Gå til innhold

Stekt ris - lage selv. Hvordan gjør jeg det?:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte noe nydelig i en deligatesse. Nemmlig stekt ris med paprika, brokkoli, løk og noe lignenede. Noen som har lagt dette hjemme? Bruker jeg wok panna da. Bare olje oppi eller noe annet? steker jeg grønnsakene for seg selv først og tar dem oppi? steke brokkoli eller koke først? hehe aldri lagt det før nei, men det var så namnam:)

Tusen takk for gode råd og hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å steke ris & grønnsaker sammen, i wok panna :)

Bare kok risen først! :P hehehe... (trenger ikke koke broccolien, smaker mye bedre om du bare woker den)

Bruker oliven olje til stekinga.

Nam nam

Skrevet

Takker:) Mmmm...sulten nå hehe

Skrevet

Ikke glem soyasausen, ellers smaker det ikke en dritt!

Skrevet

Jeg steker sopp, squash, paprika, rosin, reven gulrot, løk, brokkoli i panna. Krydrer litt med salt, pepper, litt soyasaus, oregano og LITT kardemomme. Har det oppi en bolle.

Så steker jeg tre-fire egg (husk salt) i panna på sterk varme, og rører masse så det blir ganske små biter. Har det oppi bollen med grønnsakene.

Deretter steker jeg kjøttdeig eller skylling i små biter, og har det over i bollen.

Tilsutt steker jeg risen på sterk varme, og har oppi godt med hvitløk, paprikapulver og soyasaus.

Deretter blander jeg alt i panna eller woken.

Det er lurt å steke risen alene, ellers syns jeg blandingen blir litt for klissete og våt. Men det er jo smak og behag...

Skrevet

Jeg har prøvd dette med stekt ris, men risen blir jo steinhard...

Hva gjør jeg feil da?

Skrevet

hehe... neten spå har du glemt å koek risne først ellr så bruker du ikke nok fett i steinga, for det skal sies at stekt ris er godt - fordi det er fett! Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm jeg elsker det :-)

Og hvis man bruker litt smør sammen med oljen så smaker det enda mer og helt nydelig!!!!!!!

Skrevet

Hva slags ris bruker du, Nita ?

(koker du den først..? hihi:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...