hanto Skrevet 3. februar 2008 #1 Skrevet 3. februar 2008 Samboer hørte noe på radioen om at slike poser med gryteretter , sauser og sånt inneholdt så veldig mye salt. Bruker det i vårt kosthold jeg og sønnen min på 2 år spiser det. Har dere hørt noe om dette? Salter aldri maten ellers. koker poteter , grønnsaker og pasta uten salt. Når er det ikke lenger så farlig med salt i barns kosthold.
grå :) Skrevet 3. februar 2008 #2 Skrevet 3. februar 2008 ja det er mye salt, men skal ikke være noen fare når han er såpass stor mener jeg. er vel mer når de er små babyer. men mye salt er jo egentlig ikke sunt for noen, men er ikke sånne mengder at man skal måtte engste seg
Gjest Skrevet 3. februar 2008 #3 Skrevet 3. februar 2008 Hentet fra matoghelse.no om anbefalt salt inntak for voksne. De er jo ikke så mye, så jeg tenker mer på barn og kg. Basert på det vi i dag vet, ser det ut til at et optimalt saltinntak ligger på to-tre gram daglig. Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet har i en anbefaling satt en øvre grense for saltinntak på ca. 5 g per døgn for voksne, hvilket er på linje med andre europeiske og amerikanske tilrådinger. I de nye, nordiske anbefalingene nevnes at et inntak på maks 3 g per døgn kan være mulig å oppnå, men av praktiske årsaker foreslås imidlertid et saltinntak på 6 g per døgn for kvinner og 7 g per døgn for menn. I samme artikkel skriver de at salt er nødvendig som mineral og en viktig del av smaksopplevelsen (hadde ikke orket å spise grønnsaker uten:). Men problemet med for mye salt oppstår når en bruker hel og halvfabrikat. Jeg er moderat med saltet i hele familien kosthold, men bruker det alltid i matlaging. Tror mange bruker ferdig sauser og gryteretter, men det er jo mulig å ikke bruke det ofte. Hører til i den minioriteten som ikke liker posematm, og blir såååå tørst etterpå Her er forresten en grei artikkel om mat og barn, men de nevner lite om salt. http://www.matoghelse.no/index.php?cat=48940&id=399028
Gjest Skrevet 3. februar 2008 #4 Skrevet 3. februar 2008 måtte finne ut av det:) Anbefalinger om salt Norske anbefalinger om ernæring og fysisk aktivitet 2005: ”En gradvis reduksjon av det gjennomsnittlige natriuminntaket til en mengde som tilsvarer 5 g koksalt (NaCl) per person og dag er ønskelig på lang sikt. Anbefalt nivå for befolkningens kosthold i et kortere tidsperspektiv og til bruk ved planlegging er 6 gram salt per dag for kvinner og 7 gram salt per dag for menn (tilsvarer henholdsvis 2,3 og 2,8 gram natrium per dag). Saltinntaket bør også begrenses hos barn. For barn under 2 års alder bør saltinntaket ikke være høyere enn 0,5 g/MJ. Dette for å unngå at barn venner seg til et kosthold med et høyt saltinnhold.” WHO anbefaler også at saltinntaket senkes til 5 g/dag på lang sikt (kilde: Diet, Nutrition and the Prevention of Chronic Diseases. Technical Report Series 916. WHO 2003). Amerikanske helsemyndigheter angir 3-4 g om dagen som et tilstrekkelig saltinntak for voksne og at den øvre grensen for akseptabelt daglig saltinntak over lang tid er 6 g/dag (se lenke).
mayaya Skrevet 3. februar 2008 #5 Skrevet 3. februar 2008 Posesupper og posesauser innheolder både salt og sukker.
___ Skrevet 3. februar 2008 #6 Skrevet 3. februar 2008 Noen som vet hvor mye en tskje salt veier? Bare for å få et fohold til mengden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå