Gå til innhold

Hvorfor våkner hun etter 30 min???

Anbefalte innlegg

Skrevet

legger min 4mnd jente kl 1900 hver dag. Da har hun gjerne sovet 3 -4 timer på dagtid og ikke etter kl 1600. Gir henne melk rett før hun legger seg og sovner med engang, Men hver bidige dag våkner hun først etter 30 min og så etter 2-3 timer etc. Holder på å bli gal......Har såvidt begynt å gi henne grøt.

Men noen tips til legging og hvorfor våkner hun etter 30 min?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min var også sånn, helt til jeg begynte å legge han senere. Det virket nesten som han trodde han hadde en lur, og ikke nattasøvn.

Men som sagt, det korrigerte seg selv når han kom senere i seng!

Skrevet

ja, regner med det hadde blitt bedre da. Men jeg vil såå gjerne ha litt kveld før jeg skal i seng.. Når legger du småen da?

Skrevet

Når mallo var så liten så kunne me ikkje legge ho før i ni-ti tida. La me ho tidligare så våkna ho akkurat som fra ein lur. Når me starta me graut å våkna ho og etter kort tid. Det virka som om ho hadde vondt i magen. Me begynte å gi grøt før badetid, og då sov ho betre. Mallo er no 7mnd og først no har meg begynt å legge ho i åttetida.

Skrevet

Takk for svar!

Noen fler her inn med baby på 4 mnd? når blir de lagt?

Skrevet

Jeg la han kl 21 ganske lenge, nå har jeg gradvis redusert til kl 20 og nå våkner han sjelden igjen etter 30 minutter.

Snakket med HS om våkne-problematikken og hun var enig i at han ble lagt for tidlig.

Men dette er jo veldig individuelt fra barn til barn.

Skrevet

hei. jeg begynnte å legge jenta mi kl 19 da hun var 3 mnd ca.

Skrevet

Barn går gjennom flere faser når de sover. Etter 30min kommer det i en fase hvor det våkner nesten, rører på seg og kanskje lage noen lyder. Mange barn har det vanskelig med å finne den dype søvn igjen i begynnelsen. Prøv å være hos ho med en gang ho våkner og hjelp henne i søvn igjen. vet ikke helt hvordan du skal gjøre det, kanskje stryke litt på ho eller noe. Du vet nå best slev.

Viktig er , at du er da med en gang. etter noen dager får ho kanskje søvn selv igjen. Det er kanskje det samme etter 2-3 timer og. Ellers ho er bare sulten da.

Lykke til

Skrevet

Vi har hatt samme problemet i flere måneder nå! Han våkner på slaget en halvtime etter at han har sovnet! Er seks måneder gammel.

Noen ganger sovner han så fort han får smukken mens andre ganger er han lys våken i noen timer etterpå. Fryketlig slitsomt.

Vi brukte å legge han ca kl.19 för men nå har vi "flyttet" leggetiden til ca kl. 21!

Han sover 3 lurer på dagtid, ca kl.11, kl.14.30 og kl.16.30.

Vi innförte altså en lur etter kl.16, selv om mange fraråder men da ble han stuptrött til kl.19, sovna og våknet etter en halvtime og som regel tok det noen timer för han sovna igjen, med andre ord så ble det som en lur for han!

Nå våkner han senest kl. 17.15 fra siste lur og får gröt i 18 tida og vi leker frem til kl 19.30 og begynner kveldsstellet.

Han er i seng ca 20.30 kan sovne da men som regel pludrer han litt for seg selv en liten stund.

Virker som om dette fungerer bedre for oss enn å legge han kl 19.. :)

Skrevet

Vi hadde (og har ofte) det på samme viset. Jeg fant ut at det var en sammenheng mellom det å sovne ved puppen og det å finne søvnen selv. Stort sett sovner han første gangen ved puppen og blir lagt i sengen sin. Våkner da etter ca 30 min, og da har jeg rett og slett gitt han mer mat (ammet han) til han var fornøyd. Min teori har vært at han har vært så trøtt ved første måltidet at han har sovnet før han har vært ferdigspist. Så når han etter litt påfyll i magen har blitt lagt i sengen sin igjen har han ligget der til han har sovnet og funnet søvnen av seg selv. (Vært innom og gitt smokk, og sagt at det er natt, litt kos og alt det der innimellom) Etterhvert gikk det kortere og kortere tid før han fant søvnen.

Akkurat nå er vi i en litt annen fase, men hadde det på det viset fra han var ca 2 mnd til nesten 5 mnd, kunne nesten stille klokka etter han ;-)

Men når han da fant søvnen igjen sov han som regel til alt fra kl 01-02 til 04-05.

Verdt et forsøk?

Skrevet

hei!!!! jenta mi er 4,5 mnd nå, og hun er akkurat sånn =)

pleide aldri å sovne for natta før i ett tiden, så det var sååååå deilig å endelig kunne legge henne tidligere.. prøvde mlm 7 og 8 en ukes tid, men det ser ut som halv ni - 9 er perfekt leggetid for henne, da sovner hun kjapt og greit, og sover lenge =)

bare å prøve seg frem tror jeg, men det er viktig at det skal fungere for både mor og barn =)

Skrevet

vi legger hun kl 20-21. og da sover hun rundt.. hun hviler siste hvilen i 6 tiden. kansje du bør prøve å legge henne rundt kl 21 og så gradvis ned til kl 20:00.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...