simba2 Skrevet 4. februar 2008 #1 Skrevet 4. februar 2008 Jeg har hatt sykdom som kan være skadelig for fosteret og er derfor henvist til Nasjonalt senter for fostermedisin ved St. Olavs for ekstra ultralyd. Noen som vet hvor mye de kan se? Jeg mener, må eventuelle skader på fosteret være veldig store for å bli oppdaget, eller kan de se små skader også? Hva med hjerneskader, ser de det? Bruker de 3D? Setter stor pris på svar.
Lillegull,2 på jorden,1 engel Skrevet 4. februar 2008 #2 Skrevet 4. februar 2008 Der ser de veldig mye! Skadene trenger ikke være store for at de skal sees, men ingen kan se alt før babyen er ute. Så noen skader kan vel være vanskelig å se tenker jeg.. Legene er utrolig flinke og veldig medmenneskelige. De har hjulpet meg ufattelig mye det siste året. Du er i de beste hender, det skal du vite. Kan fortelle om min erfaring derfra. Var der i uke 33 med andremann, da legene på mitt sykehus mistenkte hydrocephalus (vannhode). Legene på fostermedisin så på han i en time, og kunne etterpå nærmest gi meg nøyaktige diagnoser på gutten (det de sa etter UL stemte veldig bra med det vi så etter fødsel). Store ting og små ting. Ikke alt som ble oppdaget, men det viktigste ble det. Hjerneskader er veldig forskjellige da, gutten min sin hjerneskade ble oppdaget ja. Kommer an på hvilken skade det er da.. Var på 3 UL der den gangen, og denne gang har jeg hatt 4 UL der. De har aldri brukt 3D på meg. Skader vises bedre på 2D UL sier de, de liker bedre å se på 2D. Men en får "finere" bilder av babyen på 3D. Jeg har ikke brydd meg om å be om 3D heller jeg, det er ikke så viktig for meg.. Lykke til da!
simba2 Skrevet 4. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 4. februar 2008 Det var godt å høre. Er litt bekymret for at fosteret kan ha tatt skade av at jeg var syk. Skjønner at de ikke kan se alt, men beroligende å høre at de kan se så mye. Er i uke 23 nå, skal dit om 1 uke og tilbake igjen i april. Krysser fingrene og håper alt står bare bra til med den lille. Tusen takk for svar.
mamman t o.a Skrevet 4. februar 2008 #4 Skrevet 4. februar 2008 søker du på nettet kan du kanskje finne ut hvor mye de har.... vet det er noen som har vært i tr.heim som jeg kjenner for og sjekke om barnet har div.sykdomer med 3d,så vil tro de har det....
Lillegull,2 på jorden,1 engel Skrevet 4. februar 2008 #5 Skrevet 4. februar 2008 Dette senteret har det nyeste og beste av alt utstyr, 2D, 3D og sikkert 4D UL og alt en kan tenke seg. De bruker det som egner seg best til å se etter den enkelte skade som mistenkes. Men som de sa til meg liker de best å se på 2D, og det er lettere å se patologi på 2D. Jeg har aldri tatt 3D så jeg vet ikke hva som vises da. Men finner de det hensiktsmessig å bruke 3D så gjør de det. =)
Lillegull,2 på jorden,1 engel Skrevet 4. februar 2008 #6 Skrevet 4. februar 2008 Vet forresten ikke hva 4D UL er heller, har bare lest at noen har hatt det.. =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå