Gå til innhold

Tannlegen

-Diddelidu- med spire!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sett flere her inne som har skrevet at man ikke kan få bedøvelse hos tannlegen når man er gravid..

Hva begrunner tannlegen deres det med??

Var hos tannlegen i dag og da nevnte jeg det.. og han hadde aldri hørt om det, han har da jobbet mange mange år og hatt mange gravid pasienter, og selvfølgelig var det ingen grunn for at vi ikke skulle få bedøvelse..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I spesielt 1. trimester er embrionet veldig vár for legemidler, siden disse kan virke skadende paa utviklingen, og anestesi/bedoevelse er ikke noe unntak. Likevel er det mange som hevder at det ikke noedvendigvis har noen effekt paa embrionet siden man hos tannlegen faar lokal bedoevelse. Da jeg var hos tannlegen min i begynnelsen av uke 7 ville han vente med aa fylle et hull jeg har i en tann til jeg er lenger ut i graviditeten siden jeg kom til aa trenge bedoevelse. Han hevdet det var mer forsvarlig. Men hvis du har tannverk mener man det er bedre aa loese problemet enn aa skulle gaa rundt med smerter.

Skrevet

Det var da merkelig at min tannlege ikke visste dette da..Han har nå jobbet i mer enn 20 år, og hadde aldri hørt om det. Han lo litt da jeg spurte ham, og sa at det ikke var farlig i det hele tatt. Men han synes det var bra at jeg spurte da, at jeg tenkte på det..

Jeg hadde ikke tannverk eller noe, men dette var en planlagt time.. skal også tilbake i neste uke og ta flere hull...

Men bedøvelsen virker jo kun lokalt, så forstår ikke hvordan det kan være skadelig..

Skrevet

Noen som vet hva det stoffet som sprøytes inn ved bedøvelse heter?

Skrevet

Har hørt man ikke skal ta røngten heller jeg... og det må man jo får å vite hvor hullene er.....

Tar jeg feil?

Skrevet

Jeg tror det kommer mye an paa tannlegen, eller man kan jo prate om leger generelt, og deres syn paa legemidler. Her er det mange som strides. Tannlegen jeg gaar til er alternativmedisiner og bruker ogsaa produkter og legemidler som skal vaere vennligere for kroppen, og alt man tilfoerer kroppen, vil jo ogsaa bli tatt opp av kroppen. Siden bedoevelsen virker lokalt, trenger det ikke ha noen betydning for embryonet/fosteret siden det befinner seg langt fra munnen. Du trenger nok ikke bekymre deg. Likevel er det riktig aa si ifra til tannlegen at man er gravid, slik at han kan ta noedvendige hensyn, mest av alt pga. roentgenbilder.

Skrevet

Nei der har du helt rett.. man skal helst ikke ta røntgen.. Men man kan få et blyforkle over magen så skal det gå greit hvis det absolutt er nødvendig..

Jeg hadde time i desember der jeg bare sjekka tennene og tok røntgen.. og da var jeg ikke gravid..

Er litt irritert på tannlegen min nå.. For nå sitter jeg og leser rundt på nettet og finner ut at man verken bør fylle eller ha bedøvelse når man er gravid.. Virker ikke som om tannlegen min sjekker fakta.. og nå er jeg litt bekymret.. Det er vistnok litt forskjellig praksis fra tannlege til tannelege ang. dette.. Noen vil ikke gi bedøvelse og noen gjør det.. Jeg synes tannlegen min burde informert om dette så jeg kunne bestemme selv.. Men tydeligvis så hadde han aldri hørt om dette før...

Skrevet

Det er ikke noedvendig aa ta roentgen for aa finne hull i tennene, men det er nok enklere. Min tannlege har aldri tatt et eneste roentgenbilde av tennene mine, men jeg vet han har brukt et produkt som kan identifisere hull, ellers bruker de jo et instrument de "pirker" i tennene med for aa oppdage dem.

Skrevet

Jeg fjernet visdomstann i uke 12, og fikk bedøvelse og utskrevet paralgin forte på resept. I følge min tannlege var dette helt uproblematisk.

Skrevet

Må visst bare svare på denne jeg...

Jeg er tannpleier, og vet jo at forskjellige tannleger har forskjellig praksis (og det er det forsåvidt ikke noe galt i).

Jeg har jobbet under fire forskjellige tannleger, og de har alle ment at det ikke er noe fare med å gi lokalbedøvelse til gravide kvinner ettersom det ikke går i forstervannet.

Røntgen derimot skal man IKKE ta med mindre det er HELT nødvendig ( og da skal man bruke blyforkle som det allerede er nevnt her)

Skrevet

har også hørt mye om dette, så derfor skjekka jeg med tannlegen min, ringte ned idag. eneste jeg ikke kunne få var røntgen! det skulle jeg helst ikke ha.. men bedøvelse trodde de gikk greit;) takk og lov for det!

Skrevet

Merkelig at tannlegene har så forskjellig praksis egentlig... Her er jo mange som har hørt forskjellige ting. Ikke rart at vi blir forvirret når en tannlege ler mens en annen tar alle forhåndsregler og vel så det! Min tannlege sa til meg at det lureste var å gå til tannlege før vi planla en graviditet, slik at vi fikk ta en grundig tannsjekk pga at immunsystemet går ned under svangerskapet. Men røntgen sa hun jeg kunne ta for det var ikke så mye stråling som før, og med de nye digitale var det minimalt. Og lokalbedøvelse var heller ikke skadelig.

Skrevet

jeg var til tannlegen sist jeg var gravid..(med nr2) og da spurte han hvor langt jeg var på vei..hadde jo fått en liten mage..jeg var da 5 mnd (har alltid hatt små gravidmager) Da sa han jeg kunne ta røngen..for det er de 3 første mnd man ikke skal ta det..så kan jo være det gjelder det samme for bedøvelse?!?

Han også har vært tannlege i mange mange år..

Skrevet

nå leste jeg igjennom hele tråden her..hm..hvorfor sa min tannlege det var greit med røngen når jeg var over 3 mnd?!

Har heldigvis ei frisk tulle på 6 år nå da :)

Skrevet

Var faktisk til tannlegen i dag og skulle gjøre ferdig en rotfylling og ta en vanlig kontroll. Da jeg sa jeg var gravid utsatte han med en gang rutinekontrollen til desember, siden han ikke kunne ta røntgen.

Skrevet

Jeg fylte i en tann, rotfylte en tann, tok bedøvelse og rønken med blyforkle da jeg var 6 mnd. på veg. Har en fult oppegående og friskt barn.

Tror ikke det er noe å bekymre seg for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...