Gå til innhold

er spelt sunnere enn vanlig hvetemel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg bruker det fordi det har blitt meg fortalt at det er sunnere og bedre for kropp og sjel og sinn, men jeg mangler forklaringen på hvorfor det er bedre, og om det faktisk helt sikkert er bedre... er det noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt er vel sunnere enn hvetemel. Hvetemel har bare kjernen av kornet, mens andre melsorter har også beholdt litt av "skallet".

Skrevet

det er bare det at speltmel er hvetemel det også.... så hva er forskjellen??+ det er det jeg lurer på :-)

Skrevet

spelt er ikke vanlig hvetemel, men laget av "urkorn"

Skrevet

Spelt er den hvetesorten som regnes som urhveten eller stamfaren til dagens hvetesorter, den ble dyrket allerede 5-6000 år f.kr. Speltmelet har et høyere innhold av vitaminer og mineraler enn vanlig hvetemel. Dette skyldes at speltkornets frøhvite inneholder mikronæringsstoffer. Jerninnholdet er høyere i speltmel.

Vær oppmerksom på at siktet Speltmel tåler mindre elting enn siktet Hvetemel pga. glutenet i melet.

Vet ikke hvor mye sunnere det er. Siktet hvetemel blir jo aldri helt "sunt" :)

Skrevet

Spelt har visst mye mer næringsverdi.

Skrevet

Det lurer jeg også på. Kan ikke være bare det at det brukes større andel av kornet. De gjør man jo med sammalt hvete også. Må være noe annet.

Ingen som vet?

Skrevet

ja så det nå... greit å vite at jeg ikke bruker det helt på måfå da i alle fall :-)

hahahaha snakk om må følge trender helt uten å skjønne hvorfor.... ja ja ja ja. Følger man flokken kommer man som oftest hel til målet i alle fall :-)

Skrevet

Selve kornet er satt sammen på en annen måte enn vanlig hvete, og derfor har Speltmelet har et høyere innhold av vitaminer og mineraler enn vanlig hvetemel. Dette skyldes at speltkornets frøhvite inneholder mikronæringsstoffer. Jerninnholdet er høyere i speltmel.

Speltmel kommer jo som sammalt og grovt mel også - og det blir da regnet som sunnere eller mer næringsrikt enn vanlig sammalt og grovt mel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...