Gå til innhold

Livssynet mitt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mye useriøse innlegg\komentarer her. Og nesten bare kristne som er aktive eller? ? Jeg er selv opptatt av livssyn, er selv ateist og lykkelig med det!!! Tror virkelig ikke det finnes noen gud eller overnaturlige vesner... I mine naive ungdoms dager var jeg aktiv i kristne miljø og mente selv jeg var kristen, men etter at jeg fant ut at jeg virkelig ikke trodde, falt liksom alle brikkene på plass, og jeg fikk det nye bedre med meg selv. Jeg er av den oppfattning av at stort sett tilhører man det livssyn man er opdradd i.Jeg vokste opp i et hjem med kristen mor og ateistisk far, det har sikkert preget meg, akkurat som de som er kristne som oftest har kristne foreldre og muslimer har muslimske foreldre. Jeg må bare ærlig si at jeg håper virkelig mine barn slipper å måtte forholde seg til en gud i sitt liv som skal ha meninger om hvordan de skal leve livet sitt, jeg mener jeg har like gode verdier, faktisk bedre enn kristne... Og håper barna mine skal bli så trygge i seg selv at de ikke trenger en gud til å styre livet sitt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Moren min og faren min de er kristne, de leste historier fra bibelen til oss når vi var små, og sang "kjære gud" hver natt til oss.

Jeg er ikke kristen.

Jeg tror det finnes noe ut der som vi ikke kan forklare.

Jeg tror det finnes liv etter døden

Jeg tror det finnes "spøkelser"

Jeg tror det finnes liv andre plass enn her på jorden.

Når folk har det vanskeligst mulig,så tyr de som regel til en religion..dette synes jeg er kjempe fint om det hjelper dem over kneika.

Det er godt og ha noe som man kan støtte seg til når ting er vanskeligs mulig.

Jeg synes bibelen er en fin fortelling, men tror ikke noe på det.

Det er mye fint i bibelen som f.eks:

De 10 bud( du skal ikke stjele osv osv osv.)

Og dette ser jeg ingen grunn til og ikke opprettholde.

En Gud kan jo være hva som helts du vil at det skal være.

Skrevet

Det er gammel vane å tro at de 10 bud er bra fordi de kan oppsummeres slik Sharlis gjør ( du skal ikke stjele osv osv osv.)

Men hva med: Du skal ikke ha andre guder enn meg?

Greit, man kan vel tolke det som at "Du kan gjerne drite i å ha meg også med det samme, altså være ateist"

Du skal helligholde Sabbaten? (holde deg mest mulig i ro og gjerne ofre litt saue-innvolder fredag kveld til lørdag kveld)

Du skal ikke lage deg bilder av mennesker og andre levende vesener?

------------

Akkurat det der med ikke å stjele er vel ganske universelt. Men da budene ble hugget i stein (av Moses? Gud? En utenomgjordisk fyr på visitt?) så ble det tolket som at "Du skal ikke stjele fra andre i samme etniske/religiøse gruppe som deg". Å rappe f.eks. Kanans land var OK.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...