra din side, og jeg kan sørme godt forstå at du vil tage en rolig tur alene med din egen...Jeg har sørme også gjort det, hvis jeg ikke orker min kærestes børn i længere tid...

Jeg har kun den ene mulighed, og det er tage til Danmark- det koster lidt men langt bedre end at skulle være sammen med alle børn på engang, og jeg har taget vores barn hver gang.

Her til sommer, har vi planlagt at vi alle skal tage en tur til DK en uge. Men det koster selvfølgeligt mange penge, men maden er ikke så dyr og hvis vi finder et sted hvor der er sommerland i nærheden- og sommerhuse er ofte til rimelig pris og inkluderer indgang til sommerlande.

Sidste sommer, der var jeg nødt til at tage væk fra ferien- for jeg kunne ikke klare det mere, det var slidsomt.

Det med at ungerne er forkælede, så er det altså det voksnes ansvar- sig til din mand at han må mande op og ændre indstilling. I skal hellere ikke sige til ungerne at I ikke har så mange kroner og ører til at have det coolt, men forklar hellere at tingene kan gøres sjovt her.

Når vi er sammen med min samboers børn, så er alt klar-ifbm.indkøb og hvad der skal serveres iløbet af tiden børnene er her.

Jeg har tydeligjort at her bor jeg, og her spiser vi sundt og godt. Her snakker vi godt med hinanden og ikke slår eller være voldelig. Min samboer er enig med mig, og har efterhånden lært at sige til sine børn om regler der lige skal huskes... Børnene kan selvfølgelig være kræsne af og til, men vi gir ikke op for det- og det virker faktisk.

Håber I finder en løsning på jeres ferie, selvom det kan være lidt vanskeligt at tænke på det- når der er så mange løse ender, men det skal nok ordne sig...:)

Skrevet

Tusen takk for alle svar, både de positive tilbakemeldingene og de som ikke var fult så positiv:)

Sommerferien kommer, enten vi vil eller ikke.. Vi får se hva løsningen blir. Regner med at ikke alle i familien blir fornøyd, men det får da så være. Alle kan ikke gjøres til lags når man er mine, dine og vårt ilag.

Klemmer

Skrevet

huff, dette var dilemma ja. Men skal man tenke at barn trenger "normale" oppvekstvilkår, er det kanskje det beste å ikke la de kreve noe. Jeg mener, jeg fikk som tenåring ikke dra på sydenturer, jeg sa jo at jeg ville men det ble ikke noe av.. har ikke tatt noe skade..

å dele opp ferien høres jo forsåvidt helt greit ut, men syns ikke de skulle kreve å dra til syden.. Hvis en er 16 burde en vel skjønne det mener jeg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...