Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 4. februar 2008 #1 Skrevet 4. februar 2008 Sambo har en jobb der han bruker kniv mye og nå ringte han oig sa at han hadde kuttet seg ganske dypt og at sjefen hadde anbefalt han å dra på legevakten. Men så siar han at han heller vil kjøpe en slags tape som holder igjen såret og som på en måte kan brukes til sånne skader. Hva heter dette? Og hvordan gå fram ang rensing av sår osv?
Lille`mor & lillebøll Skrevet 4. februar 2008 #3 Skrevet 4. februar 2008 Strips heter det. Kjøper det på apoteket. De er egentlig noe som skal ligge i medisinskrinen på arbeidsplasser...
mamiladi Skrevet 4. februar 2008 #4 Skrevet 4. februar 2008 Hadde jeg vært han hadde jeg tatt meg en tur på legevakta :-/ der får de rensa såret skikkelig og limt det igjen! Mindre sjans for ekle betennelser hvis det blir rensa av folk som kan det! Jeg er ingen sykepleier da :-)
*Willow* Skrevet 4. februar 2008 #5 Skrevet 4. februar 2008 Strips, men er det veldig dypt burde han dra på legevakta uansett, er ikke sikkert det holder med strips da.
Chezka Skrevet 4. februar 2008 #6 Skrevet 4. februar 2008 Det heter Steristrips. Hvis kuttet blør er det ikke nødvendig å rense så mye, tørk av evt blod rundt og sett steristrips på tvers av kuttet etter at sårkantene er presset pent mot hverandre. Steristripsen skal sitte tett i tett slik at hele såret er dekket. Hvis det ikke blør noe særlig kan man helle over Pyrisept til det ser passe rent ut, lufttørke litt - og ellers samme prosedyre. Det kan være greit å ha en vanlig bandasje over etter at man har satt på stripsene slik at man beskytter såret ekstra. Disse sårene blir som regel veldig pene når de er grodd, og gløyper gjerne mindre enn sår som er sydd. For øvrig er det vanlig å stripse småkutt istedet for å sy også hos legen.
Guttemamma75 Skrevet 4. februar 2008 #7 Skrevet 4. februar 2008 Jeg er helt enig med hun over her (og jeg er sykepleier..) Steristrips kan fint brukes på overflatiske sår som "gaper" litt for å holde de i hop, men funker ikke bra på dypere sår.. Det som kan skje er at det gror fint "utenpå" mens det ikke gror så godt i dybden - og man kan få plager med infeksjoner...
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 4. februar 2008 Forfatter #8 Skrevet 4. februar 2008 Takk for mange svar:-) Han er den typen som ikke går til legen før det er totalt krise:-) Jeg skal se på såret når han kommer hjem så sender jeg han på legevakta om det er veldig ille ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå