Anonym bruker Skrevet 4. februar 2008 #1 Skrevet 4. februar 2008 Hei! Hovrdan gjør dere det med sparekonto til babyen? Kommer den til å ha en egen konto fra den er født som dere setter inn deler / alt av barnetrygden? Eller bare gaver ol? Litt usikker på hva som er vanlig , og hvor tidlig det er vanlig å begynne å spare? Er det ikke noen regler på hvor mye man kan spare før overformynderiet må inn å godkjenne uttak? Mener å ha lest noe sånt...
Tredje bolla i magen :) Skrevet 4. februar 2008 #2 Skrevet 4. februar 2008 Vi har opprettet konto til guttene våre som vi har satt inn gaver de har fått. (dåpsgave, jul, bursdag o.l.) Ellers har vi ikke begynt å spare noe fast til dem. Barnetrygda har vi ikke hatt råd til å spare, de går til mat og klar til ungene. Har ikke gidda å stresse med dette. Når vi kommer litt mer ovenpå økonomisk kommer vi til å begynne å sette av et fast beløp til hver av dem hver mnd. Har ikke dårlig råd nå heller sånn egentlig, men venter heller litt og begynner å spare likt til alle tre samtidig etter vi er ferdig med permisjonen med sistemann.
Tredje bolla i magen :) Skrevet 4. februar 2008 #3 Skrevet 4. februar 2008 Vil forresten huske at jeg har lest at det er ca 70000 man kan spare i barnets navn før overformynderiet griper inn...
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2008 #4 Skrevet 4. februar 2008 Vi har enda ikke noen konto til storesøster og hun er 2,5 år. Hun har noen få pengegaver liggende her hjemme. Vi har ikke tengt til å spare noe for det legger vi heller i verdiøkningen på huset. Hun får det hun trenger når hun trenger det.
Gjest Skrevet 4. februar 2008 #5 Skrevet 4. februar 2008 Lurer jeg også på. Vet ihvertfall at du kan spare på to måter, enten i foreldrenes navn, eller i barnets. Husker jeg har lest om + og - ved begge måter, men hva var det igjen da? Hvis barnet selv har for mye på konto, kan det ihvertfall gå utover at de ikke får maks studiestipend o.l. når den tid kommer.
lille sprelle Skrevet 4. februar 2008 #6 Skrevet 4. februar 2008 Gjør som brodern har gjort med sine unger. Lager en konto på min egen nettbank øremerket nurket med tanke på pengegaver osv
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2008 #7 Skrevet 4. februar 2008 Bare husk på at om du sparer i barnets navn blir kontoen/pengene tilgjengelig for barnet på hans/hennes 18 års bursdag. Da kan de bruke pengene på hva de vil..... tror ikke din tanke er å sparer til fx en kjempekul sydenferie??:-) Vi har en konto i vår navn som er øremerket barnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå