Anonym bruker Skrevet 3. februar 2008 #1 Skrevet 3. februar 2008 Har en litt vanskelig 3åring. store problemer med å høre etter. Et nei er som luft som går inn det ene øret og ut det andre. Vi forsøker å gi ham konsekvenser men det er ikke alltid like lett. Nå drev han og lekte med en kost, og hørte ikke etter, enda jeg gav flere advarsler om at hvis han ikke sluttet å slå kosten på hyller og mot vindu, måtte jeg ta den ifra ham. Jeg tok den, og da fikk han helt anfall. Han BEIT meg skikkelig hardt. Det jeg lurer på er : HVORDAN gir man konsekvenser på biting og slåing. Jeg er veldig usikker.
KaMa Skrevet 3. februar 2008 #2 Skrevet 3. februar 2008 Selv ville jeg nok vist hvordan han skulle koste, og satt han til å gjøre noe han følte var meningsfylt, fremfor å komme med advarsler. Ut fra erfaring vet jeg at med vår gutt er det vesentlig mye lettere å avlede og sette han til å gjøre oppgaver fremfor å demonstrere makt. Videre vet jeg også at ungen vår blir mindre lydhør når han føler seg ignorert. Da gjør han alt han ikke får lov til. Jeg tar det som et tegn på at jeg må være mer til stede.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2008 #3 Skrevet 3. februar 2008 Du skriver at du gav flere advarsler nå, det er feil nr en! Du gir først en forklaring på at slik og slik gjør man ikke, for da skjer slik og slik. Forklaringer er bra, advarsler og trusler er ikke bra. Og om han ikke hører den ene gangen, skal han få en respons med en gang. Gjerne den samme responsen, f.eks. time out, fratakelse av "kost" for så å oppmuntre til lek med "bilen" etc. Dere foreldre må være enige om responsen som skal gis og at det må skje med en gang, konsekvent! Når det gjelder biting og slåing, så skal det her skje en "ekstinksjon". Altså utrydding av fenomen. Dette gjøres ved å umiddelbart etter "bitt" el. "slag" si at det ikke er lov, for andre får vondt. Ta ham med en gang inn på rommet og ta hans favorittleke for øyeblikket og la ham se på at du kaster den i søpla. Forklar hvorfor du gjør det. Når han (ikke si at han er slem) gjør ting som gir andre vondt, må du gjøre dette for at han skal lære å ikke gjøre slik, kan du si. Det er sant. Aldri ta leken opp av søpla igjen når han ser og alltid ignorer den gråten som etterfølger. Gjør dette konsekvent og med en gang fenomen inntrer!!! Slik kan atferd som vil oppmuntres, f.eks. han rydder av bord, har ryddet rommet, vært ekstra snill en dag osv. kunne gi belønning i form av leke tilbake. Og selvfølgelig er en klem, eller positive ord den beste oppmuntring og belønning. Men egentlig skal han bli avledet lenge før han får sjangs til å bite. Altså, han må få en reaksjon med en gang han ikke hører og setter fra seg kosten, og reaksjonen må ikke gi ham anledning til å komme nær en arm han kan bite i...
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2008 #4 Skrevet 3. februar 2008 Ja. Men det er ikke problemet hos oss. Jeg viste ham hvordan han skulle koste, men det var mye artigere å slå ned pynten min. Jeg er mye tilstede, men han kan ikke få min fulle oppmerksomhet hele tiden. Nå lot jeg ham hjelpe meg med husarbeid, og foreslo at han kunne gjøre noe annet hvis han ikke kunne koste ordentlig. Jeg advarte ham om at jeg tar kosten hvis du skal slå ned pynten min, og slå på vinduene. Det synes jeg ikke er galt av meg. Og heller ikke at jeg da tilsutt tok kosten. Nå skal det sies at han er vanskelig om natten også, og at det er veldig veldig lenge siden jeg har fått en dyp og hel natts søvn. Det går i intervaller hver natt, og noen dyp søvn kan jeg bare glemme. Så jeg synes jeg er veldig tålmodig jeg da, med tanke på at jeg går på sparebluss hele tiden.
Gjest Skrevet 3. februar 2008 #5 Skrevet 3. februar 2008 Har det rabla for deg? Når han biter eller slår så er den naturlige konsekvensen at du kaster favorittleken hans? Godt det ikke er alle psykiatriplasssene som er nedlagt, da.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2008 #6 Skrevet 3. februar 2008 Jeg er anonym 12:59 Du må slutte med advarsler, jeg kan litt om atferdslære og det er veldig neinei. Du må begynne å være konsekvent, det er det viktigste vi som foreldre kan være. Når du har sagt at nei,slik kan du ikke gjøre, og han allikevel gjør det, så må du gi en reaksjon. Ikke noe gjentatte advarsler. Når det gjelder nattesøvnen, han er tre år skriver du, så han kan godt være istand til å sove hele natten. Har du tenkt over: *hva våkner han av *kan det være at du "belønner" ham osv... Gir du ham oppmerksomhet og kos etc om natten? I så fall, slutt øyeblikkelig. En regel er, han får ikke stå opp, kun for å tisse. En annen er, han får ikke ligge i din seng, rett og slett for han har sin egen. En tredje, vi prater ikke og koser ikke om natten osv.. og overhold reglene du og. Disse regler kan en treåing forstå. Om han våkner, si det er natt og han må sove. Og gå og legg deg igjen, ikke si noe mer, kos eller småprat eller kjøpslå osv... Prøv dette i tre netter og han vil nok forandre seg. Han vil da forstå at det ikke er noe bønn, for mamma sier det samme hver gang og det blir kjedelig å prøve seg. For det nytter jo ikke samme hva han sier, for han får det samme svaret og den samme reaksjonen.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2008 #7 Skrevet 3. februar 2008 Jepp, noe så ekstremt må til i en periode for at atferd skal opphøre totalt. Hva har du å foreslå istedet, sug lut?
KaMa Skrevet 3. februar 2008 #8 Skrevet 3. februar 2008 Da er vi to som går på sparebluss for tiden.. ;-) Nei, altså, det funker med avledning her i gården. Slår han og tuller med f.eks en kost, sier vi at han skal slutte å tulle. Han vet da at om han ikke slutter, så tar vi fra ham kosten. Blir han hysterisk, så blir han det. Da venter jeg til han er ferdig med å være sint, og så gjør vi noe annet. Biting og slåing er stort sett relatert til trøtthet. Da sier vi at han må være god, og tar hånden hans og stryker den over kinnet. Det funker som regel ganske greit. Biting er han bevisst på at han ikke skal gjøre, så når han holder på å skal bite så stopper jeg helt opp og spør om han har tenkt å bite. Holder hånden, armen eller hva det nå er frem og da tar han seg i det. Men unger er forskjellig. Min er også en del yngre enn din. Generelt syns jeg kjefting som ikke virker er bortkastet. Da må man prøve å nå gjennom på en annen måte. ..og så tror jeg vel ganske mye på at unger må leses og forstås... :-/
Gjest Skrevet 3. februar 2008 #9 Skrevet 3. februar 2008 Nei, det må det faktisk ikke, men ikke skal jeg bruke søndagen på å finne andre løsninger for deg.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2008 #10 Skrevet 3. februar 2008 Jeg trenger ingen løsninger, har de alle. ) Du vil heller bruke dagen på å late som du vet bedre, kun ved å skrive det, ikke bevise det... jaja, hver sin lyst. Å hjelpe andre er jo en dum måte å bruke dagen sin på!
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2008 #11 Skrevet 3. februar 2008 Takk skal dere ha Jeg skal prøve å være mer konsekvent. Men det er ikke så lett. Ofte går jeg helt i mine egne husholdningstanker Han er 3 og et halvt, og vi samsov til han var nesten 3. Da var det på høy tid å slutte. Det gikk veldig greit. Han legger seg i sin egen seng og har ingen problemer med det. Men han våkner alltid om natten, enten roper på meg,bare for å få bekreftet at jeg er der. Er jeg oppe,sovner han igjen. Sover jeg,kommer han inn til meg, og da maser han om drikke,og som regel er det en spesiell type drikke han blir sint om han ikke får,selv om det kun er vann som tørstedrikk her i huset om natten. Ellers kan han ha rotet bort smokken sin,som han enda bruker, og vil at jeg skal lete etter den. Som regel er jeg så trøtt at jeg ikke orker, og da gråter han til jeg gjør det. Finner jeg den ikke, er det samme greia. Han prater ofte, og koser ja. Og jeg lar ham komme opp i senga for å slippe styr resten av natten. Vet jeg gjør mange feil, men jeg er så trett og sliten. Har jo slitt noe grenseløst med leggingen hans fra han var bare baby, for jeg måtte jo legge meg sammen med ham for at han skulle sovne. Dette gjorde at jeg aldri kunne planlegge noe på kveldstid. Ikke noen tv-program o.l. Kunne ofte ligge opptil 4 timer ved siden av ham uten av han sovnet. Dette opphørte da duppene på dagtid ble kuttet ut, men jeg legger meg enda sammen han, selv om han er i egen seng. Han sovner fortere da. Gjør jeg ikke det, kan jeg holde på til både 10 og 11 om kvelden. Nå spora jeg helt av tema her men...
Amanda- Skrevet 3. februar 2008 #12 Skrevet 3. februar 2008 gi han timeout,,, det har velig bra effekt.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2008 #13 Skrevet 3. februar 2008 Jeg er anonym som har skrevet 12:59 og en gang til. Jeg gjentar igjen at du må være konsekvent, det er tydelig at du ikke har vært det. Ikke misforstå, jeg kritiserer ikke, man er så sliten og desperat at man tyr til det man tror er enklest innimellom. Men, hva hvis vi sier at du bruker de neste fem dagene på å prøve det jeg skriver over her. Kost på deg dette denne uken, det tar kanskje litt ekstra energi og mye mer sutring til å begynne med, men det er verdt det. Da blir tiden fremover mye bedre, du får sove hele natten, og han lærer fort at han ikke behøver krangle seg til ting, for det har ingen effekt. Ingen ting er for sent. Og den smokken må det bli slutt på om han ikke vil gi den til sabeltann eller what ever, så si at han gjerne må få sutte ivei, den henger der på veggen! For du spikrer den bare opp på veggen, så kan han stå der og sutte, det blir han fort lei!!! Det kan du begynne med aller aller først!!! Ta vare på tenna hans altså! Og hans argumenter om natten løser du greit, kun tissing er lov, ferdig med det. Og et glass vann kan stå fast ved sengen, fyll opp glasset hver kveld og si at der står det, så du trenger ikke spørre etter noe annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå