Gå til innhold

Under fødsel; Akupunktur VS Epidural

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med akupunktur mot fødselssmerter? Jeg har kun erfaring med epidural under fødsel (2 stk fødsler), men vil helst prøve noe annet denne gangen. Hva kan anbefalles?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke erfaring med noen av delene, har klart meg med lystgass... Det funket flott for meg, særlig siden jeg var så fresh etterpå.

Skrevet

jeg har kun erfaring med akupunktur, og vil absolutt anbefale det =) Jeg gikk uten noen form for smertelindring til det var ca 6-7 cm åpning, og da begynte det plutselig å bli sinnsykt mye vondere. Jeg ba om å få akupunktur, og det hadde umiddelbar effekt. Smertenivået gikk tilbake til det jeg hadde hatt før det ble vondere, og jeg slappet utrolig godt av mellom riene (sovnet faktisk mellom, selv om jeg bare hadde et par min å gjøre det på!), og når det kom så langt som til å presse så gikk det utrolig fort og greit!

De som har greie på det sier at fødselen blir mer smidig ved hjelp av akupunktur.. jeg kommer definitivt til å bruke det igjen. Og dersom du er innstilt på å ha en fødsel med smerter, men likevel ikke så ille at du ikke greier å takle det, så vil jeg anbefale deg det =) Du bør nok ha en positiv innstilling til det i utgangspunktet, og ikke forvente at det blir smertefritt =)

Skrevet

Jeg har ingen personlig erfaring da dette er min første, men en kollega av meg fikk en nål mellom øynene som de kalte "morfin-nålen"(tror jeg det var) og den funket veldig godt! Men har også hørt at på noen virker ikke akupunktur i det hele tatt, så det er nok veldig individuelt.

Skrevet

Jeg fikk akupunktur ved første fødsel, og kommer til å be om det nå også. Vet ærlig talt ikke hvor stor effekt det har, siden jeg ikke har noe å sammenligne med, men jordmor mente det var med på å få fortgang i fødselen. Fikk en dose petidin mot slutten, og er glad for at jeg ikke fikk epidural. Var i superform etterpå :)

Skrevet

Jeg hadde det de første 18 timene men synes ikke det hjalp det spor. Nå ble nålene satt slik at jeg måtte stå i en veldig ubehagelig stilling. epidural ble satt og den fikk meg til å hvile frem til jeg skulle presse. Ingen bivirkninger av den iallefall og ikke vond å sette.

Man kan jo prøve seg frem.

Skrevet

Takk for alle svar! Epidural synes jeg var fryktelig å sette (værste minnet fra hele fødselen), og har hatt ryggplager siden (stivt ledd) og det er nå 5 1/2 år siden 1. epidural...

Skrevet

Dersom du har dårlig erfaring og etterplager enda, ville jeg forsøkt alt for å unngå epidural. Ingen sier at man må ha det, og tro meg, det GÅR GREIT å føde uten! For de fleste....

Noen behøver epidural av ulike årsaker, men min personlige mening er at man hopper på denne smertelindringen før man egentlig må. Hvorfor ikke gå inn i fødselen med innstillingen at du kan forsøke uten så lenge som mulig, og få andre smertestillende, og heller sette epi dersom det blir helt nødvendig?

Kroppen vår er laget for å føde barn, jeg er helt overbevist om at du klarer deg strålende uten epi!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...