Gå til innhold

Avstemming, hva mener du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal til utlandet neste helg sammen med et vennepar av mannen min, der skalvi besøke et annet vennepar. Nå er det slik at jeg er blitt sykmeldt og legen har nektet meg å reise. (buhu, er kjempe lei meg siden jeg har gledet meg siden i høst til å reise og jeg føler meg ikke syk.. ville egentlig ikke sykmeldes)

Vårt dilemma er om han skal reise eller ikke. Det er hans venner. Han har sjelden fri i helger så reiser han nå får vi ikke en frihelg sammen før i mars. Jeg er veldig ambivalent til om jeg vil at han skal dra. Egoistiske meg vil at han skal være hjemme og "trøste" meg og ha det hyggelig her. Samtidig så unner jeg ham å reise, det er jo ikke ofte han ser disse vennene, max 2 ganger i året..

Hva syns dere? Vil gjerne ha mange innspill.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil legen din finne ut at du er ute å reiser da?

Jeg og skal ut å reise en liten tur i april til danmark, noe jeg ikke får lovt til av nav egentlig fordi jeg er sykemeldt. Men jeg har da ikke tenkt å fortelle dem det. Så jeg reiser likevel :P

Kan du ikke bare reise?

Skrevet

Nei jeg er en lovlydig borger og reiser ikke når legen sier nei. Selv om jeg ikke er syk.

Det som kan skje er at jeg kan bli syk (siden jeg faktisk er sykmeldt) og må jeg til legen/ sykehus der kan jeg fort sitte igjen med hele regningen selv. Reiseforsikring gjelder ikke og ikke EØS reglene heller.

Jeg hadde ikke tatt sjansen hadde jeg vært deg.

Skrevet

Synes du skal la ham reise, jeg! :-) Så kan dere heller gjøre en avtale om å finne på noe ekstra kjekt sammen neste gang han har frihelg... Eller en ukedag dersom han har fri litt i uken nå når du er sykemeldt. :-)

Min oppfatning er man selv får mer positivt igjen for å være fleksibel og forståelsesfull, enn å "tvinge" mannen til å holde seg hjemme... :-) Og han kommer helt sikkert til å huske hvilken snill og forståelsesfull jente han har hjemme.... ;-)

Skrevet

Det der må du nok kjenne på selv. jeg tror nok jeg ville latt ham dra. Deilig med en alene helg, før babyen kommer for han kanskje? Dessuten får han kanskje litt dårlig samvittighet så tar han med noe fint til deg?

Det er vanskelig og svare. Jeg stemmer nok for at han skal få dra, hvis det er det han vil

(Og jeg hater å være alene og er veldig kjær på kjæreste stundene mine)

Skrevet

Tror jeg ville ha blitt med uansett jeg. Hvis du selv føler deg frisk, kan det jo ikke være så stor risiko for deg å dra.

Skrevet

HI, her. Jeg foreslo at jeg kunne dra til legen og prøve å friskmelde meg torsdag, det var han meget i mot og syns risikoen var for stor. Da ble han hjemme sa han. Han har lyst å dra, men har sagt at han blir hjemme om jeg ønsker det..

Jeg reiser ikke når legen sier nei. Det er for mye på spill, er endelig gravid etter IVF så denne ungen skal det ikke ta noen sjanser med.

Skrevet

Hei, jeg ville latt ham dra.

Min erfaring er at dersom samboeren min vil et sted, men jeg ikke kan være med, og ber ham om å bli hjemme, får vi det ALDRI trivelig sammen! Da sitter jeg med dårlig samvittighet over at jeg har nektet ham å dra, og han klarer ikke å hygge seg med meg, fordi han egentlig heller ville vært et annet sted.

Såklart; veldig synd for dere at det blir en måned igjen til at dere har en helg sammen igjen, men i det lange løp spiller det vel liten rolle? Dette blir jo veldig koselig for ham, så får du heller bare ta deg et surt eple, bite litt i det, og prøve å ha det så koselig som mulig på egenhånd.

Tenk så fint dere kan få det i mars, når du har vært så oppofrende for ham, og han ikke har kost seg med deg på så lenge!

Og jeg ville nok heller ikke tatt sjansen på å dra, i frykt for å faktisk bli syk.

Lykke til med avgjørelsen! =)

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*
Skrevet

Jeg og ville nok latt han dra. Kan du ikke få en venninde til å komme og ligge over til deg feks? Gjøre litt kos ut av alenekveld med jentene?

På den måten får dere begge nytt godt av dette.

Selv blir jeg sittende 12 dager alene snart pga at min mann skal i militæret. Kommer til å savne han masse og kjede meg, men vi har faktisk ikke noe valg og må gjøre det beste ut av det. Jeg får kose meg her hjemme og prøve å finne på noe med venner, mens han er og leker krig :-)

Skrevet

Hva med å la ham bestemme?? Si det er opp til ham. Jeg presenterte nettopp problemstillingen for min samboer og sa han neppe ville dratt. Men jeg tipper det ahr litt med reisemål å gjøre også. Klart, skal dere til et herlig sted med 25 varmegrader og palmesus, ville han nok blitt litt mer fristet til å dra uansett, tipper jeg..

Skrevet

Jeg ville definitivt latt ham dra alene. Det tror jeg vil bli bedre enn om han blir hjemme 'bare' fordi du ikke kan dra. Kanskje fint med en helg alene for deg, og fint for ham å få litt impulser fra venner han ser såpass sjelden? Kan jo bli lenge til ettersom det er baby på vei, tross alt! La ham velge, du, men pass på at valget ikke blir umulig, dvs at han får følelsen av at du egentlig synes han bør holde seg hjemme når du sier at han bare kan reise og at det er opp til ham...

Jeg ville faktisk 'ofret' helga sammen for å la ham dra, jeg tror det kan gi dere flere plusser i forholdet framover.

Skrevet

Jeg ville insistert på at han skulle reise. (hadde ikke vært lett, men "sytingen" kunne jeg tatt med en venninne etter han hadde reist =)) Ang. å reise til utlandet når en er sykemeldt. Jeg mener vi IKKE skal reise i sykemeldingsperioden. Greit at det kanskje er liten sjangs at nav finner det ut, men likevel... Jeg skal til Tenerife en uke fra neste helg, har sykemelding (50%) frem til fredagen og får ny om nødvendig etter vi kommer hjem.

Regner med at mange er uenige med meg, og det er helt i orden =)

Skrevet

Jeg synest du skal la han reise visst han har veldig lyst til det selv. Blir vel ikke noe kjekk helg visst du vet at han egentlig er der med deg fordi du har nektet han og reise vel? Sånn hadde jeg hvertfall tenkt.. Men jeg forstår godt at du ikke vil at han skal dra! Men noen ganger må vi bare "ofre" oss littegranne..

Skrevet

Helt enig med playground princess, instister paa at han skal dra, GI han denne turen, saa finner du paa masse kjekt for deg selv den helgen. Gaa og unn deg litt pleie av kropp og sjel eller noe, stell bena og ta pedikyr eller lignende. Fyll paa med en venninnegreie og har litt avtaler. Han vil foele at du er verdens kuleste kjaereste som ikke sitter og syter fordi du ikke faar vaere med, og hey....det er det beste menn vet, damer som ikke syter... =o) Men som ser dem ogsaa oppi denne situasjonen. Det er jo ikke synd paa deg! =o) Du er jo gravid, glad og har en mann som kommer glad hjem (sikkert med masse gaver til deg) etter en helg med venner.

Tenk gjennom hva du har igjen for aa IKKE la han dra, ikke noe tenker jeg. Det blir ikke noen spesielt koselig helg, det tror ikke jeg.

Lykke til hva enn du velger.

Skrevet

HI her igjen.

Jeg heller vel mot å la ham reise.. Men det er ikke lett. Han har en jobb han er mye borte i og er mye ute på byen så i utgpkt er jeg alene 4-5 kvelder i uka, det er derfor det er så sårt at den eneste frihelgen vår ikke blir som planlagt.. greier nok å fylle dagene med noe hyggelig, shopping kanskje for pengene jeg får tilbake på reiseforsikringen he he. Ellers har tantebarna lyst på en Oslotur så kanskje jeg får besøk av dem.. Takk for synspunkter jenter.

Skrevet

Ville insistert på at han hadde reist jeg, da. Syns det er viktig å pleie vennskap også og som du selv sier, han treffer de så sjeldent.

Har også en sambo som jobber mye, er mye alene på kveldene. Vi har et barn sammen også, men likevel syns jeg at han skal få være sammen med kompiser, dra på tur når han har fri (ikke hver gang, men det ber han ikke om heller).

Og hvis legen har sagt at du ikke skal reise utenlands så ville jeg hørt på det. Leger pleier ikke å si det med mindre det faktisk kan skje noe. Ingen leger som sier det om du f.eks er sykemeldt pga trøtthet eller kvalme, vil jeg tro.

Nei, la han velge selv og kos deg hjemme alene. Inviter gode venninner på middag og film eller noe. Nyt en alenehelg før babyen kommer : )

Skrevet

Hei

Jeg ville nok latt ham dra (selv om jeg nok ville vært veldig misunnelig)... har selv en mann i utlandet. Han blir der til 1,5 mnd før termin. Var tungt å la ham reise da jeg visste han ville være borte i 3 mnd, men jeg får jo se han av og til.

Hadde heller ikke turt å dra til utlandet om legen min nektet meg det.

Du kan jo nyte helgen som noen av de andre sier, gjerne med gravidmassasje og lignende.

Skrevet

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i denne situasjonen.. Det er ikke enkelt! Har selv en samboer som er mye ute med venner og på byn, og i tillegg har han vært på en del turer i helgene.. Det er veldig lite kjekt å sitte alene hele tiden, så jeg skjønner at det er veldig sårt for deg.. ¨Nå vet jeg jo ikke så mye om din situasjon, men jeg hadde ikke latt min samboer reise, men dette er fordi jeg er lei av at han aldri har tid til meg, og at hver eneste gang han er vekke så snakker han som om det er helt krise dersom han ikke får være med, selv om dette er snakk om turer med venner han ser omtrent oftere enn meg.. Men selvsagt, er dette snakk om et engangstilfelle så ville jeg latt han dra:)

Skrevet

Jeg synes du tar en klok avgjørelse. For din del blir det ikke noen fin tur å ta noen sjanse på å dra hvis du har fått anbefalt å ikke dra. Og, det er nå det er lett å unne mannen din et avbrekk med venner. Når babyen kommer blir det jo sjelden tid til helgeturer. Jeg ville latt ham dra på tur, vi hadde uansett ikke fått en fin helg om jeg hadde insistert på at han skulle blitt hjemme.

Skrevet

La han dra alene, det hadde jeg gjort.

Skrevet

Jeg tenker tydeligvis litt annerledes enn gjengen her inne; men jeg tenker i hvertfall som så: Det er vi kvinner som går gravide i 9 måneder. Kroppen blir sliten, det er tungt, men samtidig ville jeg ikke byttet det bort om jeg så hadde fått penger for det. Men mennene våre bør jo ta hensyn til oss når vi går glipp av kjekke ting nettopp fordi vi går gravid med vårt FELLES barn... Er dere ikke enige?

Nå mener jeg ikke at de også skal la være å gå på ting ALLTID bare fordi vi ikke har mulighet til å bli hjemme, men innimellom synes jeg virkelig at de kan ofre noe de også.

Når det gjelder denne situasjonen din tror jeg dere begge vil ha det best om han får bestemme selv. Da trenger ikke du ha dårlig samvittighet for å ha "presset" han til noe, og han kan ikke klandre andre enn seg selv for det valget han tar.

Lykke til! Og god helg! :-)

Skrevet

For min del blir det helt feil problemstilling om du "skal la han dra/ikke la han dra". Det må han kunne bestemme selv. Hva hvis situasjonen var motsatt og det var han som var forhindret fra å dra? Ville du likt at det var han som bestemte hva du skulle gjøre?

Problemer for mange kvinner er at de ikke greier å si: "Det er det samme for meg" på en troverdig måte, nettopp fordi det ikke er det samme... Det er kanskje allerede for sent for deg å "nullstille" iom. at dere allerede har begynt diskusjonen?

Jeg har en mann som er borte over halve året, så jeg relaterer lett til situasjonen din (i tillegg til at jeg jobber helger selv). Vi har valgt å gi hverandre frihet til å gjøre ting på egenhånd fordi vennene våre er viktige for oss begge og fordi vi har det bedre sammen på den måten.

Jeg håper du lar det være opp til han om han skal reise og så håper jeg han blir fornøyd med valget sitt!

Skrevet

Hei!

jeg jobber i NAV, og vil bare si: I året skrives det ut ca 22 MILLIONER sykmeldinger i dette landet. Det koster noen milliarder per år. Den dagen du trenger hjelp, er det ikke fint om ikke disse ordningene misbrukes? Om det er utbredt misbruk, blir størrelsen på støtten til dem som er reelt syke, mindre.

Jeg blir både glad og deppa når jeg leder denne (og liknende) tråder - glad, fordi det tross alt er mange som går i mot misbruk/svindel (og det er faktisk svindel å reise på ferie i sykmeldingsperioden) og deppa fordi så mange synes å mene at fdet er helt greit (NAV finner det jo ikke ut likevel).

Ja, ja, vi får alle leve etter vårt eget hode og magefølelse.

Skrevet

HI her igjen.

Nå er det avgjort. Han reiser... Vi er enige om det. Jeg regner med en fin presang da. Jeg får besøk av nevøen min på 5. Han gleder seg stort til å sove i sengen til Onkel og kose seg sammen med tante..

Vi har planlagt en tur i Norge i mars eller april istedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...