Gå til innhold

Sopp på tunga... hjelp!!! hva gjør jeg??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppdaget akkurat at jenta har fått sopp på tunga (slikt hvitt belegg). Hun bruker astma medisin og har en fått sterkere dose en stund siden hun har vært mye syk. Jeg vet at det er en bivirnkning at de kan få sopp da.

Noen som har vært borti det? Må jeg til lege eller er det noe på apoteket man kan kjøpe??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det fikk jenta mi også når vi økte til høyere dose. Tok det opp med legen, og hun sa at vi skulle få henne til å skylle munnen med farris (lett å få en etåring til å skylle...). Jeg klarte å få henne til å drikke en slurk om gangen et par ganger om dagen i tillegg til etter hver medisindose, og soppen forsvant på under en uke. Den farrisen med eplesmak smaker ikke s ille, fireåringen syntes faktisk den var god, så ville satset på den. Du må ikke riste den, for det er kullsyren som er det effektive, så den må være "fersk". Hvis dette ikke hjelper, kan du visst få noe på resept, men greit å prøve dette først. For oss hjalp det veldig bra i hvertfall, og jenta mi hadde sopp både på tunga og hele innsiden av munnen ellers.

Skrevet

Hvis hun ikke vill skylle, hjelper det å pensle med q-tips. Husk å ikke bruk samme enden 2 ganger. 3 av ungene har hatt d og jeg ble smitta under amming og fikk det på brystvortene. Mykostantin, er dyrt, og hjalp ikke en tøddel for vår del. Farris er det som har tatt d. Min nevø fikk d en helg, og de måtte vente til mandag for å få medisin. Tipsa dem om farris, og de dro rett på bensinstasjon og kjøpte d. De slapp å hante ut medisinen for allerede dagen etter begynte gutten å spise igjen. Etter en uke var alt borte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...