Gå til innhold

Dere som har peil på å bake boller....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt et eller annet sted at man kan bruke dobbelt med gjær og da får man skikkelig luftige boller. Stemmer det? Syns alltid bollene mine blir litt tunge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp,hvertfall med tørrgjær:) litt usikker på fersk gjær,

Skrevet

Det ville jeg ikke ha gjort, men du kan bruke søtgjør, og heve bollene dobbelt så lenge. Etterheving er også viktig.

Jeg hever bollene i litt over en time først, og så etterhever jeg de i 3 kvarter etterpå.

Får alltid luftige boller:)

(Kan sende deg oppskrift hvis du vil?)

Skrevet

Nei, nei, nei!

Ikke bruk dobbelt opp med gjær, da får de nok en ekkel smak. Alt dreier seg om heving:)

Først til deigen har blitt dobbelt så stor, så etterheve i 1 time eller 1 1/2.

Skrevet

studentmamman og ERLEND :) lyst til å snede meg en oppskrift også???:D *smiler pent*

Skrevet

200 g smør

50 g gjær

8 ss sukker

2 egg

6 dl melk

20 dl hvetemel

1 ts kardemomme

Smelt gjær med sukker i bakebollen. Smelt smør og tilsett melk, 37 grader. Tilsett smør, melk og sammenpiskede egg i bakebollen med gjær og sukker. Tilsett mel og kardemomme. Deigen blir ikke klissete, veldig grei å bake med.

La forheve ca 1 time. Trill ut boller (40 stk) og etterhev i 1,5 time. Stekes midt i ovnen på 200 grader i ca 8 minutt

Lagde disse i går, og de er kjempegode

Skrevet

Her kommer den metoden jeg baker etter. Blir alltid fornøyd med resultatet=)

Ha dobbel dose gjær i bollen, tilsett varmt vann (ca 40 grader, heller varmere enn kaldere) og en ts sukker eller sirup. La dette stå et par min før du tilsetter det tørre. Viktig å la deigen både forheve og etterheve. Jeg sette mine til forheving på badegulvet med varmekabler, og over varmt vann når bollene skal etterheve.

LYKKE TIL!

Skrevet

Ehh må man bruke "søt" gjær, eller hva det kalles?

Har bare sånn blå pakke med gjær jeg...

Skrevet

og ikke doble gjær, denne oppskriften er faktisk halvert med gjær

Skrevet

Du kan godt bruke vanlig blå pakke med gjær, men de har sånn "spesiell" gjær for søt bakst.

Jeg bruker 1-2-3 boller, med ekstra melk, smøt og mel og de blir skikkeli gode og luftige :)

Skrevet

jeg bakte boller i går med oppskriften som står på gjær for søt deig. de ble kjempe gode... hevet seg over dobbelt så store

Skrevet

Man skal da aldri doble gjærmengden. Om jeg lager dobbel eller trippel porsjon boller, bruker jeg fortsatt bare 50 g gjær.

Bruker man for mye gjær, blir det gjærsmak og bollene blir tunge.

Jeg har i hvert fall lært at man aldri skal doble eller triple gjærmengden. De proffe pizzabakerne f. eks., bruker 10 g gjær på en ganske stor deig osv. Bare hever lenger.

Skrevet

Så klart kan jeg det, Lisami:)

De kanelbollene er veeeeeldig gode. Bakte de i går, så har to til varming i ovnen nå;)

Oppskriftene er veldig godt detaljerte, for de er brukt til elever i mat og helse. Bare kopierte et worddokument jeg hadde på pcn....

Kanelboller

75 g margarin

3 ½ dl melk

50 g gjær

5 ss sukker

½ ts salt

1 ts kardemomme

8 – 8 ½ dl hvetemel

Slå stekeovnen på 220 grader.

Smelt margarin i en kasserolle, ha så i melken og varm væsken til 37 grader.

Ha væsken i en bakebolle og rør ut gjæren.

Ha så i sukker, salt og kardemomme.

Sikt i litt og litt mel. Du kan godt røre med en visp i begynnelsen, men gå over til tresleiv etter hvert. Sett deigen til heving i ca. 1 time.

Kjevle ut deigen til en avlang leiv og ha på smør, sukker og kanel. Rull leiven sammen og skjær den opp. Legges på bakepapirkledd stekeplate.

Etterheves ca. 30 minutter. Pensles med egg og strø på perlesukker.

Steketid – 12 – 15 min

Rosinboller

175 g smør

6 dl melk

75 g gjær

150 g sukker

½ ts salt

1 ts kardemomme

100 g rosiner

ca 1 kg hvetemel

Slå stekeovnen på 230 grader.

Smelt margarin i en kasserolle, ha så i melken og varm væsken til 37 grader.

Ha væsken i en bakebolle og rør ut gjæren.

Ha så i sukker, salt, kardemomme og rosiner.

Sikt i litt og litt mel. Du kan godt røre med en visp i begynnelsen, men gå over til tresleiv etter hvert. Sett deigen til heving i ca. 1 time.

Arbeid ut bollene. Legges på bakepapirkledd stekeplate.

Etterheves ca. 30 minutter. Pensles med egg.

Steketid – 12 – 15 minutter

Skrevet

Neinei! Jeg bruker ikke søt gjær, for synes ikke det er nødvendig, men de blir jo enda luftigere da...

Skrevet

Luftigheten kommer an på hvor mye mel man bruker. Fast deig = tunge boller. Jo løsere deigen er, jo luftigere blir baksten.

I tillegg er det viktig å heve, selvfølgelig.

Skrevet

kjøpt sann ferdig bakemiks som jeg bakte tidligere, og på pakken der stod det at om en ønsket ekstra luftige boller kunne en bruke to pakker med TØRR gjær. Jeg gjorde det, og de ble knall gode...

Skrevet

Fettmengden har også betydning. Mindre fett gir luftigere boller, men så blir de litt tørrere også.

Skrevet

Det kan du; det står også på en bollemiks fra Møllernen; "for luftigere boller kan man bruke 2 pk tørrgjær". Jeg hev på 2 pk tørrgjær i dag, og de ble helt supre :-)

Jeg eltet de lenge i kjøkkenmaskinen og det hjelper på kvaliteten også, iallefall her.

Skrevet

På 1-2-3 pakkene så står det...får ekstra luftige boller dobble pakken med gjær,tørrgjær.Gjorde det i stad og dem ble kjempe gode,aldri fått så luftige boller før og di smakte IKKE gjær,

Skrevet

Ser det er mange her som har skrevet at du må heve lenge. Vil bare tilføye at det hjelper ikke hvis du ikke har knadd lenge nok. Viktig å kna godt! Beste er hvis du har kjøkkenmaskin med eltekrok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...