SusieQ Skrevet 3. februar 2008 #1 Skrevet 3. februar 2008 Jeg har hørt et eller annet sted at man kan bruke dobbelt med gjær og da får man skikkelig luftige boller. Stemmer det? Syns alltid bollene mine blir litt tunge.
Stjerne37 Skrevet 3. februar 2008 #2 Skrevet 3. februar 2008 Jepp,hvertfall med tørrgjær:) litt usikker på fersk gjær,
FrøkenSprøken Skrevet 3. februar 2008 #3 Skrevet 3. februar 2008 Det ville jeg ikke ha gjort, men du kan bruke søtgjør, og heve bollene dobbelt så lenge. Etterheving er også viktig. Jeg hever bollene i litt over en time først, og så etterhever jeg de i 3 kvarter etterpå. Får alltid luftige boller:) (Kan sende deg oppskrift hvis du vil?)
FuriLaks Skrevet 3. februar 2008 #4 Skrevet 3. februar 2008 Nei, nei, nei! Ikke bruk dobbelt opp med gjær, da får de nok en ekkel smak. Alt dreier seg om heving:) Først til deigen har blitt dobbelt så stor, så etterheve i 1 time eller 1 1/2.
Lisa & lille Noah<3 Skrevet 3. februar 2008 #5 Skrevet 3. februar 2008 studentmamman og ERLEND lyst til å snede meg en oppskrift også??? *smiler pent*
Gjest Skrevet 3. februar 2008 #6 Skrevet 3. februar 2008 200 g smør 50 g gjær 8 ss sukker 2 egg 6 dl melk 20 dl hvetemel 1 ts kardemomme Smelt gjær med sukker i bakebollen. Smelt smør og tilsett melk, 37 grader. Tilsett smør, melk og sammenpiskede egg i bakebollen med gjær og sukker. Tilsett mel og kardemomme. Deigen blir ikke klissete, veldig grei å bake med. La forheve ca 1 time. Trill ut boller (40 stk) og etterhev i 1,5 time. Stekes midt i ovnen på 200 grader i ca 8 minutt Lagde disse i går, og de er kjempegode
titti1983 Skrevet 3. februar 2008 #7 Skrevet 3. februar 2008 Her kommer den metoden jeg baker etter. Blir alltid fornøyd med resultatet=) Ha dobbel dose gjær i bollen, tilsett varmt vann (ca 40 grader, heller varmere enn kaldere) og en ts sukker eller sirup. La dette stå et par min før du tilsetter det tørre. Viktig å la deigen både forheve og etterheve. Jeg sette mine til forheving på badegulvet med varmekabler, og over varmt vann når bollene skal etterheve. LYKKE TIL!
Lisa & lille Noah<3 Skrevet 3. februar 2008 #8 Skrevet 3. februar 2008 Ehh må man bruke "søt" gjær, eller hva det kalles? Har bare sånn blå pakke med gjær jeg...
Gjest Skrevet 3. februar 2008 #9 Skrevet 3. februar 2008 og ikke doble gjær, denne oppskriften er faktisk halvert med gjær
Pampers123 Skrevet 3. februar 2008 #10 Skrevet 3. februar 2008 Du kan godt bruke vanlig blå pakke med gjær, men de har sånn "spesiell" gjær for søt bakst. Jeg bruker 1-2-3 boller, med ekstra melk, smøt og mel og de blir skikkeli gode og luftige
mai mammaen til to Skrevet 3. februar 2008 #12 Skrevet 3. februar 2008 jeg bakte boller i går med oppskriften som står på gjær for søt deig. de ble kjempe gode... hevet seg over dobbelt så store
Mom2Two Skrevet 3. februar 2008 #13 Skrevet 3. februar 2008 Man skal da aldri doble gjærmengden. Om jeg lager dobbel eller trippel porsjon boller, bruker jeg fortsatt bare 50 g gjær. Bruker man for mye gjær, blir det gjærsmak og bollene blir tunge. Jeg har i hvert fall lært at man aldri skal doble eller triple gjærmengden. De proffe pizzabakerne f. eks., bruker 10 g gjær på en ganske stor deig osv. Bare hever lenger.
FrøkenSprøken Skrevet 3. februar 2008 #14 Skrevet 3. februar 2008 Så klart kan jeg det, Lisami:) De kanelbollene er veeeeeldig gode. Bakte de i går, så har to til varming i ovnen nå Oppskriftene er veldig godt detaljerte, for de er brukt til elever i mat og helse. Bare kopierte et worddokument jeg hadde på pcn.... Kanelboller 75 g margarin 3 ½ dl melk 50 g gjær 5 ss sukker ½ ts salt 1 ts kardemomme 8 – 8 ½ dl hvetemel Slå stekeovnen på 220 grader. Smelt margarin i en kasserolle, ha så i melken og varm væsken til 37 grader. Ha væsken i en bakebolle og rør ut gjæren. Ha så i sukker, salt og kardemomme. Sikt i litt og litt mel. Du kan godt røre med en visp i begynnelsen, men gå over til tresleiv etter hvert. Sett deigen til heving i ca. 1 time. Kjevle ut deigen til en avlang leiv og ha på smør, sukker og kanel. Rull leiven sammen og skjær den opp. Legges på bakepapirkledd stekeplate. Etterheves ca. 30 minutter. Pensles med egg og strø på perlesukker. Steketid – 12 – 15 min Rosinboller 175 g smør 6 dl melk 75 g gjær 150 g sukker ½ ts salt 1 ts kardemomme 100 g rosiner ca 1 kg hvetemel Slå stekeovnen på 230 grader. Smelt margarin i en kasserolle, ha så i melken og varm væsken til 37 grader. Ha væsken i en bakebolle og rør ut gjæren. Ha så i sukker, salt, kardemomme og rosiner. Sikt i litt og litt mel. Du kan godt røre med en visp i begynnelsen, men gå over til tresleiv etter hvert. Sett deigen til heving i ca. 1 time. Arbeid ut bollene. Legges på bakepapirkledd stekeplate. Etterheves ca. 30 minutter. Pensles med egg. Steketid – 12 – 15 minutter
FrøkenSprøken Skrevet 3. februar 2008 #15 Skrevet 3. februar 2008 Neinei! Jeg bruker ikke søt gjær, for synes ikke det er nødvendig, men de blir jo enda luftigere da...
Sololight Skrevet 3. februar 2008 #16 Skrevet 3. februar 2008 Luftigheten kommer an på hvor mye mel man bruker. Fast deig = tunge boller. Jo løsere deigen er, jo luftigere blir baksten. I tillegg er det viktig å heve, selvfølgelig.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 3. februar 2008 #17 Skrevet 3. februar 2008 kjøpt sann ferdig bakemiks som jeg bakte tidligere, og på pakken der stod det at om en ønsket ekstra luftige boller kunne en bruke to pakker med TØRR gjær. Jeg gjorde det, og de ble knall gode...
___ Skrevet 3. februar 2008 #18 Skrevet 3. februar 2008 Fettmengden har også betydning. Mindre fett gir luftigere boller, men så blir de litt tørrere også.
ToPrinsesser<3 Skrevet 3. februar 2008 #19 Skrevet 3. februar 2008 Det kan du; det står også på en bollemiks fra Møllernen; "for luftigere boller kan man bruke 2 pk tørrgjær". Jeg hev på 2 pk tørrgjær i dag, og de ble helt supre :-) Jeg eltet de lenge i kjøkkenmaskinen og det hjelper på kvaliteten også, iallefall her.
Stjerne37 Skrevet 3. februar 2008 #20 Skrevet 3. februar 2008 På 1-2-3 pakkene så står det...får ekstra luftige boller dobble pakken med gjær,tørrgjær.Gjorde det i stad og dem ble kjempe gode,aldri fått så luftige boller før og di smakte IKKE gjær,
Sivalur Skrevet 3. februar 2008 #21 Skrevet 3. februar 2008 Ser det er mange her som har skrevet at du må heve lenge. Vil bare tilføye at det hjelper ikke hvis du ikke har knadd lenge nok. Viktig å kna godt! Beste er hvis du har kjøkkenmaskin med eltekrok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå