Gå til innhold

Smarte kranglere! Del av IQ-test

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er en oppgave jeg har lødt tidligere, men det er sikkert to år siden.

Var ganske stolt over at jeg fant løsningen helt alene, har jo ikke tatt så mange tester før, he he.. ;)

Men nå har jeg kommet over en ny, men lik oppgave, og samme hva jeg gjør, finner jeg ikke ut av den! Irriterende! ;)

Så kan dere hjelpe?

Første trekant:

Inni trekanten står tallet 7. Utenfor trekanten står tallet 5 til venstre, 2 til høyre og 4 under.

Andre trekant:

Inni trekanten står tallet 6. Utenfor trekanten står tallet 8 til venstre, 5 til høyre og 3 under.

Jeg vet at tallene i trekanten skal ha noe med hverandre å gjøre, og begge trekantene skal derfor ha samme løsningsmåte.

Men uansett hvor mye og hvordan jeg regner, finner jeg ikke ut av det.

Håper som sagt noen kan hjelpe. :) Takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enkelt. 5-2 = 3. 3+ 4 = 7.

8-5 = 3. 3 + 3 = 6.

Det største tallet minus det minste på sidene, pluss tallet under - gir svaret i trekanten.

Skrevet

Skal man finne ut hvilke tall som skal være hos den 3. trekanten, eller kun finne ut hviken sammenhengd disse to har??

Skrevet

1. trekant: 5-2+4= 7

2.trekant: 8-5+3= 6

Skrevet

Takk!! ;D

Man skal finne ut av en tredje trekant også ja. Men jeg ville ikke skrive den her, for jeg vil finne løsningen på den selv, he he..

Tusen takk igjen. :D

HI

Skrevet

Forresten, hvis jeg var dere ville jeg signere med nick!

Å være smart burde ikke skjules! ;))

Tenk at dere greide det så fort, ble litt flau nå jeg... ;)

HI

Skrevet

Trenger ikke være spesielt smart for å løse denne.

Skrevet

Var vel derfor jeg ble flau. ;)

Men nå har jeg tatt to av fire IQ-tester som hører til hverandre. De blir visst vanskeligere etterhvert.

Ble glad da, for på den første fikk jeg 130 som jeg pleier, på den andre 143.

Får ta en pause før jeg tør å bryne meg på nr 3 og 4. :)

HI

Skrevet

IQ på 130 og 143, og så klarte du ikke denne superenkle oppgaven?

Det har jeg vanskelig for å tro.

Skrevet

Regner med at du mener 130-143rette svar, for IQ er konstant, og kan ikke plutselig variere med 13 poeng selv om prøvene er ulike.

Skrevet

Det er ikke poeng som regnes ut, det er IQ. Jeg har vanligvis 130 i IQ, så jeg vet selvfølgelig at dette stemmer.

130 i IQ er ikke unormalt, selv om det er ganske langt over snittet. Jeg kommer ikke inn i Mensaklubben med dette engang. Men hvis jeg øver mer? Ikke at det er noe mål, men.. :)

Du trodde ikke jeg ikke ville klare å regne ut det enkle stykket med 143 i IQ, men så er vel ikke det den reelle IQ'en min heller.

Dessuten var jeg totalt ute av "trening", og mine sterkere sider ligger i "hvilken figur kompletterer serien" og denslags... ;)

HI

Skrevet

Med 130 i IQ burde det enkle regnestykket du presenterte her være barnemat. For det er jo barnemat. Barneskolenivå.

Skrevet

Ja, du har selvfølgelig rett.

Men jeg var så opphengt i addisjon og multiplikasjon. Trodde nemlig dette spørsmålet krevde et mer avansert svar enn pluss/minus, så den kombinasjonen var ikke i tankene mine engang.

Jaja.. :)

Som sagt så går det an.

Kompliserte oppgaver kan være enklere for meg, hehe..

HI

Skrevet

Da var alle fire testene tatt, og man skulle regne gjennomsnittet utfra disse testene for å finne den beste indikatoren på IQ'en sin.

Fikk da en IQ på 134,5.

Men fader, hvor vanskelig det ble på slutten..!!!!

Må øve mer. :)

http://www.yeye.no/tester/article1574921.ece

HI

Skrevet

Og så måtte du inn her og jukse litt på en så enkel oppgave? Jøss.

Skrevet

Ja, det kan du gjerne spørre om, Kubbedama. Begriper det ikke selv.

Jeg takler avanserte oppgaver bedre, ser det ut til. :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...