Gjest Skrevet 4. februar 2008 #1 Skrevet 4. februar 2008 Ja, jeg kunne sikkert googlet meg frem til det, men spør nå her, alltid noen som vet :-) Lurer på: Når kan barn sitte fremovervent i passasjersetet foran med sete og uten sete? Hvor er grensen for at barn må sikres med godkjent sete? 135 cm, 145 cm eller 150 cm? (eller 36 kg, den vet jeg, men nå vil jeg vite høyden). Mener å ha hørt om alle disse høydene og er derfor litt usikker.
~sjiraff~ Skrevet 4. februar 2008 #2 Skrevet 4. februar 2008 http://www.tryggtrafikk.no/filestore/bilbelte-implementering-direktiv.oversendelse_til_Lovd..pdf
~sjiraff~ Skrevet 4. februar 2008 #3 Skrevet 4. februar 2008 http://www.tryggtrafikk.no/filestore/Sikring_av_barn_i_bil.pdf
Gjest Skrevet 4. februar 2008 #6 Skrevet 4. februar 2008 Så svarene blir da: Barn kan settes fremovervendt i bilens passasjersete, med airbag koblet til, fra de er 9 kg, men det anbefales ikke, og uten bilsete MÅ de være 140 cm. 135 cm eller 36 kg er grensen for hvor lenge de må monteres i godkjent bilstol. bare sånn i tilfelle andre også lurte :-)
Tråle i Trøbbel Skrevet 4. februar 2008 #7 Skrevet 4. februar 2008 bare poengterer en liten skriveleif ang airbag:-) ...med airbag koblet FRA...
Gjest Skrevet 4. februar 2008 #8 Skrevet 4. februar 2008 Det var ikke skrivefeil Tråle i Trøbbel. Når barnet sitter FREMOVERVENDT i passasjersete foran skal air-bagen være koblet til, bakovervendt skal den være koblet fra. Men de fraråder å sette barn fremovervendt foran da før de er 140 cm siden air-bagen er laget for voksne, men det er lovlig altså og airbagen skal da være tilkoblet.
~sjiraff~ Skrevet 4. februar 2008 #9 Skrevet 4. februar 2008 Da tror jeg du skal lese brosjyren en gang til Alva for det er ikke forbudt å sette barn fremovervendt der det er airbag (passasjersetet), men det frarådes. Så det skal helst IKKE være airbag om barn under 140 sitter fremovervendt.
Gjest Skrevet 4. februar 2008 #10 Skrevet 4. februar 2008 Det var jo det jeg skrev jo... At det er frarådet selv om airbagen er koblet til. Det står ingen steder at den skal være koblet ut når barn sitter fremovervendt foran, bare når de sitter bakovervendt, eneste de fraråder er generelt å ha barn foran i bilen, frovervendt, før de er 140 cm.
~sjiraff~ Skrevet 4. februar 2008 #11 Skrevet 4. februar 2008 Du skriver jo at airbagen skal være tilkoblet om barnet sitter fremovervendt. Det er ikke riktig. De anbefaler at airbagen ikke tilkoblet om barnet er under 140.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå