Gå til innhold

Kjøre uten lappen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, hva synes dere om dette? Julaftens dag får kona litt svake veer. De feirer med bestemor og mormor og har sine tre gutter der. Pappaen har ikke lappen men driver å tar den, kona har hatt lappen i mange år, så de har øvelsekjørt sammen. De bor i Oslo og må ta seg til Ullvål sykehus. De tar med et-åringen i bilen og mannen uten lappen kjører ca1,5 mil. Han kjører siden hjem med det lille barnet og lar han være sammen med bestemødrer.

Hva synes dere om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er faktisk noe som heter trygghet..! Og oi...Noe som heter TAXI!!

Bare til opplysning;-)

Skrevet

HI her.

Ja det finnes Taxi. Er dette uforsvarlig?

Skrevet

Du spør om om dette er uforsvarlig? Det er helt forkastelig!

Hva hvis de ble innblandet i en ulykke? Hvis vi tar utgangspunkt i at kjøreferdighetene til pappa'n tilsvarer at han kunne bestått førerprøven (som vi får håpe..), hva tror du forsikringsselskapet ville si? Han ville ruinert seg selv økonomisk for all framtid.

Det er helt sykt etter min mening, og skremmende at folk med så dårlig vurderingsevne er foreldre til to barn. Har man ikke lappen får man ta taxi eller få venner/familie (eller naboen i verste fall..) til å kjøre seg.

Skrevet

Kunne da ikke bestemor eller mormor kjøre heller?

Da burde de ta taxi, som en annen sa hva om det skulle ha skjedd noe.

Trengte ikke være han som kræskjet kunne vært noen som kræsjet i han/dem. de ville alikevel ha problemer med forsikringselskapet. Og han ville fått mange år utsettelse på lappen plus en solid bot.

Da får man ta taxi da.

Skrevet

Uforsvarlig og totalt uakseptabelt.

Hadde heller tatt taxi eller ringt noen venner.

Skrevet

Men hvorfor tok de i det hele tatt med seg ett-åringen?

Skrevet

HI her igjen.

Takk for deres meninger. Dere skjønner at det er eksen min, barnefar til mitt første barn som gjorde dette. Personlig så synes jeg dette er skikkelig uansvarlig og kan ikke skjønne hvorfor man risikerer sikkerheten på en baby OG baby i magen.Man er ikke en god bilfører før man fått lappen og ikke rett etter heller.

Vi er inne i en omsorgstvist (noe han uansett taper glatt siden jeg er den som faktisk tar ansvar for vårt felles barn) og for meg vitner dette om to voksne som ikke tenker på sikkerhet, men noen av våre felles syntes at dette var helt greit å gjøre. Selv ble jeg ganske rystet! Bare fint å vite hva andre synes om dette her. Det har skjedd liknende tankeløshet tidligere og jeg er under vurdering om det er noe jeg ska "bruke mot han".

Skrevet

Det er jo typisk at nærmest alle som har gitt uttrykk for noe her er anonyme!

Jeg kan ikke se det store problemet her i det hele tatt!! Han kan med loven i hånd kjøre så lenge hun sitter ved siden av, rier eller ikke rier, med eller uten passasjerer Tenk hvis det skjer en ulykke når du kjører da? Skal han bruke det mot deg? Og det var snakk om 1,5 mil? Hvor lang tid bruker man på det da? Max 20 minutter? Og hvem ville ikke gjort det samme? På julaften er det jo VELDIG lett å få taxi også!

Å bruke dette mot barnefaren i en omsorgstvist høres bare så utrolig latterlig ut! Hva tror du han sier til sitt forsvar da? Skulle hun fødet hjemme, kanskje? Neste julaften kan du jo selv ringe til taxisentralen og se hva som er å oppdrive av taxier?

Og du kan jo kanskje snakke med den nybakte moren og høre hva hun syns om saken? Hun er kanskje dum i hodet hun også? Full hun kanskje på julaften? Mindre intelligent også, kanskje?

Jeg vet iallefall at jeg med 100% sikkerhet hadde gjort akkurat det samme!! Det eneste jeg ikke skjønner er hvorfor de tok med den lille hvis de likevel var sammen med besteforeldre?!

Skrevet

Og dessuten; "Man er ikke en god sjåfør rett etter at man har fått lappen heller?"

Vil det si at du ikke kommer til å la pappaen hente barnet sitt før han har kjørt i ett - to- fem år? Er det du som bestemmer når han er en god nok sjåfør til å ta med seg et barn i bilen?

Skrevet

Det er jo forskjell på kjøreturen til sykehuset og kjøreturen hjem igjen. En stor forskjell. Nemlig at den ene turen er lovlig, og dermed også forsvarlig dersom han er en god nok sjåfør. Den andre er ulovlig, og fullstendig uforsvarlig.

Skrevet

For øvelseskjøring skal personen som føreren kjører sammen med være helt ved sine fulle fem, og en fødende kvinne vil ikke være det.

Dessuten skal det heller ikke være personer i bilen utenom føreren og personen som har førerkort.

Så han kan ikke det. Det er ikke lov noen av delene. Forsikringsselskapet ville ha brukt disse to argumentene med en gang hvis det hadde skjedd noe. Og da kan man jo spørre seg; betale en hel skokk med penger fordi man kjørte 1,5 mil, eller ta taxi samme ruta som vil bli max 300kr?

Der er jeg totalt uenig med deg! DESSUTEN går det ann å få tak i taxi, sykebil, politibil hvasomhelst på julaften. Og sykebilene er faktisk behjelpelige på ukurante dager hvis det er fødsler.

Det finnes ingen godkjent grunn for å bryte loven!

Skrevet

Jeg leste ikke ordentlig at han kjørte hjem igjen - og den syns jeg er litt på kanten. Hvorfor ble han ikke igjen med sin fødene kjæreste? Og jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor han ikke lot den lille være igjen med sine besteforeldre der de var og feiret jul??!

Jeg syns likevel fremdeles det er for drøyt å bruke dette mot ham i en omsorgstvist. For meg blir det et oppgulp av ting for å ta ham. Han tenkte vel ikke helt rasjonelt han heller midt oppi riene.

Jeg tror ikke det er ulovlig å ha passasjerer med seg når man øvelseskjører. Min nevø kjører med min bror selv om det er andre i bilen, feks hvis hele familien skal på besøk til meg. Og det må da være veldig mange som kjører ulovlig, for det er mange L'er med passasjerer rundt om på veiene...

Skrevet

Det der med omsorgstvist gidder jeg ikke tenke over, for jeg har bedre ting å tenke på. Men jeg er nok enig med deg akkurat der Matja.

Det er ikke lov å kjøre med passasjerer, men om det er ulovlig vet jeg ikek hundre prosent (stor forskjell på dem tingene). En som øvelseskjører skal ha minst mulig hvavardetnådethetigjen bråk/digresjoner/forstyrrelser (kom ikke på det rette ordet) når h'n kjører.

VELDIG mange kjører ulovlig, det er mange som "glemmer" å ta av L'en når den ikke er i bruk, det er mange som slurver med blinklys osv osv.

(ikke at det var det som var poenget her.)

Jepp, de andre spørsmålene kan dessverre ikke jeg svare på, for det er ikke jeg som er hovedinnlegger.

Skrevet

Syns faktisk ikke dette var SÅ ille jeg da!

Skrevet

HI

Skjønner ikke helt hvorfor du eksploderer nesten.

Jeg skriver at jeg vurderer å bruke dette da liknende ting skjedd før. Kjørte rundt med vår felles da 2-3 åring med kun bilpute før jeg oppdaget det. Grunnen hvorfor vi er på vei inn i en rettstvist kan jeg også forklare.

Han liker ikke å måtte betale barnebidrag! Da ska han ha enten 50/50 og går jeg ikke med på det krever han fulle omsorgen. Nå er gutten vår 6 år og har fra han var 1 år bodd hovedsaklig hos meg. Nå har nye samboern hans en gutt fra før og de har i løpet av kort tid rukket å få to småbrødre til. MAO mange barn som koster penger, og de har fortsatt ikke skjønt hva de begitt seg inn på med så mange barn. Han forteller selv at det ikke er tid til å lese sammen med vår felles gutt, og han er skolebarn, hvilket er meget viktig.

Han kan ikke ha vår sønn fordi de andre barna er syke gang på gang osv, sitter å finner på at jeg er verdens verste mor til mekleren for å kunne gå i retten osv. Skjønner du kanskje nå hvorfor jeg VURDERER å bruke det, for jeg synes faktisk at det er ille?

Åh ja, dama er faktisk ikke god, hun er den som kontroller eksen fullstendig og fikk han til å begynne å krangle med meg fra starten.

Synes du hisset deg opp noe voldsomt, merkelig...

Skrevet

Nå har jeg tydeligvis mistet tråden her... Hvem er du, egentlig siste Anonym kl 3.48? Jeg skjønner ikke innlegget ditt i det hele tatt!!

Skrevet

Jeg syns ikke det er greit å kjøre uten lappen, jeg har sett personlig hvor mye lettere det er å komme ut for en ulykke når man øvelsekjør eller nettopp fått lappen. Man burde ikke risikere barna!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...