lillemy2 Skrevet 3. februar 2008 #1 Skrevet 3. februar 2008 kan noen fortelle meg hvordan det er med slike lavinnskuddsleligheter. jeg har sett på noen med ca 900t i innskudd og 2,3mill i fellesgjeld, får ikke så stort lån,men er det ikke slik at man bare må ha til innskuddet og nok til å betale husleien(på ca 10000) i mnd. man må ikke kunne innvilges al som lån på en gang????? håper dere skjønte hva jeg mente og kan fortelle meg hvordan det er:)
Turid Laila Skrevet 3. februar 2008 #2 Skrevet 3. februar 2008 Vi har akkurat søkt lån. Det vi fikk innvilget er inkl. fellesgjeld, om vi skulle valgt en slik leilighet. Altså hvis vi hadde fått 2 mill i lån, leiligheten kostet 1 mill og har fellesgjeld på 1,5 mill ville vi ikke få kjøpt denne, da den totalt "koster" 2,5 mill.
___ Skrevet 3. februar 2008 #3 Skrevet 3. februar 2008 Det som betyr noe er jo om du klarer å betjene gjelden. Om utgiftene kommer som husleie eller som renter og avdrag betyr ikke så mye. Du må nok regne med å måtte oppgi både fellesgjeld og husleie. Når du søker lån.
lillemy2 Skrevet 3. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 3. februar 2008 takk for svar. trodde disse leilighetene var for folk som ikke hadde så masse penger...den gang ei;(
A4 Husmor.... Skrevet 3. februar 2008 #5 Skrevet 3. februar 2008 Jeg ville personlig ikke ha kjøpt en slik leilighet. Hele fellesskapet står annsvarlig for den samlede gjelden på "blokken". Det betyr at hvis noen ikke kan betale for seg må de andre dekke dette inn. Mange av disse leilighetene har gjerne 5-15 år avdragsfrihet på lånet og hvor mye blir husleien når denne perioden er slutt? Og man får jo i tillegg økt husleie i takt med at renta går opp. Videre er det slik at de fleste bankene trekker av 12*husleien på verdien på innskuddet. Det betyr at om man har innskudd på 900' og husleie på 10.000 kan man kun få låne 780' i banken. Viktigst av alt sjekk med banken din om de ønsker å låne til en slik leilighet, hvis ikke kan du oppleve at du står med et bindende bud og ingen banker som vil finansiere den typen leilighet.
nettie med 4 små Skrevet 3. februar 2008 #6 Skrevet 3. februar 2008 En ting til, greit å sjekke om det er IN ordning...
aanonym Skrevet 3. februar 2008 #7 Skrevet 3. februar 2008 Helt riktig som A4 husmor skriver . Dessuten regnes fellesgjelden med i din totale lånebyrde (huslån, fellesgjeld, studielån, billån, forbrukslån osv), som totalt kan være opp mot ca 3 ganger inntekten din. Unntak kan gjøres om du er spesielt god betaler el.l.
Den lille prinsesse Skrevet 3. februar 2008 #8 Skrevet 3. februar 2008 Ikke alle borettslag eller innskuddleiligheter har kollektiv fellesgjeld om jeg kan kalle det det. Altså at alle er ansvarlig hvis en ikke betaler. Vi kjøpte et hus med "lav" innskudd, og der var hver andel ansvarlig for SIN fellesgjeld. Det var de aller første innskuddleilighetene som hadde felles fellesgjeld, de nye har gått bort fra det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå