Gjest Skrevet 2. februar 2008 #1 Skrevet 2. februar 2008 Har tre "venner" som er så negative og lite støttende i forhold til at kjæresten og jeg planlegger barn. De sier ting som: "Dere kommer til å ødlegge livene deres", "du kommer aldri til å kunne gå i bikini igjen", "håper virkelig ikke du er gravid ennå", "Dere er så dumme i huet som i det hele tatt tenker på å få barn", "forholdet kommer garantert til å ryke", "du kommer aldri til å klare ansvaret for et barn", "du vet ikke hva det vil si å ha et barn" osv. De mener altså at vi er totalt ute å kjører som kan finne på å gjøre noe så dumt. De er også klare over hva vi har vært igjennom sammen: Jeg er strax 21, kjæresten er 23. Vi har snart vært sammen i ett år, men har kjent hverandre leeenge før det og vært gode venner. Jeg ble uplanlagt gravid i mai 07. Det var mye fram og tilbake da om vi skulle beholde eller ikke, men vi bestemte oss for å beholde. Det gikk dessverre fryktelig dårlig, og endte med en MA i september. Jeg måtte da igjennom en fødsel, og min kjære var der sammen med meg hele tiden. Jeg tenkte at med denne opplevelsen så var det stor sjanse for at det ikke kom til å gå så bra med forholdet vårt..Men neida, vi kom myyye nærmere hverandre, og det har faktisk styrket forholdet. Selv om jeg kanskje tok sorgen tyngst, så har han vært helt herlig å ha. Han støtter meg og gråter med meg. Han blir med på minnelunden... Ja, alt man kunne ønske egentlig. Har også vært igjennom en SA. Vi tok en liten pause, og nå prøver vi for fullt igjen. Vi har også på en måte forlovet oss (har "avtalt" at vi skal gifte oss når vi etterhvert får barn). Vel, poenget er at vi elsker hverandre og jeg vil si vi har et godt, ærlig og stabilt forhold. Økonomien er helt super, har egen leilighet, månedlig inntekt, egen bil + at han også har en del på konto, så sånn sett klarer vi oss bra. Vi er også gjeldsfrie begge to, så har et godt utgangspunkt. Jeg jobber deltid for tiden, og han fulltid, men til høsten skal han studere. Jeg har veldig mye erfaring med barn - så jeg vil faktisk gå så langt som til å si at jeg vet hva det innebærer. Jeg hadde nærmest eneansvar for min lillebror da jeg var 15 år og han nyfødt, og de siste årene har jeg hatt han + en til alene i uker av gangen.Jeg har måttet stå opp flere ganger om natten i dager i strekk for å mate barn, skifte bleier osv. Jeg har tatt meg fri når de har vært syke +++ Jeg har vært dagmamma for 6 barn, hvor to av dem har forskjellige handikapp. Jeg har ikke fullført utdannelsen min, men den er veldig fleksibel, så den kan jeg ta etterhvert uansett. Ja, da har jeg kanskje forsvart oss nok. Det er egentlig ingenting som tilsier at vi absolutt ikke bør få barn - bortsett fra alderen som noen sikkert vil nevne.. Men jeg skulle så gjerne hatt litt mer støtte av vennene og ikke bare høre negative ting hele tiden :-( Når vi, som to voksne personer, har tatt et valg, hvorfor kan de ikke støtte oss i det? I hvert fall holde kjeft hvis de ikke har noe annet enn dritt å si til oss? Men hva synes dere, er 21 og 23 for ung alder å få barn i? Er det virkelig helt idiotisk av oss å planlegge barn nå? Puh..godt å få luftet tankene litt
Jannamor Skrevet 2. februar 2008 #2 Skrevet 2. februar 2008 Noen er klare når de er 18 noen blir aldri klare. Det høres ut som dere er klare. Så klare som man kan bli. Sett i gang Få dere venner som er sunne for dere. De vennene der hørtes ikke ut som noe å samle på spør du meg Dere har vært gjennom så mye at dere trenger støttende venner!
Gjest Hellokitty03+09+13+13 Skrevet 2. februar 2008 #3 Skrevet 2. februar 2008 hei. syns ikke dere er for unge til og få barn, helt perfekt alder. syns det er dårlig gjort av venner og si slike ting. men desverre er det ikke alle som tenker over hva de sier. ser ingen grunn til at dere ikke skal få barn nå. dere elsker hverandre, god økonomi,leilighet. ja hva mer trenger man. og det høres jo ut som at dere vet hva dere går til. syns det høres mer ut som sjalusi når venner sier slik. ønsker dere all lykke og at det lykkes for dere snart.
Emilia og lille Oliver:-) Skrevet 2. februar 2008 #4 Skrevet 2. februar 2008 Nei jeg syntes ikke dere er for unge. Vi begynte å prøve da jeg var 20 og han 22. Vi hadde da vært sammen i nesten 1 år. To mnd etter jeg slutta på pillen fridde han til meg. Etter litt over 2 år som kjærester/samboere giftet vi oss:-) Nå halvannet år etter det igjen venter vi endelig vårt første barn, nesten 3 år etter vi begynte å prøve...Så ting kan ta tid og som du sier har dere vært gjennom masse den korte tiden dere har vært sammen:-( Hvis dere føler dere klare for barn nå så ser jeg ingen grunn til å vente. Jeg syntes du skal ignorere de vennene dine som er negative. Folk er forskjellige, forhold er forskjellige, og om en vil har barn som 18 åring eller 40 åring er opp til hver enkelt å bestemme. Du trenger ikke forsvare at du er klar for barn, hverken her inne eller for vennene dine. Jeg syntes dere bør si klart ifra til vennene deres at dere ikke ønsker deres meninger for dette er noe dere har bestemt. Har de ikke noe positivt å komme med kan de heller holde munn:-) enkelt og greit. Håper spiren snart sitter hos deg og at alt går fint neste gang:-) Masse lykke til...
Sikkertforgammel Skrevet 3. februar 2008 #5 Skrevet 3. februar 2008 Du kommer aldri til å kunne gå i bikini igjen???? Haha, det er det TEITESTE jeg har hørt i hele mitt liv, sorry assssss....!!! Skulle gjerne vist dem noen bilder av magen min fra i sommer hehe... De hadde ALDRI trodd at jeg hadde fått 4 unger!!! (Ikke for å skryte eller noe, men mange har sagt til meg at det ikke ser ut som jeg har fått en eneste en...) Utrolig hva trening kan utrette. Det er bare du og kjæresten din som kan ta avgjørelsen om dere er voksne nok til å få barn, men det høres for meg ut som om dere har ALLE forutsetninger for å klare dere bra selv om dere er forholdsvis unge =) Det finnes da langt yngre folk enn deg som får barn... Synes ikke dere skal høre på "vennene" dine (vet ikke om jeg ville kalt dem det men...) for de er TYDELIG ikke klar for barn selv!! De virker jo helt på 15-års-stadiget, unnskyld meg. Kanskje de ikke skjønner at det er dette livet som er viktig for deg, ikke alle er like modne, og ikke alle vil det samme her i livet. Noen vil vente til de er 30 og har gjort alt de føler de må, før de får barn. Reise osv. Ikke at man ikke kan gjøre det selv om man har barn, men man kommer vel ikke utenom at man ER mer fri uten barn. Kan være litt ego osv, tenke på seg selv. Jeg var bare 18 år da jeg fikk min eldste, faren hans var 23 da. Gutten vår var ikke direkte planlagt, men LIKE elsket og ønsket, når han først "var laget". Både av meg og barnefaren. Vi var forlovet, var sammen i 4 år. Vi er ikke sammen i dag, men vi har et utrolig godt forhold fordet =) Jeg kjenner voksne folk som ble sammen som ungdommer og fortsatt er sammen i dag, så stol på deg selv og dine følelser!! Det er hva du og kjæresten din føler og vil som betyr noe!!
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 3. februar 2008 #6 Skrevet 3. februar 2008 Så trist at vennene dine er så negative til ditt ønske om å få barn da! Jeg var selv 18 da jeg ble gravid og 19 da jeg fikk gullet mitt, jeg kan hlet ærlig si at det passet perfekt for meg, det var ikke helt planlagt men jeg ser nå at jeg faktisk var klar for å bli mamma. Ingen kan si når tiden er inne for deg annet enn deg selv og samboeren din! Syntes langt ifra det er idotisk av dere å planlegge å få barn, som du sier så vet du jo godt hvor stort ansvaret er.... Ønsker dere lykke til videre med prøvingen og ikke la negative folk ødelegge for dere!:-) Mange klemmer fra meg:-)
Gjest Skrevet 3. februar 2008 #7 Skrevet 3. februar 2008 Jeg synes det er utrolig dårlig gjort av vennene dine å si sånn... Uansett hva de måtte mene så skal man ikke prakke det over på dere på en så krass måte. Prøv å ikke la deg såre av det de sier. Vet det ikke er lett, men det høres nesten ut som de er misunnelige på at dere har kommet dithen i livet allerede. Og det tullet med at forholdet kommer til å ryke og at du aldri mer kan gå i bikini er bare despreate forsøk på å få deg til å skifte mening hehe. Alle er forskjellige! Noen mister kanskje formene sine, men maange er like fine som før! Noen forhold skranter, men mange blir bare sterkere! Jeg og samboer ble gravide uplanlagt, og da var jeg bare 21.. Synes vi klarte rollen kjempebra, og vi forholdet har aldri vært sterkere! Så tror ikke de ''vennene'' dine skal si så mye før de har litt erfaring.. Det høres ikke ut som de har det ihvertfall. Jeg ville ikke anbefalt noen å bli gravid i ung alder, men jeg synes ikke det er en uting heller.. Noen blir klare for foreldrerollen mye tidligere enn andre. Og du vet jo ganske mye av hva du går til viker det som. Stor klem fra meg! Skjønner at du blir lei deg, men prøv å bare la de dumme kommentarene prelle av.. Dagen kommer jo hvor de ser hvor fint det går, og da kan de svelge ordene sine.
Gjest Skrevet 3. februar 2008 #8 Skrevet 3. februar 2008 Husk, vennene deres snakker ut i fra sitt eget ståsted, uten den erfaringen dere har opplevd. De har sikkert utdannelse og venner som hovedfokus. Ønsker dere masse lykke til. Hilsen en 2barnsmamma - den ene sover på brystet mitt 1 mnd idag )
Gjest Skrevet 3. februar 2008 #9 Skrevet 3. februar 2008 Å ha barn kan være litt slitsomt. Derfor er det viktig at man ikke fyller livet sitt med andre slitsomme mennesker i tillegg. Hvis jeg hadde hatt venner som ikke hadde klart å støtte mine ønsker og avgjørelser hadde jeg bare kutta de ut. Du kommer sikkert til å tenke at det er så mye lettere sagt enn gjort, men det er veldig godt å ha støttende og voksne venner i stedet. Negativitet er det nok av i verden, ikke la det ødelegge for deg. Hvorvidt nå eller om 5 år er det beste tidspunktet for å få barn er det kun du og mannen din som kan avgjøre. Lykke til men babyprøving og med de såkalte vennene.
Benjamin06+Isaac i magen Skrevet 3. februar 2008 #10 Skrevet 3. februar 2008 Du er ikke den eneste som har det problemet! Har noen fantastiske venninder...er kjempegla i dem. Men av og til går de nærmeste meg på nervene!! Er 22 og har en liten sønn på 18mnd...de ble glade og ivrige da jeg gikk gravid og fikk han...men i ettertid har det blitt mye "negativ" snakking. Vi alle har jo forskjellige erfaringer og er på forskjellige steder i livet...jeg ser jo ikke ned på dem fordi de prioriterer utdanning først. Denne negative snakken er ofte om utdanning og reising og diverse..foran meg...om at de aaaaaldri skal ha barn før de er 30...og at vist de blir gravide nå så tar de abort. Prøver å ignorere det..men det er veldig irriterende og sårende av og til...spesielt når bestevenninda sitter sånn...nesten håner valgene dine. Så er veldig spent hvordan de tar det at vi i en alder av 22 og 24 har lyst på nr2...(ikke helt bestemt oss enda). Har lyst å¨bli jordmor..men da må jeg gjennom 3år med sykepleie og et par år med jobbing...derfor har jeg lyst på nr2 nå...så lillemann får noen...så slipper jeg å bryte(ta pause) i utdanningen for å få nr2!! Ikke bry deg om vennene dine...du vet best selv hva du er klar for og vil!! Dessuten forstår ikke de hva du har gått gjennom(MA og SA). Hadde selv en venninde som ble gravid(ikke planlagt)...mistet i uke 17....hun og kjæresten planla en graviditet like etter...og nå har de en nydeli sønn på 2 år:)
Gjest Skrevet 3. februar 2008 #11 Skrevet 3. februar 2008 Tusen tusen takk for mange fine svar :-) Det hjalp på humøret gitt ;-D Ja, synes jo det med å ikke kunne gå i bikini var det dummeste jeg har hørt. Har aldri vært syltynn jeg, men går da i bikini for det :-P Og skulle jeg få masse strekkmerker så bryr det meg lite! Hehe. DET er tross alt ikke det viktigste i livet. Det er vanskelig med "venner" som er så negative, men som dere sier så tror jeg at de kan kuttes ut, eller i hvert fall holdes litt på avstand. F.eks. en som tok abort tre ganger på et halvt år! Også maste hun på at jeg burde ta en senabort, og hun ble faktisk det hun kalte glad på mine vegne da jeg mistet. Hun har jeg bare måttet kutte helt ut, har sagt det til henne også. Har heldigvis andre venner også som er støttende (og som jeg vet vil være det når vi blir gravide), også har jeg jo blitt kjent med mange herlige jenter her inne, så ensomt blir det ikke Takk igjen, dere!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå