Gjest Skrevet 3. februar 2008 #1 Skrevet 3. februar 2008 En bekjent av meg fødte en jente 31. januar. Hun hadde ikke termin før 20. mai, men det ser heldigvis ut til at det vil gå bra med henne. I den forbindelse har jeg begynt å lure på ting ang utviklinga til barn som fødes såpass lenge før termin. Hun vil jo nå ha bursdag i januar, ikke i mai. Men forutsatt at hun klarer seg uten store skader, vil hun neste januar fungere mest som en ettåring, eller som et barn på 8 mnd? Jeg har store problemer med å forstå dette. Fortsetter hun å utvikle seg nå fram til mai som om hun var et foster, er utviklingen raskere (pga mer stimuli), eller saktere (pga at organene er såpass umodne)? Litt vanskelig å forklare hvordan jeg tenker, men jeg håper dere forstår hva jeg lurer på! Er så bekymret for den lille, men siden jeg ikke kjenner moren veldig godt, og hun garantert har andre ting å tenke på, kan jeg jo ikke spørre henne om sånne ting.
Vi har tre mirakler! Skrevet 3. februar 2008 #3 Skrevet 3. februar 2008 Hei! Så flott at du bryr deg om venninnen din og gjerne vil ha litt info! Hun trenger mye støtte! Det er utrolig tøft dette her, og kommer til å være det i lang tid framover. Hun må nok sitte å pumpe melk hver 3.time i maaaange uker framover, dersom hun klarer å beholde melken i den utrolig vanskelige tiden de er inne i. Hun sliter nok med redselen for hvordan dette skal gå hvert minutt. Den ene dagen kan alt se lyst ut, for så å bli alvorlig neste dag... Vis at du tenker på henne! Send henne en SMS innimellom og bare si at du tenker på dem, da velger hun selv om hun orker/vil svare, men vet at du bryr deg! Når noen blir født så tidlig, tar det ofte opptil 3 år før de har tatt igjen sine jevngamle. De første årene bruker man å følge termindato når man ser på utvikling og mat. Det kan være utrolig slitsomt for oss mødre av premature barn å hele tiden sammenlikne nurkene våre med de som er født fullbårne til samme tid! Noen premature barn tar igjen jevngamle nokså fort, andre blir hengende etter barn født ved terminen deres (det siste spesielt hvis babyen har vært mye syk). Når denne lille jenta blir ett år er det mest sannsynligvis ikke kakespising som står på menyen, ikke sikkert hun sitter selv en gang, så den første bursdagen synes jeg ble litt rar.....Men så kommer det seg etter hvert! Til sist vil jeg si at premature er som alle andre babyer veldig forskjellige, og ville utvilket seg i forskjellig tempo dersom de var født til termin, så dette har også noe å si for utviklingen. Håper du ble litt klokere! Bare å spørre hvis du lurer på noe mer! Ønsker venninnen din og vesla alt godt!
Gjest Skrevet 3. februar 2008 #4 Skrevet 3. februar 2008 Hei og tusen takk for svar! Så utrolig synd dette her... På tidlig UL ble det påvist at hun kom til å bli født med to ulike typer hjertefeil, og da jeg sist pratet med moren for en uke siden, så alt ut til å gå helt fint med magen. Og nå er hun plutselig ikke i magen lenger... Hun var 830 g og 33 cm. Aner ikke om det er mye eller lite, farlig lite eller ikke jeg, vet bare at en annen venninne av meg fødte en baby som var 4 kg større. Jeg er altså en førstegangs uten særlig mye peiling, og hele svangerskapet fremstår plutselig som VELDIG MYE SKUMLERE enn jeg først hadde sett for meg. Dette kan jo hende meg også, jeg kan føde i mars istedet for i juli, når jeg egentlig har termin. Så fælt å tenke på, selv om det jo som oftest går helt fint med premature barn også. Huff, håper det går bra med henne! Tusen takk for gode ord, *Vi har to mirakler*!
giggsi Skrevet 3. februar 2008 #5 Skrevet 3. februar 2008 min lille jenteer født 13 uker for tidligt.Hun var 630 gr og 29 cm.Nå er hun 3,5 mnd og veier 3,3 kg og er 47 cm lang. Hun smiler ,griper etter ting og her en dag snudde hun seg.Så hun ligger ikke etter.Men jeg tror ikke det er rettferdig for disse små å sammenligne dem.De tar det i sitt tempo uannsett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå