peppe Skrevet 3. februar 2008 #1 Skrevet 3. februar 2008 Er det noen som vet om far kan ta de siste tre månedene av permisjonstiden dersom mor mottar arbeidsledighetstrygd?
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2008 #2 Skrevet 3. februar 2008 Så vidt jeg har forstått får dere ikke nedkomstpermisjon dersom ikke mor jobber. Det er mor som opparbeider denne permisjonen.
peppe Skrevet 3. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 3. februar 2008 Må kanskje gjøre det litt klarere. Jeg er vikar og har opparbeidet rett til foreldrepenger, men blir arbeidsledig i løpet av permisjonstiden. Far har fast jobb. Han vil gjerne være hjemme med babyen lengst mulig, og det kan jeg forstå og godta.Dersom jeg ikke får jobb umiddelbart etter permisjonen kommer jeg til å søke om dagpenger. Mister far retten til permisjon da? Virker veldig urettferdig, jeg er jo ikke hjemmeværende, men arbeidssøkende. Skal jeg måtte si nei til å komme på jobbintervjuer fordi jeg må passe babyen? Hvordan skal jeg være en reell arbeidssøkende da? Dette har også betydning for hvordan vi vil søke om å fordele permisjonen oss immellom, og det må vi jo bestemme på forhånd.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2008 #4 Skrevet 3. februar 2008 OK skjønner :-) Det vet jeg faktisk ikke, men ta en telefon til NAV og hør, de er gjerne veldig hjelpsomme på slike spørsmål :-)
2 fine små Skrevet 3. februar 2008 #5 Skrevet 3. februar 2008 Jeg mener at det er statusen din FOER persmisjonen starter som avgjoer hvilke rettigheter du har. Hvordan kan du forresten bli arbeidsledig i loepet av permisjonstiden? Det er jo strengt tatt ulovlig i Norge aa si opp en som er gravid, samme hvilke tilstander det er paa jobb....bare saa du vet det. =o) Ellers saa tror jeg en med NAVpenger ogsaa har fulle rettigheter i forhold til fars permisjon, da man i Norge regnes som arbeidssoekende (som jo er en heltidsjobbb) og ikke arbeidsledig saann sett. Det er altsaa en aktiv tilstand aa vaere arbeidssoekende og derav samme rettigheter. Snakk med NAV du og sjekk NAV.no kanskje. Det finnes ogsaa egne forum her inne for arbeidssoekende. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2008 #6 Skrevet 3. februar 2008 Far kan ta fedrekvoten men ikke ta mer av permisjonen enn det, når du ikke gjenopptar arbeid etter at din del av permisjonen er ferdig. Far kan altså ikke ta mer enn fedrekvoten når du er arbeidsledig. Hvis det er du som spurte på foreldrepenger-debatten, har jeg lagt inn svar til deg der, men henvisning til nav sine sider og lovtekst og nav sine kommentarer til den.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2008 #7 Skrevet 3. februar 2008 Til femina. Hun blir jo ikke oppsagt, men vikariatet hennes går ut mens hun er i permisjon, og arbeidsgiver er ikke pålagt å forlenge vikariatet selv om hun er gravid. Så dette er en lovlig fremgangsmåte sånn sett.
MorCathy *spire fire og fem!!* Skrevet 3. februar 2008 #8 Skrevet 3. februar 2008 Dette skal ikke være vanskelig. Det er mor som opparbeider rettigheter. Kravet er at mor er i minst 50% lønnet arbeid i 6 av de siste 10 månedene før fødselen. DA er grunnlaget for foreldrepermisjonen på plass og man velger 100% eller 80% permisjon. Mor kan ha vært i normalt arbeid, sykemeldt, arbeidsledig med trygd eller svangerskapspenger. Fars andel av permisjonene står man fritt til å velge utenom de tre før fødsel og seks etter fødsel, men da er kravet at mor ikke er betalt hjemme. I jobb, student, ubetalt permisjon eller hjemme på ferie. Du skal ha krav på ledighetstrygd på bakgrunn av lønn/permisjonspenger dersom de resterende kriterier er oppfyllt. Ta en telefon til NAV, snakk med en saksbehandler eller be om å få satt opp en tid med saksbehandler, så får du alt helt klart i ditt eget tilfelle.
2 fine små Skrevet 3. februar 2008 #9 Skrevet 3. februar 2008 Ok, da skjoenner jeg, var litt rask kanskje. Er det virkelig saann at far bare kan ta fedrekvoten naar mor er arbeidsledig? Det visste jeg ikke, virker jo helt meningsloest, nok et sted far er oversett altsaa, som forelder, hm..... Man laerer, man laerer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå