Sentralstøvsugeren Skrevet 3. februar 2008 #1 Skrevet 3. februar 2008 Når kalles det en tvangstanke? Jeg har skikkelig angst for å spy, så mye at jeg synes det går ut over hverdagen min....må vaske hendene 100 ganger daglig, ungene får ikke dra til noen jeg vet kan være smittekilder osv.... Er det da blitt hva man kan kalle en tvangstanke? Hvor søker man hjelp?
petite fleur Skrevet 3. februar 2008 #2 Skrevet 3. februar 2008 Jeg er ingen ekspert, men synes det høres ut som du har tvangstanker. Spesielt med tanke på all den håndvaskingen. Min samboers bestemor gjør også det, og han får ikke komme inn i huset deres før han har vasket hendene helt opp til albuene. Jeg får ikke komme inn i det hele tatt... Vet ikke helt hvor du kan få hjelp, kanskje prate med fastlegen din? H*n burde vite hvor du skal henvende deg. Lykke til!
ScaryMama Skrevet 3. februar 2008 #3 Skrevet 3. februar 2008 Det blir ikke riktig å stille diagnose på nettet, men som regel så er det slik at hvis noe forårsaker ulempe i det daglige liv, så er det grunn til å få hjelp. Hør med fastlegen din, han kan sende henvisning til psykolog... Av og til blir tvangstanker behandlet medikamentellt i tillegg, så dette kan du også lufte med legen din:)
Tirilille Skrevet 3. februar 2008 #4 Skrevet 3. februar 2008 Tja, jeg kan ligge så og si søvnløs og grue meg til vi får spysjuke når jeg vet den har kommet i bhg. Vi drar heller ikke til lekeland og i svømmehallen i de værste virus-periodene. Og håndvask etter å ha vært på butikken, på treningssenter osv. er obligatorisk. Jeg lever med dette, og syns jeg blir flinkere og flinkere for hvert år til å takle det, har sikkert noe å gjøre med at barna blir større og tåler mer/ikke er så avhengig av meg hele tiden lenger. Dersom du selv mener du trenger hjelp, så ta kontakt med fastlegen din. Legen kan henvise deg til en psykolog som kan hjelpe deg med å utfordre "angsten" din.
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 3. februar 2008 #5 Skrevet 3. februar 2008 Syns Kozy sitt svar var veldig riktig jeg.. Anbefaler deg å snakke med fastlegen. Når du selv merker at det preger deg i hverdagen, så er det nok lurt å søke litt hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå