Gå til innhold

Sorry hvis jeg maser; men hva hadde dere gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla har endelig godtatt at jeg sitter utenfor rommet hennes når hun skal sove, istedet for inntil sengen hennes.

Problemet er at hun til stadighet reiser seg opp,sikkert for å sjekke at jeg er der. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gripe dette an.

Jeg vet jeg må være konsekvent, men til nå har jeg prøvd to varianter:

-først prøvd å legge henne ned noen ganger og sagt at jeg sitter kun om hun ligger. (jeg sier også at hun må legge seg ned, men om det ikke funker prøver jeg altså først å fysisk legge henne ned)

-så gått ut av syne; inn på kjøkken og latt henne høre jeg vasker o.l Hun protesterer ofte på det.

Hva skal jeg gjøre? hva tror dere er best?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det virker forresten ofte som om hun har behov for å "kave fra" seg før hun sovner.

Skrevet

Gå ut av syne, inn på kjøkkene osv. Og bare la hun protestere. Tror det er mye kortere vei til "mål" enn å tvinge henne i seng og si du sitter der om hun ligger. Men jeg kjenner ikke til historien din, men jeg tror hvertfall det vil være det beste. Slik at det ikke blir så mange ledd i prosessen om du skjønner.

Skrevet

Vet jeg har sagt det før, men jeg sier det igjen jeg :) Hun tåler å protestere litt.

Det går ikke mange dagene før hun blir bedre om du bare lar henne skrike litt. (vet det er fælt, men det er til det beste). Om du kommer hver gang hun skriker litt, så holder hun ut lengre og lengre for å få respons. Og så tror jeg fremdeles du burde prøve å legge henne en halv time tidligere :)

Skrevet

Jeg vet ikke hva som fungerer best for dere, men hos oss hjelper det at jeg roper fra kjøkkenet at "Nå skal du sove". Jeg gir meg ikke med det første, han kan godt ligge og rope i ti minutter før jeg er inne og sier at han skal legge seg ned. (må sjekke at han ikke har bæsjet, det et typisk at han gjør det når han skal sove midt på dagen)

Er det slik at jenta di gråter, eller står hun bare i sengen og roper?

Jeg trenger ikke å fysisk legge ned lillemann her, han legger seg selv når han skjønner at det ikke hjelper med ropingen..

Skrevet

Vi lar vår bare reise seg. Hun gir seg med det også etter hvert bare vi ikke kommer med en gang.

Vi har foresten en ekstra dyne som vi kan legge over henne hvis hun sovner oppå dyna og vi er redd hun vil våkne hvis vi flytter på henne.

Skrevet

Hva med at du går inn på kjøkkenet og roper til henne av og til: mamma er her, så nå må du sove....eller noe sånt.

Fikk dette rådet selv av helsesøsteren på hs.

Skrevet

jeg ville ha gått ut av rommet!

Begynner hun å grine, så se/hør det ann litt, og gå inn å legg henne ned igjen og si god natt, for så å gå ut igjen!

fortsett med dette,men gå inn og si god natt med lengre og lengre mellomrom!

Ikke gå inn i noen "diskusjon" med henne, bare si god natt, og gå ut!

Noe av det viktigste er at du gjør dette på dagen også!

La leggeritualet være likt, så hun etterhvert ser at det er den eneste løsningen hun får!

EN ting til jeg vil si! Når gutten min ikke er helt villig til å legge seg, så girer jeg han litt opp med å motivere han med noe rundt leggetida..

jeg spør han veldig entusiastisk f.eks:

-skal du skru på lampa vedsiden av senga før du legger deg??

-skal mikkemus bamsen sove sammen med deg i dag..hvor er den???

-Nå skal vi finne dendeilige puta de... tror du kanskje tutten ligger under puta?? kom så ser vi!!

en sikker vinner:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...