Anonym bruker Skrevet 3. februar 2008 #1 Skrevet 3. februar 2008 HJELP!!! Leste akkurat et eller annet om at innkjøp til en ny baby i snitt kommer på 24000 kroner!!! Mulig jeg er helt utafor, men synes det er forkastelig å kjøpe det nyeste av alt mulig! Det finnes jo så utrolig mye fint både å arve og å kjøpe brukt. Hørte om noen som kjøpte vogn til 13000,- (sorry hvis jeg støter noen..) Kjøper man dette for at det er så utrolig mye mer praktisk enn en til 5000,- eller den vi kjøpte brukt for 1500,- ...eller kjøper man for å vise seg fram?! Håper og tror at vognkjøp til 13000,- tilhører sjeldenhetene, - bare et eksempel satt på spissen.... Vi har kjøpt både nytt og brukt selv, og prøver å beholde bakkekontakten. Vi ønsker å lære barnet vårt at lykke ikke er det samme som penger og fint utstyr, - at man ikke trenger det hippeste og kuleste til enhver tid. Og er det noe vi ønsker å vise fram når den tid kommer - er det ikke vogna, den hippe stolen eller vuggen i stua... Det er jo den lille som er den viktige! (og tro du meg... den merker ikke om ting er brukt eller ikke) Men... vi setter selvfølgelig krav til tingene, brukt eller ikke... Det skal være forsvarlig og eventuelt godkjent utstyr, og det skal se ok ut. Da jeg var liten hendte det vi nesten ikke hadde råd til melk, jeg arvet klær, og ting jeg ønsket meg fikk jeg bare ved sjeldne anledninger som jul og bursdag. De siste årene har det jo bare tatt helt av!!! Også for vår del. Tar meg selv i å ønske meg tilbake til da TING ikke var så viktige. Så nå som vi selv skal bli foreldre tar vi oss selv kraftig i nakken... også får vi se hvor flinke vi klarer være framover... Det gjenstår å se! Hva mener dere jenter????!
mamma-ylle og snurpen! Skrevet 3. februar 2008 #2 Skrevet 3. februar 2008 Mulig det er jeg som er utafor men jeg syns det er forkastelig at folk skal blande seg borti alt mulig. Det plager meg ikke litt en gang hvis folk har lyst og råd til å kjøpe alt nytt. Man ønsker jo selvfølgelig det beste for de små og hvordan en velger å gjøre det der, syns jeg er opp til en hver. Hva det står på vogna mi, skoa mine eller bilen vår syns jeg folk skal ta lang fart og drite i, så lenge man er fornøyd selv så er vel det det viktigste. Jeg feier kun for eiga dør!
Kosemamma´n Skrevet 3. februar 2008 #3 Skrevet 3. februar 2008 HI her... Driter egentlig i hva andre gjør, men synes bare at alt tar helt av, ikke bare disse baby-greiene... Også er det interessant å høre hva andre har å si
Grateful mom Skrevet 4. februar 2008 #5 Skrevet 4. februar 2008 Tror nok det også har litt å si med uvitenhet. Jeg merker jo selv at jeg som førstegangs ikke har snøring på hva vi trenger og burde ha. Vi forhører oss jo rundt omkring, leser utstyrslister osv, men når vi kommer til butikken er det jo så utrolig mye som vi "bør" ha. Og når vi først er der... osv.. I tillegg bor vi langt fra Ikea, hadde vi bodd nærmere hadde nok det blitt hyppigere brukt. Jeg for min del, trenger ikke det nyeste, hippeste osv, men jeg vil kjøpe ting som jeg føler er god kvalitet og som jeg føler vi har råd til. Det er jo tross alt bebisen min.. hehe.. Kjøper noe brukt og noe nytt her og der. Det føles riktig for oss Men, det er godt å tenke på at vi gjør unna det meste nå, og slipper å kjøpe så mye nytt til nestemann.. det er jo stort sett bare første gang som svir mest på pungen..
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2008 #6 Skrevet 4. februar 2008 Så enig med deg, HI....! Vi har ei jente på 5 år, og vi arvet utrolig mye klær til henne som vi kunne ta frem og bruke opp til 2-3års størrelse. Vi har også arvet vogn, bæresele, bærmeis, leker, babytepper, ski, skisko, skøyter osv osv, Og siden vi også har fått mye klær i gaver til bursdag og jul (ca et halvt år i mellom disse), så har vi nesten ikke trengt å kjøpe klær heller. Vi måtte kjøpe sprinkelseng, og da ble det den billigste på ikea, lekegrind kjøpte vi brukt og stellebord på halv pris. Så vi er mao milevis fra å ha brukt 24000 på barneutstyr, men hun har da abs ikke lidd noen nød for det. Enig også i verdiene du vil formidle, og tenker av og til at det er ille at leker og klær er blitt så billig (på en måte) fordi man da kan kjøpe nesten hva som helst og ungene blir jo så blaserte. De gleder seg jo nesten ikke over gaver mer fordi de kan få hva det skulle være når som helst. Synes datteren min har alt for mye leker, hun bruker bare en brøkdel av det. Jeg kommer fra en jordnær og fornuftig "landsens" familie selv, der mamma og pappa begge jobbet og hadde ganske dårlig råd da jeg var liten (har jeg fått høre senere, merket det ikke da) selv om jeg hadde alt jeg trengte (arvet klær, mamma sydde osv), og tenker tilbake på hvor nøkterne deres foreldre igjen var. Tror bestefaren min hadde bare et belte, og det var helt utslitt, hadde nok hatt det i flere tiår. Med det mener jeg at man hadde liksom et forhold til tingene sine før, og det har helt blitt borte nå når vi har hatt 5-6 belter før vi begynne rpå skolen (bare et eks). Er litt trist. Men verden forandrer seg jo, og barna skal henge med på karusellen de møter i barnehagen og på skolen. Snart er de jo ikke mange år gamle når de begynner å mase om pc og mobil. Det er ikke lett heller å skulle være mamma til det barnet som har det så strengt og ikke får det de andre har.. Men min lille er heldigvis ikke så gammel at vi ahr merket det enda. Men er i hele tatt hjertens enig i at folk burde skjerpe seg ift kjøpehysteriet- både for å formidle gode verdier til barna (les: antimaterialisme) -og for miljøets del!!! Folk hiver jo for fote, fullt brukbare ting bare fordi de skal ha noe nyere.. Og den stakkars kloden må hamle opp med avgassene etter all søpla og giftene fra all produksjon. Nei- en brukt vogn triller nøyaktig like bra som en ny, er min mening. Det er jo våre barn som skal ta over denne planeten- gjør dem til fornuftige mennesker og gi dem en ren verden å leve i.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2008 #7 Skrevet 4. februar 2008 Jeg mener dette blir opp til hver enkelt. Ta for eksempel et bilsete. For oss er dette utrolig viktig. Ikke at det er så fancy og flott, men at det er det sikreste man får. Da blir det selvsagt litt dyrere. Det er helt klart at hvis man ønsker, så trenger man ikke å bruke 24000 på babyutstyr. Det kan gjøres langt billigere. Det er vel alt etter hva man ønsker, hva man prioriterer og hva man har å rutte med. Men for all del...dette er en periode hvor man må passe seg for selgere. Lett å bite på for mye:)
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 4. februar 2008 #8 Skrevet 4. februar 2008 Selv skal vi låne en del utstyr vi. Noen har vi kjøpt helt nytt og resten får vi se hvordan det blir med. Er sjeleglad for å få låne vogn, vippestol, ammepute osv, osv..... Er jo veldig mye som man trenger så det er greit å spare penger der man kan :-) Folk må få gjøre det de føler for, men selv foretrekker jeg å skjemme bort den lille med masse kjærlighet når den kommer til verden i stedet for matrielle ting :-)
Fullrulle86 Skrevet 4. februar 2008 #9 Skrevet 4. februar 2008 det er ikke nødvendig å bruke 25 000 på en bebi nei:o) vi kjøpte brukt vogn til 2500 på finn, bilsete får vi låne av min bror, sprinkelseng fra ikea til 1000 kr ca. å stellebord fra samme plass til bare noen hundrelapper! eneste som var dyrt var vogga som kosta 3500 kr, men den er bare såååå fin:o) syns vi har kommet billig utav det:o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå