Sentralstøvsugeren Skrevet 3. februar 2008 #1 Skrevet 3. februar 2008 Nå er jeg så forbanna!!!! Mamma og søsteren min på 24 fant ut i fjor at de ville bygge hus sammen. Søstra mi er alenemor for en jente på 4 år, men har en jobb hvor hun tjener 300 000 kr i året. Etterhvert kom det frem at mamma skulle gi det samme som søstra mi for huset - altså 900 000 ,, men søstra mi skulle ha et boareal på 125 kvadrat, mens mamma skulle ha en leilighet på 30 kvadrat. Altså - mamma betalte for halve hennes boareal.....var litt irritert da, men tenkte å la det passere... Så nå da, har mamma funnet seg type på den andre siden av Norge og vil flytte dit. Men hunn vill ikke leie ut leilighete......den vil hun bare la stå - altså søstra mi kan bruke hele huset og mamma betaler...... Holder på å fly i flint, jeg.....makan!!!!
Gjest Skrevet 3. februar 2008 #2 Skrevet 3. februar 2008 Vel, så lenge din mor & søster er enige kan du vel ikke si så mye på det?
SusieQ Skrevet 3. februar 2008 #3 Skrevet 3. februar 2008 Jeg ser ikke helt problemet jeg. Hun får hjelp hos moren til å bygge hus og har til gjengjeld en leilighet tilgjengelig når hun trenger det. I tillegg får hun vel halve slagssummen hvis huset selges....
___ Skrevet 3. februar 2008 #5 Skrevet 3. februar 2008 Så lenge de ikke forventer at du skal betale er vel ikke det noe du har noe med? Moren din eier fortsatt halve huset. søsteren din får bare bruke det. Kan jo godt hende moren din vil sikkre seg en retrettmulighet når hun flytter til sin nye kjæreste. Nå har hun jo noe å flytte tilbke til om hun vil det.
Salat Skrevet 3. februar 2008 #6 Skrevet 3. februar 2008 Til dere som ikke skjønner problemet - dette er jo vanvittig forskjellsbehandling av barna sine da! Sliter litt med det samme selv vi, svigerfar favoriserer og betaler for svigerinnen + familie hele tiden, og vi får får beskjed om at vi klarer oss jo så fint selv.
Sentralstøvsugeren Skrevet 3. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 3. februar 2008 Hæ?? Er det ingen andre enn salat som synes det er vanvittig forskjellsbehandling???? Hun betaler jo 900 000 rett i lomma hennes? Må forøvrig få sagt at mamma eier ikke nåla i veggen, så hun trenger de pengene hun kan få.....Søstra mi ble rasende da mamma ville leie ut leiligheten, derfor blir den da stående tom...
jegvilogsåhaettnyttnickidag! Skrevet 3. februar 2008 #8 Skrevet 3. februar 2008 Skjønner at det er forskjellsbehandling og føles urettferdig, men det er altså fullt ut lov ! Så lenge moren din lever og det får konsekvenser for henne i livet kan hun gi alt hun eier til søsteren din og ingenting til deg om hun vil. Tror ikke hverken du eller øvrig familie får det mye bedre av at du hisser deg opp... livet er desverre ikke rettferdig alltid ;-) Ingen av oss velger våre foreldre, vi må gjøre det beste ut av dem vi har fått utdelt.. det gjelder også dine barn. Bruk heller engergien din på noe mer positivt for deg selv og egen familie ;-)
___ Skrevet 3. februar 2008 #9 Skrevet 3. februar 2008 Hun betaler ikke 900.000,- rett i lomma hennes. Hun låner henne et halvt hus der hun selv har en hybel å komme tilbake til. Hvis du tenker på arven så trenger du ikke bekymre deg Moren din eier jo fortsatt halve huset. Om moren din er blakk så er det hennes problem, ikke ditt. La din søsters krangel med din mor være deres problem. Jeg blir oppgitt ver folk som selv når de er voksne tror at foreldrene skal drive med millimeterreferdighet overfor barna sine. Moren din kan bruke pengene sine som hun selv vil. Eneste er om hun sitter i ukiftet bo. Da blir det jo litt anderledes.
___ Skrevet 3. februar 2008 #11 Skrevet 3. februar 2008 Desuten kan det hende at søsteren din trenger hjelp nå.
Gjest Skrevet 3. februar 2008 #12 Skrevet 3. februar 2008 Moren din er forhåpentligvis voksen/moden nok til å vite hva hun gjør, hvis ikke er det på tide at hun lærer. Hun har vel vurdert det dithen at søsteren din trenger hennes støtte mer enn du gjør, og derfor er hun grei og hjelper til slik at søsteren din kan ha eget hus i stedet for en knøtteleilighet. Dessuten hadde sikkert moren din måttet betale et lignende beløp som hun har skutt in i huset for å få en liten leilighet, så jeg ser ikke helt problemet. Når du har roet deg kan du jo alltids ta en prat med søsteren din og si at du synes det er på kanten å "nekte" moren deres å leie ut leiligheten sin, men for all del, ikke gjør noe nå mens du er sint og tenker irrasjonelt :-D
Gjest Skrevet 3. februar 2008 #13 Skrevet 3. februar 2008 Vil ikke kalle dette å drive med millimeterrettferdighet da.... Forøvrig har vel mor til HI rett til å disponere pengene sine som hun vil, selv om jeg skjønner at du synes det er urettferdig å fordele som hun gjøre...
Sivalur Skrevet 3. februar 2008 #14 Skrevet 3. februar 2008 Ser at noen skriver at det er lov med slik forskjellsbehandling. Jeg trodde faktisk ikke det var lov jeg da, men det gjelder kanskje bare forskudd på arv? Eller hvis den ene forelder er død og den andre sitter i uskiftet bo? Da er det hvertfall ikke lov å gi en stor pengegave til et av barna og ingenting til de andre barna.. Om det er lov eller ei så er det uansett temmelig umoralsk av din mor med slik forskjellsbehandling. Men det har vi jo sett i andre innlegg her også, var en som hadde en narkoman bror (eller var det alkoholiker?) som fikk hjelp med ALT av foreldrene, mens hun, altså søsteren, aldri fikk hjelp. Og det er vel slik at foreldrene hjelper den av ungene som klarer seg dårligst selv. Vi får prøve å unngå å havne i samme fellen når våre barn blir voksne.
mayaya Skrevet 3. februar 2008 #15 Skrevet 3. februar 2008 Klart det er lov! Men dersom det regnes som forskudd på arv, skal man betale avgift etter gjeldende satser når summen er så stor. Ellers ingen problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå