Gå til innhold

Jobber dere 100%?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber de fleste 100 % og (har tenkt/ønsker det) helt frem til permisjonen? I såfall hvordan får dere det til? God tilrettelegging på jobben? I super-duper form?

Jeg føler meg så pysete!! Vært sykemeldt 100% i tre uker nå, har tenkt å begynne med 50% til uken, og så 80% etterhvert. Er bare så plaget av mye kynnere og nedpress på slutten av lange arb.dager. Får direkte vondt i magen. Dessuten blir det mye overtid, og i blant ikke tid til matpause engang. Sjefen sier tilrettelegging ikke er gjennomførbart. Ikke noe annet enn at jeg må "sørge for å ta pauser selv" (Noe som bare ikke går).

Hva sier dere jenter? Er det feil av meg å gå sykemeldt? Vil jo gjerne jobbe, men ikke under de forholdene som er på jobben. Har forsøkt å prate med sjefen flere ganger. Legen sier at jeg må vurdere behovet for sykemelding selv..

Hvordan har dere det på jobben? Noen med lignende erfaringer? Er forresten i uke 24.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver selv om jeg "bare" er 17 uker på vei... jobber som sykepleier på medisinsk avd og der er det vanvittig hektiske dager, sjelden tid til matpauser eller å sitte i det hele tatt...forsøkte å ta det opp med sjefen, men som hun sa, det var lite hun kunne gjøre for å tilrettelegge, man måtte "ta vare på seg selv" og det er ikke lett! var sykmeldt 50% de første ukene da jeg var kvalm, er nå sykm 40% og det funker sånn noenlunde. Som legen min sier, det er mye bedre at du holder ut lenge og jobber redusert, enn at du skal slite deg helt ut... det synes jeg du også skal tenke på! man vil jo gjerne jobbe lengst mulig, men i enkelte jobber er det umulig å jobbe fullt!

Skrevet

Har også en jobb som er vanskelig å tilrettelegge noe særlig, og jobber nå 80%. Var 100% sykemeldt noen uker, gikk så over til 50% og har nå jobbet 80% den siste måneden. Jobber litt kortere dager hver dag, og føler at det er den beste form for tilrettelegging jeg kan få. Det er utrolig hvor mye lettere dagene er når du jobber en time eller to mindre. Dessuten løser problemet med overtid seg av seg selv, ettersom det ikke er tillatt når du er delvis sykemeldt.

Skrevet

Skulle veldig gjerne ha jobbet 100% hele veien jeg, men desverre har jeg vært sykmeldt hele tiden 100%. Har prøvd meg litt på jobb noen dager nå, men funket dårlig. Prøver å få tilpasset andre oppgaver, men så langt har dette gått veldig trått :-(

Skrevet

Man er jo ikke sykemeldt fordi man vil (vel, de fleste er vel ikke det), men fordi det faktisk ligger gode grunner bak det. Er man ikke i form, så er man ikke i form. Jeg har 50% stilling, men går fullt sykemeldt for tiden pga hyperemesis. Formen er riktignok betraktelig bedre nå, så håper å komme ut i jobb igjen når sykemeld går ut, men synest ikke at man skal ha dårlig samvittighet fordi man avogtil har behov for en liten "pust i bakken". :)

Skrevet

Jeg jobber foreløpig 100%, er i uke 24. Men nå merker jeg at jeg bare er nødt til å redusere, for jeg greier ikke å hente meg inn igjen etter endt arbeidsdag, og det begynner jo å bli en ond sirkel det er på tide å komme seg ut av før det blir 100% sykmelding... Så skal redusere litt i neste uke. Har diskutert det med sjefen, og fastlegen ved siste besøk, så skulle bare komme igjen når jeg kjente det ble nødvendig. Og nå er det nok kommet dit hen, ja. Må innrømme at det er litt surt, men jeg synes det er viktigere å tenke på meg selv og denne svært svært etterlengtede ungen nå framover.

Så, nei, det er ikke feil av deg å være sykemeldt! Det er utrolig viktig å ta vare på seg selv!

(Må ellers si jeg ble provosert ved første jordmorbesøk, i gruppe, der hun framhevet hvor unødvendig det var med sykemelding bare fordi man var gravid...)

Skrevet

Jeg jobber 100%, men jeg har kontorjobb og regner med å jobbe 100% helt ut så fremst det ikke skjer noe uforutsett.

Skrevet

Jeg er litt ufrivillig ute av arbeidslivet (bor i utlandet og mannen min jobber her) saa jeg har god tid til aa hvile mellom slagene. Skal ikke "rub it in" men maa si at det er en helt annen svangerskapsfoelese enn forrige gang.

Er 100% - og vel saa det - typen i jobb naar jeg foerst er i jobb, og forrige gang var jeg sprek og jobbet nesten til permisjon, ble vel sykemeldt to uker foer permisjon grunnet mye omlegginger paa jobb som skapte et vanvittig stress for oss som jobbet der.

Det er ikke feil aa vaere sykemeldt i det hele tatt. Det som fungerer godt for noen er aktiv sykemelding, fordi man da kan jobbe litt hjemme, evt kutte timer og noen dager etter formen.

Saa selv om min situasjon naa blir helt irrelevant i forhold til din situasjon, vil jeg bare si at det aa vaere "lovlig" hjemme, altsaa med sykemelding og uten daarlig samvittighet er veldig lurt dersom det er noedvendig. Og man skal ikke begynne med en gang man er bra, man skal vaere bra en stund foer man begynner! Ellers har ikke sykemeldingen hatt noen effekt.... Har en mor som alltid begynner naar hun nesten er i form igjen dersom hun er sykemeldt og da gaar hun som regel paa en smell noen uker senere og blir sykemeldt enda lengre....

Hva enn du gjoer, ikke har daarlig samvittighet i hvert fall, det viktigste i verden naa er jo den lille fantastiske spiren i magen din.... =o)))

Skrevet

Jeg er i uke 19 og jobber i 100% stilling i barnehage. Ikke noe er tilrettelagt. Har gått greit så langt. Men skal jo også sies at jeg har vært i veldig god form, så har jo vært veldig heldig sånnsett. Håper jeg kan fortsette slik så nærme permisjonstiden som mulig. Tror jeg hadde gått på veggene om jeg hadde blitt sykemeldt. Er ikke vant til å holde meg i ro over lengre perioder:) Men må man, så må man.

Mener i allefall at de som er sykemeldte ikke burde ha dårlig samvittighet for det. Som sagt, så er det viktig å høre på kroppens signaler, og ta seg en pust i bakken. Er på ingen måte verdt å jobbe og streve, og risikere å skade seg selv på langvarig basis, eller skade den lille.

Lykke til, til alle dere som er sykemeldte, og ta den tiden dere trenger for å bli "frisk" og rask igjen:)

Skrevet

Hei. Jeg er i 100 % jobb, noe jeg har vært hele tiden. Går veldig bra. Føler meg heldig. Har kontorjobb der jeg styrer hverdagen mye selv. Jordmoren min virker overrasket over at jeg synes det er greit med 100 % jobb, så det er godt å vite at om jeg skulle bli sliten så støtter hun meg. Håper på å få være i 100 % jobb resten av svangerskapet også.

God bedring til dere som ikke har det helt OK for tiden!

Skrevet

Jeg er fulltidsstudent og jobber ca 50% ved siden av studiene, så ja, jeg vil si at jeg har en 100%(og vel så det)jobb!:) Er i uke 20 nå.

Skrevet

Ja, begynner i ny stilling imorgen, og håper jeg holder ut så lenge som mulig i 100%. 'krysser fingrene, men jeg må nesten bare se det an. Vet ihvertfall at jeg skal lytte til kroppen og ikke presse meg unødvendig, det er det ikke verdt.

Skrevet

Jeg er 50% sykemeldt fra min jobb på kontor. Kjenner at det går akkurat, sikkert fordi jeg har et stykke å pendle hver dag i tillegg. Skal til legen om noen dager, og da vil jeg nok be om å fortsatt få være 50% sykemeldt, orker ikke å jobbe mer enn jeg gjør i dag (er i uke 18). Jeg jobber kortere dager med en og annen fridag innimellom (når jeg legetimer/UL etc). Det funker for meg, men jeg skal ikke ha dårlig samvittighet om jeg må gå tilbake til 100% sykemelding utover i svangerskapet. Babyen har førsteprioritet, og jeg er kanskje ikke fullt så glad i å jobbe som mange andre her tydeligvis er. Jeg blir imponert over dere som er villig til å "ofre" så mye for å få jobbe, dere som er villig til å være fullstendig utslitt over lengre tid. Det er bare ikke jeg. Men vi er alle forskjellige, så man må vel bare følge sin egen magefølelse.

Skrevet

jeg jobber i barnehage, 0-3 års avd, har jobbet 100% siden jeg startet etter endt permisjon, begynnelsen av januar. skal trappe ned til 60% nå denne uken siden jeg har hatt mye nedpress og mye kynnere. Har en datter på snart ett år og enn mann som er sjømann, så jeg har travle dager når han er borte (igrunnen når han er hjemme oxo). syns det er bedre å være lengst mulig i arbeid, med redusert stilling, enn å slite seg ut så en blir 100% sm, det blir kjedeligt. er nå 20 uker på vei.

Skrevet

Hør nå...

Fortell til lege eller JM

HVA det er dere ikke fikser i deres jobbsituasjon,

HVA som skal til PÅ jobben for at dere skal fikse å være der 100% UTEN sykemelding.

Ta med arbeidstilsynets skjema om tilrettelegging for gravide på arbeidsplassen til JM eller legen og fyll det ut sammen.

Ta med skjema på jobben, og da skjer 1 av 2...

ENTEN så krysser sjefen av for at de tilretteleggingene du trengr er HELT ok og gjør det....

ELLER så krysser sjefen av på at det går ikke og da har du krav på svangerskapspenger.... IKKE sykepenger (samme summen, annen statistikk)

Sist fant jeg ut at det var sååå mye lettere å ikke gå sykemeldt fordi jeg ikke helt følte eg syk, men at det var behov for det ifht jobb, reisevei etc. etc..

Jobben kunne ikke tilrettelegge for meg og da bar det hjem likevel, men jeg slapp å kjenne på at jeg var frisk sykemeldt og at jeg kanskje skulle "tålt" mer.

Denne gangen er det veldig annerledes... jeg har 2 i magen og det bar rett på sykemelding...

Skrevet

Jobber 100 % og har tenkt til å jobbe 100 % helt frem til permisjonen starter. Men jeg har også kontorjobb og styrer hverdagen selv. Vært i veldig god form, så er priviligert, ja. Legen min tar det som en selvfølge at jeg jobber 100 % virker det som, så vet ikke om det blir helt enkelt å få sykemelding hvis det skulle skje noe uforutsett...

Skrevet

ligger 100% sm på sofaen, med en rygg som har sagt fullstendig stopp i dette svangerskapet. I det forrige svangerskapet jobbet jeg 100 % til jeg hadde litt ferie før jeg gikk ut i permisjon. to helt forskjellige svagerkap.

Skrevet

det som provoserer meg mye i denne debatten er at så mange arb.givere slipper unna med at vi blir sykemeldte, og de slipper å tilrettelegge. De fleste arb.givere har faktisk plikt til å legge til rette for gravide!

jobber selv som spl på med.avdeling, og skal i dette sv.skapet kreve tilrettelegging! Sist gang slapp de lett unna, jeg var sy.meldt 20%,30%etc, og til slutt aktiv sy.meldt. Ingen av delene betalte ar.giver for, men nav..Dette er ikke riktig..

Det skal ikke lønne seg å ikke tilrettelegge arbeidet for gravide..Så snart begynner kampen min..Er 15 uker nå:)

Skrevet

Jeg jobber 100 % natt på en somatisk avd. med ansvar for alarmer på resten av huset - 5 etg. til sammen med beboere. Går greit, men det er slitsomt. Går alene, så tidvis er det tøft og mye.

Skrevet

Jeg jobber 100%. Er daglig leder i et regnskapsbyrå, og jobber mye overtid da dette er den mest hektiske tiden for regnskapsførere. Har heldigvis ikke vært sykemeldt en eneste dag (er 27+3 i dag).

Har tenkt å jobbe 100% helt ut, så fremst det ikke skjer noe uforutsett.

Skrevet

Jeg mener at graviditet ikke er en sykdom! Og sliter veldig med meg selv og bare det å takle dagen nå... For jeg er faktisk syk....

Ble tidlig sykemeldt pga kvalmen så kom formsvikten og små og store plager, ni uker sammenhengende, har nå gått 50% med tilrettelgging på jobb i tre uker, sjefen er enestående og det er alle jeg jobber med også!

Formen blir enda ikke bedre, heller verre..... Er nå 19++ og legen sa i dag at jeg må ta det enda mere med ro, så nå er jeg 75% sykemeldt, og jeg hater det!!!!

Livet mitt er så trist og kjipt at jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre for å "pynte det opp litt"...

Hvordan klarer dere dette??Jeg og vil jobbe, være sosial, rydde og vaske huset osv osv... Og trening?!!! Uoppnåelig!! Sex, hva er det??

Takk Gud for at jeg har en mann som takler både meg og alt det andre han må gjøre!! Jeg er i nok ikke i det enkleste humøret om dagen!

Skrevet

Jeg er 80 % sykmeldt..er i uke 13-16 en plass, litt usikker den der.jobber som avisbud og det er litt vanskelig å tilrettelegge det noe særlig.

Skrevet

Før jeg ble gravid ønsket jeg å jobbe 100% fram til permisjonen, men virkeligheten ble en helt annen. Jeg fikk diagnosen hyperemesis i september, og siden det har jeg vært mer eller mindre sykemeldt. Jeg har hatt følgende varianter av sykemeldinger: 100%, aktiv, 100%, aktiv, 60%, 50% og 40%. Som dere kanskje ser har jeg gradvis hatt mindre sykemelding den siste tiden slik at jeg nå jobber 60% og er sykemeldt 40%. Dette kommer av at jeg gradivs har blitt bedre, og etterhvert som jeg har blitt bedre har jeg fått dårlig samvittighet for at jeg ikke jobber mer. Heldigvis har jeg en lege og hele to jordmødre som sier at det uaktuelt for meg å jobbe mer før kvalmen er helt borte. De sier alle tre at det er viktig at jeg jobber i en prosent jeg kan takle, og ikke sliter meg fullstendig ut før fødselen.

På jobben min har de hele tiden tilrettelagt så godt som de kan, men siden jeg er lærer og er kvalm/spyr om morgenen, betyr tilretteleggingen at jeg begynner to timer senere enn normalt. Samtidig er timeplanen på skolen slik at jeg dermed må være 40% sykemeldt, for ellers er det ikke penger til vikar de timene jeg skulle undervist tidligere på dagen. Det er umulig å ta igjen disse 40% senere på dagen, men siden jeg faktisk er syk om morgenen, har jeg ikke krav på svangerskapspenger.

Hvis jobben din ikke klarer tilrettelegge, bør du ikke ha dårlig samvittighet for sykemeldingen, men sjekk i så fall om du har krav på svangerskapspenger i stedet. Det vil lønne seg for deg samtidig som du ikke har brukt opp rettigheten til sykepenger dersom du skulle bli langtidssykemeldt etter endt permisjon. (Du har i utg.pkt rett på sykepenger i 52 uker før du må jobbe 26 uker sammenhengende før du igjen har tjent opp retten til sykepenger).

Skrevet

Jeg jobber 100%, og håper å fortsette frem til permisjonen.

Jobber på kontor, men har en vennvittig krevende jobb, så sjefen er litt bekymret for hvor lenge jeg holder ut..

kommer nok til å si fra til sjefen denne uken at jeg må ta det litt mer med ro, for jeg er helt utslitt når jeg kommer hjem fra jobb, og det er ikke bra i lengden..

-Mulig jeg får litt færre saker da (er saksbehandler) noe som hjelper på..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...