lanoforliten Skrevet 3. februar 2008 #1 Skrevet 3. februar 2008 Las nettop en tråd om ibux... Jeg har kun tatt det til nå i svangerskapet, har hatt endel hodepine de siste ukene og det er det eneste vi har hatt i hus... Har vel tatt fire-fem stk tilsammen.. Er i uke 18 forresten...
thebasile 82 Skrevet 3. februar 2008 #2 Skrevet 3. februar 2008 Paracet er vel det eneste som er "godkjent" for oss gravide! Ikke ta mer av ibuxen... veit ikke hvor farlig det er, men man skal vist holde seg unna de.
M&guttane Skrevet 3. februar 2008 #3 Skrevet 3. februar 2008 Ja det sa legen til meg også- at jeg skulle ta paracet og ikke Ibux dersom jeg hadde behov for en smertestillende..
lanoforliten Skrevet 3. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 3. februar 2008 gjett om jeg skal på butikken å handle paracet i morgen... huff, fikk litt småpanikk her. Har i utgangspunktet respekt for medisin-bruk. hadde jeg bare visst...!!
Gjest mphs Skrevet 3. februar 2008 #5 Skrevet 3. februar 2008 Du kan også bruke panodil og panodil zapp
Trulte76 Skrevet 3. februar 2008 #6 Skrevet 3. februar 2008 jeg har migrene..fikk annen type medisin med han..for den jeg har kan jeg ikke bruke.. Så sa han til meg når jeg kjenner jeg får migrene skulle jeg først prøve å snu det med en paracet og en ibux..blandet..så sa jeg har hørt man ikke skal ta ibux jeg..han mente en gang i uka og bare en tabl ikke var falig, men å ta det ofte er farlig.. MEN jeg har kun tatt paracet jeg..stoler ikke helt på det legen sa jeg.. Og dessuten funka ikke migrene medisinen jeg fikk hell..så jeg er like langt kommet Men om 2 mnd tid så gir vel den migrena seg..vært sånn før også-- Men jeg holder meg langt unna ibux til tross det legen sa til meg jeg da..
grolla Skrevet 3. februar 2008 #7 Skrevet 3. februar 2008 Vet i hvert fall at man ikke skal ta det i siste del av svangerskapet! Paracet regnes for å være trygt.
Gjest Skrevet 3. februar 2008 #8 Skrevet 3. februar 2008 Ibux er fullstendig forbudt i 3 trimester (ihht felleskatalogen) og før det skal man vurdere risikoen opp mot fordelene.
Labambie Skrevet 3. februar 2008 #9 Skrevet 3. februar 2008 Du kan ta alle tabletter med virkestoffet paracetamol. Dvs paracet, panodil,pinex, paralgin forte.. Tabletter med virkestoffet ibuprofen, sånn som f.eks ibux,er strengt forbudt når man er gravid. I alle stadier av svangerskapet. Dette pga fare for misdannelser,fare for abort og fare for prematur fødsel alt ettersom hvor du er hen i svangerskapet.. Sjekk på www.felleskatalogen.no
To gutter + spire Skrevet 3. februar 2008 #10 Skrevet 3. februar 2008 i pakkningsvedlegget står det at man kan ta dem i sv.sk . men ikke de 3 siste mnd.
Maren - på overtid Skrevet 3. februar 2008 #11 Skrevet 3. februar 2008 Fikk beskjed av legen at ibux kan gi blødninger, bruk derfor kun paracet.
Smånetta 14.mai Skrevet 3. februar 2008 #12 Skrevet 3. februar 2008 Jeg har betennlse i armen (tennisalbue) og fikk beskjed om at grunnen til at man ikke skal ta ibux er at det lager en blokkasje i morkaka sånn at baby ikke får oxygen nok.
Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 3. februar 2008 #13 Skrevet 3. februar 2008 Fra felleskatalogen: Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Se Kontraindikasjoner. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelige effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Bruk i 3. trimester kan gi følgende effekter for fosteret: Kardiopulmonal toksisitet (med prematur lukking av ductus arteriosus og pulmonal hypertensjon), renal dysfunksjon, som kan lede til nyresvikt og oligohydramnion. Moren og det nyfødte barnet kan få følgende effekter: Mulig forlenget blødningsperiode, en antiaggregerende effekt som kan forekomme selv ved svært lave doser, hemming av rieaktivitet og dermed forsinket eller forlenget fødsel. Overgang i morsmelk: Konsentrasjonen i morsmelk er ca. 1% av serumkonsentrasjonen. Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket.
To gutter + spire Skrevet 3. februar 2008 #14 Skrevet 3. februar 2008 oi ..jeg har tatt ibux et par ganger etter at jeg ble gravid . tok det da jeg gikk med gutten vår og. skal ikke ta det mer nå da .... trodde det kun var etter 6 mnd man ikke skal ta dem - det burde jo stått på pakkningen at man helst ikke skal ta det u. hele sv. sk. Det kan vel ikke skade om jeg har tatt et par ganger
To gutter + spire Skrevet 3. februar 2008 #15 Skrevet 3. februar 2008 Når det gjelder bruk av smertestillende i svangerskapet, regnes Paracet som helt trygt. Ibux er litt mer omdiskutert. Man skal absolutt ikke bruke det i siste trimester, mens det regnes som relativt trygt i andre trimester. Ibux i første trimester er ikke førstevalget av smertestillende, men sjansen for fosterskader er minimal ved bruk av vanlige doser. Bruker man det fast, er sjansen noe økt for blødninger og spontanabort, men en engangsdose er ufarlig. ( Fra lommelegen )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå