Gå til innhold

Bilferie med baby på ca 16 mnd? TIPS??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har vært på det? Vi skal kjøre ganske langt med bil i sommer, og er litt spent på hvordan det vil gå! Han er ikke veldig glad i å sitte lenge i setet sitt, nå...så håper det vil gå seg til!

Tenkte evt. å kjøpe en sånn dvd-spiller og noen barnefilmer hvis det blir helt krise.

Noen som har noen gode tips?

(og hvor mye sover en 16mnd på dagen?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil absolutt anbefale dere å gå til innkjøp av dvd-spiller i bilen. Det var virkelig verdt hvert øre da vi skulle kjøre 8 timer hjem til foreldrene mine i jula..... Gutta (2 år og 13 mnd) satt og så film og koste seg masse, og turen gikk som en drøm iforhold til hva den ville gjort uten dvd-spiller. Vi kjørte 4 timer før vi tok et stopp på 40 min og så kjørte vi resten nesten i ett (kun dostopp) også :)

Hvor mye en 16 mnd sover er vel veldig forskjellig, men eldstemann her sov ca 2 timer da han var så gammel. Minsten er vel 14 mnd nå og sover mellom 1,5 og 3 timer på dagen.....

Ellers så er det greit å ha med litt enkel mat som han kan spise, og drikke. Ta et lengre stopp der han får lekt og løpt litt fra seg..... Ha med noen leker, bøker osv som han kan holde på med i bilen. Barnesanger på cd.

Skrevet

Da blir det nok dvd-spiller til sommeren, ja! Skal kjøre helt til frankrike....

Flere tips?

Skrevet

Vi bruker å kjøre til sunnmøre så har fått prøvd ut litt forskjellige ting på 9 timers turer:) Det som funket veldig bra sist vi tok turen var:

Ha en stor eske med forskjellige lekesaker;

tegneblokk

fargestifter

etch a sketh (genial!!)

bøker (vi lagde en bildebok som hun fikk i bilen-med bilder av folk i familien og dyr-sånn man bestiller på fotobutikk)

En liten sekk/pose/boks med masse småting oppi som hun plukket ut av selv (plastikkdyr,skjeer,småbamser,baller o.l.)

Noe som lager lyd (spilleboks,rangle,lita tromme...)

Dukke (passer kanskje ikke heilt til sønnen din;))

Boks med fruktbiter

Boks med kjeks

2 drikkeflasker med forskjellig innhold.

Du må forberede deg på behov for underholdning underveis og mye synging:) Og mye rot! Ha ekstra skift lett tilgjengelig!

Skrevet

Ojda. Skal dere kjøre helt til Frankrike med en liten på 16 mnd. Vi har ei jente på 18 måneder og vi synes det er helt fryktelig de gangene vi har kjørt fra Oslo til Kristiansand.

Vår jente blir nemlig veldig lett bilsyk, og vi har hatt ganske mange kjedelige bilopplevelser på grunn av det. Nå er vi i tvil om vi i det hele tatt vil dra på vinterferie på fjellet, for det er kjedelig å utsette henne for den lange bilturen.

Men alle barn er heldigvis ikke slik. Mine råd fra lange turer er:

* Stopp ofte og la minsten få gå ut og strekke på beina og få frisk luft. Ikke bli fristet til å bare kjøre og kjøre fordi det er stille i baksetet. Det kan bety at barnet er kvalmt...Ekstra lurt å stoppe rett før og rett etter ekstra svingete partier.

*Sparketrekk i baksetet er veldig kjekt. Det er helt nødvendig å ha våtservietter, håndkler etc tilgjengelig. Vi har til og med laget et trekk til barnesetet slik at vi bare kan ta av trekket når det blir nedgriset.

*Lurt at en voksen sitter bak med barnet - ihvertfall i perioder.

* Hvis dere vet at minsten blir bilsyk, er reisesyketablett lurt.

Nå var det egentlig ikke slike råd dere spurte om, men ville likevel dele mine erfaringer.

Skrevet

Vår jente på 18 mnd sover forresten fortsatt ca 2 timer på dagtid. Lurt å planlegge bilturen slik at man begynner å kjøre når han pleier å sove. Da kommer dere et stykke på veien før han våkner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...