Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 4. februar 2008 #1 Skrevet 4. februar 2008 Sambo har en jobb der han bruker kniv mye og nå ringte han oig sa at han hadde kuttet seg ganske dypt og at sjefen hadde anbefalt han å dra på legevakten. Men så siar han at han heller vil kjøpe en slags tape som holder igjen såret og som på en måte kan brukes til sånne skader. Hva heter dette? Og hvordan gå fram ang rensing av sår osv?
Lille`mor & lillebøll Skrevet 4. februar 2008 #3 Skrevet 4. februar 2008 Strips heter det. Kjøper det på apoteket. De er egentlig noe som skal ligge i medisinskrinen på arbeidsplasser...
mamiladi Skrevet 4. februar 2008 #4 Skrevet 4. februar 2008 Hadde jeg vært han hadde jeg tatt meg en tur på legevakta :-/ der får de rensa såret skikkelig og limt det igjen! Mindre sjans for ekle betennelser hvis det blir rensa av folk som kan det! Jeg er ingen sykepleier da :-)
*Willow* Skrevet 4. februar 2008 #5 Skrevet 4. februar 2008 Strips, men er det veldig dypt burde han dra på legevakta uansett, er ikke sikkert det holder med strips da.
Chezka Skrevet 4. februar 2008 #6 Skrevet 4. februar 2008 Det heter Steristrips. Hvis kuttet blør er det ikke nødvendig å rense så mye, tørk av evt blod rundt og sett steristrips på tvers av kuttet etter at sårkantene er presset pent mot hverandre. Steristripsen skal sitte tett i tett slik at hele såret er dekket. Hvis det ikke blør noe særlig kan man helle over Pyrisept til det ser passe rent ut, lufttørke litt - og ellers samme prosedyre. Det kan være greit å ha en vanlig bandasje over etter at man har satt på stripsene slik at man beskytter såret ekstra. Disse sårene blir som regel veldig pene når de er grodd, og gløyper gjerne mindre enn sår som er sydd. For øvrig er det vanlig å stripse småkutt istedet for å sy også hos legen.