mølle Skrevet 3. februar 2008 #1 Skrevet 3. februar 2008 var inne på ung mor debatten hvor jeg kom over et innlegg ang omskjeæring av gutter. Det var veldig mange som var for dette. Det gjør meg veldig oppgitt. Lovlig eller ikke, hvem vil utsette barna sine for en slik smerte..?
OsloMor Skrevet 3. februar 2008 #2 Skrevet 3. februar 2008 De små guttene får i normale tilfeller narkose og det er religiøst betinget, ikke meningen at vi skal forstå det alle andre gjør til enhver tid. For meg er det helt uproblematisk, min bestevenninne omskar sin sønn for 5 mnd siden, skjønner ikke helt hvorfor jeg skaulle ha problemer med å akseptere det selv om jeg ikk har samme religion.
Gjest Skrevet 3. februar 2008 #3 Skrevet 3. februar 2008 I NY er jo det uvanlig å ikke være omskjært, og det ikke bare av religiøse grunner. Det sies at det er smertefritt. Synes ikke omskjæring av gutter er så veldig problematisk. Kanskje fordi flere av de gutta jeg vokste opp med var det?
pea-in-the-pod Skrevet 3. februar 2008 #4 Skrevet 3. februar 2008 Det mange i Norge ikke er klar over er at det er SVÆRT vanlig å omskjære gutter i store deler av verden. I USA er praktisk talt alle gutter omskjært. Dette kan ikke sammenliknes med omskjæring av jenter (ikke farlig og ikke smertefullt på samme måte). Fordelen med omskjæring av gutter er renslighet (enklere å holde rent) også mener jeg å ha hørt at det hindrer seksuelt overførbare sykdommer til en viss grad. Ulempen er at man kan bli noe mindre følsom der nede. Jeg fikk sjokk da jeg bodde i USA og fant ut at dette var helt vanlig og normalt. De synes det er veldig rart at vi her ikke praktiserer dette
.Ann. Skrevet 3. februar 2008 #5 Skrevet 3. februar 2008 Jeg syns i aller høyeste grad det er problematisk å utføre et totalt unødvendig kirurgisk inngrep på guttebabyer.
Gjest Skrevet 3. februar 2008 #6 Skrevet 3. februar 2008 ryktet sier...kremt..at omskjærte gutter holder lenger og mange menn påstår de har bedre sex:)
OsloMor Skrevet 3. februar 2008 #7 Skrevet 3. februar 2008 Amerikanske jenter snakker jo om det, dersom partneren hadde "topplue"- *fnis:-0*
mølle Skrevet 3. februar 2008 Forfatter #8 Skrevet 3. februar 2008 Selvsagt helt greit at andre har ulike meninger enn meg. Jeg studerte religion for noen år siden, og i en av bøkene vi hadde var det et stort bilde med beskrivelse under av en 6 år gammel gutt som ble holdt fast av far og noen onkler mens en "Lege" eller hva det nå var satt foran og skulle utføre dette på gutten. Det var tydelig ikke smertefritt.
Northernlights Skrevet 3. februar 2008 #9 Skrevet 3. februar 2008 Nå er de fleste amerikanske gutter omskjært,selv om det ikke har noe å gjøre med religion. Snarere en slags generasjons-tradisjon; "I did it,so my son has to be circumsised too", "because its cleaner","My son isnt going to look different than other boys". Nei,vi fra en annen kultur skjønner ikke argumentene deres. NB:Det er ikke sånn at de river av forhuden uten bedøvelse.Det blir gjort på sykehuset dagen etter fødselen, med bedøvelse. Jeg hadde ikke fått det gjort på mine to yngste,hadde jeg ikke hatt fedre som har stått på om hvor viktig det var for dem, og hvor vanlig det var. Nå i dag hadde jeg sagt at de har den forhuden for at den skal være i fred. Omskjæring av gutter er ikke å bli sammenlignet med jenters omskjæring. Stor forskjell.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 3. februar 2008 #10 Skrevet 3. februar 2008 Nå blir iallefall amerikanske gutter omskjært rett etter fødselen da, og ikke når de er 6 år. Det at de holder lenger kan nok være sant fordi hodet hele tiden for stimuli av truser og bukser, motfor når det er gjemt inni hetta.. hehe... MEN at de har bedre sex stemmer nok ikke da noe av sensitiviteten forsvinner med at det også da daglig får stimuli fra truser og busker... hehe. At det KAN forhindre sykdommer er riktig, men jeg håper at jeg kan lære en evt guttebaby at man tar forhåndsregler ved sex og beskytter seg med kondom. Derimot skulle det vise seg at feks HIV ble helt borte om alle gutter omskjærte seg så ville jo det vært en fabelaktig ting... men det har jeg liten tro på. Takke meg til en turtleneck og ikke en crewneck. hehe.
Gjest Skrevet 3. februar 2008 #11 Skrevet 3. februar 2008 Det er noe helt annet. Jeg mener selvsagt omskjæring i vestlig forstand - et kirurgisk inngrep. Jeg har stor forståelse for at jøder gjør det, om andre velger det for sine barn er jo kulturellt betinget, og mange i USA argumenterer med renslighet og hygene. Prosenten omskjære i USA er jo på vei nedover.
Min *lille* prins*er stor* Skrevet 3. februar 2008 #12 Skrevet 3. februar 2008 må nok si meg enig med flertallet her, har ikke problemer med at gutter blir omskjært. men at jenter blir det syns jeg er forkastelig, og jeg mener på det sterkeste at de som gjør det med jenter burde miste hele utsturet sitt selv, det er jo faktisk det som skjer med jentene!
Pysa Skrevet 3. februar 2008 #13 Skrevet 3. februar 2008 Jeg har en sønn (og en datter) med en muslimsk mann. Da sønnen vår ble født, fikk han velge om han ville omskjære gutten. (Han er ikke veldig religiøs). Jeg sa at den eneste "sjansen" han hadde var enten som helt nyfødt, når huden er så tynn at den gror veldig raskt, eller så fikk gutten velge det selv når han blir stor. Vi hadde veldig lite penger, så han prioriterte det ikke. Jeg var veldig glad for at han ikke valgte å gjøre det, men hadde ikke hatt store problemer uansett, ettersom det ville blitt gjort på volvat, og ikke av noen gamle koner i Afrika. Og NEI, jeg er ikke undertrykt eller noe, han bestemte ikke over meg, men han fikk valget. Hadde jeg sagt nei, hadde det blitt nei. Nå viser det seg at gutten vår har trang forhud, så det er godt mulig at han må fikses på likevel. Og for å ta den seksuelle delen, jeg har prøvd både med og uten forhud, og kan ikke si at det var noen stor forskjell i utholdenhet. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå