Gå til innhold

Er Efidrin hostedempende eller slimløsende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså går den direkte på "hostenerven" eller løser det bare opp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Efedrin heter det vel gjerne...

Skrevet

løser opp.....

Skrevet

Ingen av delene, den virker avsvellende på bronkiene, og utvider luftveiene, derfor er den på dopinglista.

Skrevet

Ok, takk!

Så det vil si at jeg kan gi den til ei som jeg ikke helt vet om har slimhoste eller tørrhoste?

Er jo skummelit å gi hostedempende som går rett på hostenerven til ei som har slim for da får hn det jo ikke opp, det er det jeg er redd for...

Skrevet

Legen vår sa det virker slimløsende. Datteren min ble helt på tur etter efedrin, så vi sluttet å bruke det ganske snart..

Skrevet

Går fint. Type cosylan er fint å gi til de som hoster hele natta og ikke får sove. Noen unger blir veldig våkne av efedrin.

Skrevet

Egenskaper: Klassifisering: Sympatomimetikum (alfa- og betastimulator). Virkningsmekanisme: Slimhinneavsvellende og bronkodilaterende. Pressoreffekt på hjertet. Svakere, men mer langvarig effekt enn adrenalin. Sentralstimulerende. Absorpsjon: God etter oral, i.m. og s.c. administrering. Halveringstid: 3-12 timer, vanligvis ca. 6 timer. Metabolisme: Delvis i lever. Utskillelse: I urinen, raskere ved surgjøring.

Felleskatalogen.no

Skrevet

Vi har nettopp fått Efedrin til datteren vår på snart 4 mndr. Hun har slimhoste. Hoster så hun brekker seg.

Viktig å ikke gi for mye efedrin, for da kan ungen bli en tanke hyper :o)

Skrevet

Datteren vår fikk overhodet ikke mye, og bare i forbinsdelse med sovingen. Men det var tydeligvis mer enn nok for henne..så vi skal holde oss langt fra det.

Skrevet

takk. Mina blir ikke hyper av det så det går fint. Ville bare forsikre meg om at jeg ikke gjør noe farlig ved å gi det til henne i kveld. Hoster og hoster stakkar, men tror det er tørrhoste og litt snørr av og til.

Skrevet

hehe, ja Lucas ble totalt hyper av det da han fikk det EN gang da han var under året. Ga han 2 ml eller noe, helt turbo til langt på natt. Søstra er av den rolige typen

Skrevet

Da ville jeg heller gitt cosylan om du har det.

Skrevet

Men da må ungen være over 2 år. Jenta vår fikk efedrin da hun var året og hosta til hun brakk seg, og det hjalp veldig da. Men cosylan er jo sløvende i motsetning til efidrin som er stimulerende.

Skrevet

Jo har det, men den er skrevt ut til meg, synes det er litt skummelt å gi såpass sterke medisiner til barna som ikke er skrevet ut til dem om du skjønner. Efedrien fikk jeg til henne for 1 mnd siden, men legen forklarte ikke så mye hva det er og når jeg skulle gi det til henne

Skrevet

hun er bare 6 mnd. :( har store mandler og har vært så masse syk, forkjøla og hoster hele tiden. Må nok fjerne de når hun er gammel nok.

Skrevet

Skjønner hva du mener. Om det er hennes efedrin er det sikkert tryggest å gi den.

Får håpe det hjelper så dere får sove.

Skrevet

OK. Stakkar liten, da må du ikke gi cosylan. Har selv fjernet mandler pga evindelige halsbetennelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...