Gå til innhold

Glutenfri bolleoppskrift?? Hjelp??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal lage glutenfrie boller, men sambo sier de blir steinharde uansett hva man gjør med de. ( jeg har ikke laget før, og vil gjerne imopnere litt)

Noen som kan å lage gode myke glutenfrie boller, eller er det fysisk umulig?? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har laget det flere ganger, fulgte en vanlig oppskrift, bare byttet ut melet med sånn glutenfri fin melmiks fra Toro. Av og til ble de gode og andre ganger steinharde og fæle :-S så det er egentlig bare å prøve i vei. Kan være en fordel å ha litt mer vått i enn vanlige boller, selv om det da er vanskeligere å forme dem.. :) Lykke til!!

Skrevet

Bruk glutenfri melmix og lag deigen skikkelig fuktig (nesten litt rennende), så bruker du store muffinsformer når du skal steke de! Det er litt treningssak, men er fullt mulig å få til...

Skrevet

Må bare si lykke til.

Jeg har en liten gutt med cøliaki og drømmer om å klare å lage gode boller til han.

Til nå har de blitt steiharde eller kornete.

Men jeg prøver igjen, må bare skaffe pågansgmot nok til neste økt.

Takk og lov elsker han muffins og DET er enkalt å få til :o)

Skrevet

Bruker Semper fin melmiks og muffinsformer. Blir kjempegode!

Lager også rundstykker på samme måten, bare uten kardemomme og annet krydder.

Skrevet

Det er ikke lett å få til glutenfri gjærbakst (anbefaler heller å prøve en kakeoppskrift, det er lettere), men cluet er som oftest å bruke mindre mel!

Bruker dere like mye mel som i vanlige bolleoppskrifter kommer dere nesten garantert til å mislykkes...been there, done that... :(

Jeg ville hatt deigen litt "klissete" og så brukt muffinsformer slik det foreslås av flere her. Jeg hever også deigen ekstra lenge og fryser ned det som ikke spises med én gang - ellers blir det fort tørt og hardt.

Når det gjelder oppskrift, så kanskje dette er noe (har ikke prøvd den selv da men...): http://www.ncf.no/?dokId=55

Lykke til! :)

Skrevet

Jeg har en kjempegod, vent litt så skal jeg finne oppskriftsboka mi.

Skrevet

Dere har ikke prøvd å lage røra så bløt at den er rennende, og bare bruke muffinsformer i steden for å forme dem med hendene?

Gjerne sånne harde former...

Skrevet

1 pk gjær

1 kg semper glutenfri mix

250g myk margarin

180g sukker

1 ts bakepulver

1 egg

6 dl melk

1 ts kardemomme(kan sløyfes)

1 ss fiberhusk

Varm melken til 37*

smuldre gjæren i melken

mos/halvsmelt smøret i væsken

visp inn fiberhusk, la det svelle i 10 min

blandes i kjøkken maskin til en smidig deig

heves 2-3 timer

Ta deigen ut av bollen, elt inn litt mer mel hvis nødvendig

del i passelige emner, ca 20

elt hver bolle godt, virkelig godt..

Etterhev 20-25 min

pensles med egg og stekes ved 220* i 10-15 min

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...