Gå til innhold

Pappaperm og arbeidsledig mor.


peppe

Anbefalte innlegg

Ser det er flere som har lurt på det samme, men føler at svarene er litt uklare. Jeg er vikar og har opparbeidet rett til foreldrepenger, men vil være arbeidsledig når permisjonen er over. Far har fast jobb. Jeg kan få dagpenger når permisjonstiden er over. Spørsmålet er om far kan ta de to-tre siste månedene med permisjon dersom jeg får dagpenger. Ser at kravene for at far skal ta permisjon er at mor enten jobber fullt, studerer fullt,er syk eller kombinerer jobb og studier på full tid. Alternativt reduseres permisjonspengene hans hvis jeg jobber deltid. Dette har stor betydning for hvor mye av permisjonen far skal ha, og det må vi jo bestemme på forhånd. Umulig for meg å vite om jeg får jobb umiddelbart, eller om jeg blir gående ledig en stund. Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Far kan ikke ta ut annet enn fedrekvoten om du ikke går ut i minst 75% stilling eller studerer fullt. Han kan ikke ta noe av den fellese delen så lenge du er jobbsøkende og arbeidsledig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig sant? Han har jo opparbeidet rett til foreldrepenger på lik linje med meg, Urettferdig et han ikke får noe tid med babyen så lenge jeg er arbeidsledig. Hva med pappakvoten på seks uker, får han ikke den heller?Og hvordan skal jeg være en reell arbeidssøkende hvis jeg må være hjemme med babyen og må si nei til eventuelle intervjuer? Og hva gjør vi hvis jeg får jobb etter seks måneder, kan han overta resten av permisjonstiden på sparket da? Vi må jo søke om fordelingen på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far kan heller ikke ta ut fedrekvoten ( de blir overført til deg) ettersom du ikke skal tilbake i jobb etter endt permisjon. Mor må være ansatt i minimum en 50 prosent stilling for at far skal ha krav på fedrekvoten, 75 prosent stilling hvis far skal ha mer enn fedrekvoten. ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har jo jobbet 100% Går ut i permisjon i slutten av mai, og vikariatet mitt varer til september. Altså blir jeg arbeidsledig midt i permisjonstiden. Hvis detter stemmer, så må jo det bety at mor mister all rett til permisjon dersom far er arbeidsledig? Det heter jo foreldrepermisjon, ikke mammapermisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg som er anonym nr.1.

Som jeg skrev i første setningen min kan han bare ta ut fedrekvoten(6 uker) så lenge du er arbeidsledig(om du har jobber minimum 50% før du ble arbeidsledig)

 

Du er selvfølgelig ikke en reell arbeidssøker så lenge ungen ikke er i barnehagen eller du har en dagmamma for hånden, men de fleste har ordnet med barnepass når permisjonen er over.

Du kan selvfølgelig søke på jobber mens du er i permisjonen og om du da begyner å jobbe før du har brukt opp permisjonen kan far ta over resten så lenge han har opparbeidet seg rett til det.

Fordelingen kan dere forandre i ettertid, det er bare å snakke med nav når/om det blir aktuelt.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Far har her rett til å ha fedrekvoten på 6 uker, såfremt du har opparbeidet deg rett til foreldrepenger før fødselen, i en stilling på minst 50%. Dette har du jo gjort, iogmed at du har jobbet 100% frem til du går ut i perm. Det er uten betydning hva du gjør i denne perioden.

 

Når far ønsker å motta foreldrepenger utover fedrekvoter, er det et vilkår at du er i arbeid, utdanning eller på grunn av sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Dette betyr at mor for eksempel ikke kan ha ulønnet permisjon for å være hjemme sammen med far og barn utover fedrekvoteperioden. Han kan altså ikke ha mer permisjon enn fedrekvoten når du ikke har arbeid å gå tilbake til.

 

Hos dere kan derfor faren bare ta fedrekvoten på 6 uker, og det er likegyldig hva du gjør i denne perioden (du får uansett ikke foreldrepenger fra nav direkte eller fra arbeidsgiver samtidig med at far får det).

 

 

Info hentet fra nav sine sider: http://www.nav.no/page?id=805311849

 

Info også fra nav (rikstrygdeverket) sine kommentarer til folketrygdloven, og fra folketrygdloven.

.

 

Kilpper inn litt info:

Fra folketrygdloven § 14-13. Generelle vilkår for farens uttak av foreldrepenger (2006/2-52)

 

Faren kan ta ut foreldrepenger bare dersom moren etter fødselen eller omsorgsovertakelsen

 

a) går ut i arbeid,

 

B) tar offentlig godkjent utdanning på heltid,

 

c) tar offentlig godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som i sum gir heltid,

 

d) på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet,

 

e) er innlagt i helseinstitusjon. (2006/2-53)

 

(slettet 4 ledd som er uten interesse her)

 

Fedrekvoten, se § 14-12, og utvidelsen ved flerbarnsfødsler eller ved adopsjon av flere barn samtidig, se § 14-9 fjerde ledd, kan tas ut uten hinder av vilkårene i denne bestemmelsen. (2006/2-58)

 

Info fra nav om forståelsen av å gjenoppta arbeidet:

Arbeidsløshet

[Endret 10/07]

 

Arbeidsløshet likestilles ikke med å gjenoppta arbeidet. Dersom moren, etter at hun faktisk har vært i arbeid en periode og uforutsett blir arbeidsledig likestilles dette med å være i arbeid. Har moren inngått en arbeidsavtale om å arbeide i et begrenset tidsrom, vil det ikke være uforutsett om hun blir arbeidsledig etter at denne perioden er over. Bakgrunnen for å likestille uforutsett arbeidsledighet med å være i arbeid, er for å avhjelpe familien i en vanskelig situasjon som kan oppstå i slike tilfeller, eksempelvis far har avtalt permisjon fra sitt arbeid og får ikke begynne igjen før utløpet av denne og mor har dagpenger. Ved uforutsett arbeidsledighet hos mor, anses hun fortsatt å være i arbeid, i tilfeller der far også har valgt graderte/utsatte foreldrepenger.

 

Det gjelder altså ulike regler for mottak av dagpenger før og etter fødsel. Når det gjelder opptjening, er dagpenger under arbeidsløshet nevnt særskilt som likestilt med yrkesaktivitet, jf. § 14-6 tredje ledd, mens dagpenger som hovedregel ikke er likestilt med yrkesaktivitet når det gjelder gjenopptak av arbeid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg stadig har litt problemer med å skjønne at dette kan stemme. Hvordan kan jeg være en reell arbeidssøker hvis jeg samtidig skal være hjemme å passe barn?

Er det ikke veldig urettferdig ovenfor pappaen at han ikke får noe av permisjonen fordi JEG er arbeidsledig?

I likestillingens navn må jo det innebære at i de tilfellene hvor det er pappaen som mottar dagpenger og derfor er hjemme, så får ikke moren noe av den permisjonstiden som er til å dele på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, godt spørsmål;) Aner ikke, jeg jobber ikke i nav, men har litt oversikt over regelverket på området. Men et godt poeng du har. Det er urettferdig overfor pappaen ja, men regelverket er sånn pr idag ihvertfall. Far kan ta 6 uker, ikke en dag mer:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett det her nei :) Tror jeg får be Nav om en skriftlig avklaring, slik at jeg har det svart på hvitt dersom det skulle bli noe tull. Har jo ikke planer om å bli gående arbeidsledig, men syns det er litt skummelt å gamble på at jeg får jobb på dagen. Og får dårlig samvittighet ovenfor pappaen hvis jeg skal ta all permisjonstiden selv, han har jo også lyst til å være hjemme med lille nurket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke så mye om dette....men får du arbeid på dagen så kan far ta ut resten av permisjonen med en gang. ja stort sett på dagen.

jeg har termin i juni og jeg og far skal dele på permisjonen,ho dama på nav sa at det var ingen problem det kunne vi melde fra om dagen før hvis vi ville.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...