Turid Laila Skrevet 3. februar 2008 #1 Skrevet 3. februar 2008 I så fall, kan man det selv om man har like mye i lån som huset er verdt?
~sjiraff~ Skrevet 3. februar 2008 #2 Skrevet 3. februar 2008 Tviler på at dere får låne mer en huset er verdt med mindre banken kan ta pant i noe annet..
ApriIbaby Skrevet 3. februar 2008 #3 Skrevet 3. februar 2008 Det tror jeg ikke dere får. Da har jo ikke banken noen sikkerhet.
Gjest Skrevet 3. februar 2008 #4 Skrevet 3. februar 2008 Det siste vet jeg ikke, men det er mulig å få lån til oppussing på huset.
ApriIbaby Skrevet 3. februar 2008 #5 Skrevet 3. februar 2008 Kanskje dere kan låne med noen som kausjonisk eller forbrukslån - får så å fa ny takst når dere er ferdige. Da kan nok lånet overføres på huset dersom verdistigningen er stor nok
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 3. februar 2008 #6 Skrevet 3. februar 2008 Mulig man kan få litt til oppussing, men TVILSOMT over husets verdi.. Uten pant i noe annet selvsagt..
A4 Husmor.... Skrevet 3. februar 2008 #7 Skrevet 3. februar 2008 Man må ha kusjonist for å få mer enn 100% belåning. Det smarteste er nok som nevnt over å ta et forbrukslån og hellerskaffe ny verdivurdering i etterkant. Vær litt oppmerksom på at boligmarkedet er litt usikkert nå slik at det kan jo hende dere ikke får en høyere verdi selv om dere pusser opp badet. Hadde spes. vært litt forsiktig hvis det ikke er i sentralt område eller en liten leilighet med mye fellsegjeld....
Turid Laila Skrevet 3. februar 2008 Forfatter #8 Skrevet 3. februar 2008 Ok, det var det jeg trodde. Har tenkt å kjøpe et hus, må dessverre ta 100% lån og det er noe som må gjøres på det. Tror vi klarer å få til det som trengs med feriepenger og det vi får igjen på skatten. I alle fall det som MÅ gjøres med en gang. Takk for svar.
Dollywood Skrevet 3. februar 2008 #9 Skrevet 3. februar 2008 hmm, hvordan stiller dette seg dersom det er snakk om å låne penger for å bygge på huset? dvs huset blit jo større og får et par ekstra rom
Turid Laila Skrevet 3. februar 2008 Forfatter #10 Skrevet 3. februar 2008 Vi har helt bevisst styrt unna alt som har fellesgjeld! Skal kjøpe selveier enebolig.
A4 Husmor.... Skrevet 3. februar 2008 #11 Skrevet 3. februar 2008 Husk omkostingene til staten i forbindelse med kjøp av bolig ..... Hvis man skal bygge på boligen har man som oftes spart opp i form av egenkapital eller at man har bodd i boligen noen år slik at man ikke har 100% belåning. Kan godt hende at man kan søke om et byggelån, men personlig har jeg ikke mye kunnskaper innen byggelån. Sjekk denne linken: p://www.sparebank1.no/weblink/felles/wlProdukter.nsf/produkter/NDS2323727snn?OpenDocument&mid=privaten:
Turid Laila Skrevet 3. februar 2008 Forfatter #12 Skrevet 3. februar 2008 Det har vi husket. Får låne det av besteforeldre siden banken ikke låner ut til omkostningene. Kjekt med besteforeldre-lån, slipper renter og purringer om det er litt lite penger en mnd
mamma til s@lma Skrevet 3. februar 2008 #13 Skrevet 3. februar 2008 Det har vi fått. Hadde lån på 1,3 , samme som verdi på huset, og så fikk vi lån på 60.000 til oppussing av badet. Banken går jo ut i fra at det blir bedre (= høyre verdi ) etter oppussingen, og det er jo riktig. Så etter at de investerte i oss 60.000 ekstra, fikk vi ny takst på 1,550 ) Det går an, bare snakk med banken .
Gjest Skrevet 3. februar 2008 #14 Skrevet 3. februar 2008 Det går an men gjøres sjelden i vårt område. Men boligprisveksten for enebolig har vært på 4,9 prosent her i januar, så fare på ferde er det jo ikke. (noen steder oppe i 5,3!) Det går også an å "jukse", enkelte meglere i denne byen kan gi en verdivurdering myntet på bank. De spurte meg bare hva banken trenger å få høre! (fikk sjokk, men lurer på å benytte meg av det senere selv om vi ikke har 100%, for da kommer jeg under 60% og får NYDELIG rente:p)
Turid Laila Skrevet 3. februar 2008 Forfatter #15 Skrevet 3. februar 2008 Smart! Ender vi opp med det huset vi har sett oss ut kommer vi til å ta en ny takst så fort vi har utbedret de klare manglene. Kanskje det vil gjøre utslag for renten.
A4 Husmor.... Skrevet 3. februar 2008 #16 Skrevet 3. februar 2008 He..he... de fleste bankene er klar over hvilke meglere som tar godt i på prisant.... Vet noen trekker av litt på enkelte meglerfirma
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå