Gå til innhold

10 mnd og vil ikke spise brød! Noen råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har en gutt på 10 mnd som ikke vil ha brød eller mat med klumper i. Har prøvd lenge, men får han middagsglass med klumper kaster han bare opp maten. Dersom han får 6 mnd glass spiser han som en hest. Jeg har jo ikke lyst til å tvinge han i mat med klumper selv om de er myke dersom han ikke har lyst på. I tillegg til brød prøver jeg hver morgen, men ser ikke ut som jeg kommer noen vei.

Han spiser 2 ganger grøt, middag og frukt, pluss morsmelk i løpet av en dag så han får i seg nok. Men jeg tenker bare på når det evnt.løsner? Og når han vil begynne å spise vår mat, etc? Noen råd til hva jeg kan gjøre.

Han har kun fått 1 tann, den andre nede er på vei.

Håper på noen tips og for å høre om noen har det på samme måte

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kjenner meg godt igjen i din situasjon:)

Det er bare og fortsette med 6 mnd glassene, men gi han en brødbit eller to, en gang om dagen eller annenhver dag..

Gutten min kastet alt opp igjen hvis han fikk brød eller andre biter. Men jeg fortsatte og gi det(bare 1 bit innimellom), så han kunne venne seg til det..

Det vil gå i orden etterhvert, men ikke slutt helt med biter for da vil det ta lengre tid.... Bare gi innimellom som du føler for selv så PLUTSELIG kommer alt av seg selv...

En dag vil han klare og svelge den ENE brødbiten og da kanskje prøve med 2?

Skrevet

Kjenner også godt til situasjonen. .Min gutt kasta også opp brødet lenge. Og samme med 8mnd glassene.. Men begynte å mose 8mnd glassene med gafffelen, så fikk de en litt grovere konsistens enn 6mnd glass og begynte liksom der.. Ga brødskive innimellom og tilslutt spiste han plutselig en hel skive.. Dagen før hadde han kasta oppp den ene biten han fikk.. Det kommer plutselig:) Min gutt er 10,5 mnd nå og spiser masse brød, men jeg moser fortsatt 8mnd glassene litt ekstra med gaffelen før jeg gir det.. Samme gjør jeg med hjemmelaget middag.. Han får ikke biter men jeg moser det med gaffelen.. :=)

Skrevet

Gutten min er akkurat lik.Legen mener det er lukkemuskelen som er litt sent utviklet,noe som er vanlig hos gutter spesielt.

Han sa jeg kunne bare ta det med ro,det ordner seg av seg selv i 12-18 mnd alderen.Trenger ikke å presse på med biter,men bare prøve med jevne mellomrom.Her har det gått i oppkast nesten daglig i tilvenningstiden til fast føde.Gir 8-mnd grøt til frokost,ett par skjeer med fruktpurè til dessert,grøt og 1/2 yoghurt til lunsj,6-mnd glass med middag og resten av yoghurten og grøt med noen skjeer fruktpurè til kvelds.Men et tips jeg fikk fra HS ang å prøve skive,var å dyppe biten i yoghurten først.Har ikke prøvd enda,men skal prøve om ikke så lenge tenkte jeg.

Lykke til =)

Skrevet

Eldstejenta hos oss kasta også opp dersom hun fikk biter av brød/middag. Jeg kuttet ut å gi henne det en måned, og prøvde igjen. Det samme skjedde, så jeg venta en måned til. Da gikk det relativt greit, kasta det iallefall ikke opp. Så hos oss var det bare å ta tiden til hjelp.

Lykke til!

Skrevet

Jeg strevde også med å få skiver i jenta mi. For å venne henne til litt klumper tok jeg et glass (nestle 6mnd) med banan og pære youghurt. Oppi denne blandet jeg brødbiter. Litt mer for hver gang. Det gikk kjempegreit. Jeg varmet det litt i mikroen, så det ikke skulle være kjøleskapskaldt.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...