Isilra Skrevet 3. februar 2008 #1 Skrevet 3. februar 2008 Har tenkt til å bake brød nå, men ser at man skal ha så veldig mye rart i de forskjellige brødene.. Jeg har kun samalt hvete fin, samalt rug fin og hvetemel.. Kan jeg lage noen gode brød av dette? F.eks 1 kg hvetemel, og 1 kg samalt rug + melk/vann? (+ salt, gjær osv) Eller 1 kg hvetemel og 1/2 kg rug og 1/2 kg hvete? Noen tips takk? Sambo har ikke sovet i natt, så tenkte jeg skulle overraske han til han våkner med ferskt brød eller evt grove horn med ost og salami..
Mikkemafian Skrevet 3. februar 2008 #2 Skrevet 3. februar 2008 Vet ikke om dette er for seint, men her er oppskrift til sinnsykt gode rundstykker... 6 dl hvetemel 6 del sammalt hvete 1/2 ts salt 5 dl melk (varmes til fingervarme) 1 pk gjær 2 ss olje Bland det tørre, bland ut gjæren i litt av den lunkvarme melken, ha i resten av melken og oljen. Elt godt. Jeg bruker kjøkkenmaskin i 5 minutter. Heve i ca 40 min. ( Trill ut en pølse, trykk flat og skjær opp i passende biter. Heve i ca 40 min til. Stek i 12-15 min ved 230 gr. Har i ca 5 dl hvetemel, og ser om jeg trenger mer...Hvis deigen er klissete, ta litt smør på hendene Funker så bra å heve foran peisen/ovnen!! Skjærer bare ut firkanter fordi jeg er litt lat:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå