coscos Skrevet 2. februar 2008 #1 Skrevet 2. februar 2008 Fant ut at jeg får være litt effektiv i kveld, mens lille M ennå sover. Han har hatt en lei tendens til å våkne på nettene, gjerne med 30min-1 times mellomrom, og morgen er det alt kl 05.00 så ikke mye søvn her i huset, dessverre. Og, nå har jeg akkurat fått beskjed om at svigermor kommer for å overnatte. Flyet hennes er blitt flere timer forsinket, så i stedet for at svigerfar må kjøre den lange veien for å hente henne sent på natten, så blir det mannen min som skal hente moren sin og ta henne med hjem hit (litt kortere vei). Snille mannen min, driver rene sjåførvirksomheten for familie og venner som er ute og reiser! Men, det betyr at jeg får overnattings-/frokostgjest, i tillegg til de andre gjestene jeg har invitert til middag og boller i morgen, så greit å få en del ting unna nå på kvelden. Så, da har jeg laget bolledeigen i kveld, satt den i kjøleskapet til heving, så kan jeg bake ut bollene i morgen tidlig før vi drar på babysvømming (får ta med svigermor dit, det synes hun sikkert er morsomt), og så er det bare å steke dem rett før gjestene kommer! Ingenting er så godt som nystekte boller :-)
Attpåklatten :-)™ Skrevet 2. februar 2008 #2 Skrevet 2. februar 2008 Hmm.....det har jeg aldri prøvd! Å sette dem i kjøleskapet til heving......jeg trodde deigen skulle ha det varmt jeg! Jaja.........jeg får stå opp i morgen tidlig og lage boller jeg:-) Ha en fin fastelavenssøndag, med svigers og boller og middag og svømming:-)
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 2. februar 2008 #3 Skrevet 2. februar 2008 Her blir det også boller i morgen , ingen faste......bare fråtse..... Har heller ikke hørt om heving i kj.skap. Blir sånn "senheving" det da??
coscos Skrevet 2. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 2. februar 2008 Kaldheving er utrolig smart. Absolutt å anbefale, så slipper du å være "låst" for å passe på bolledeigen. All type gjærdeig kan settes i kjøleskapet, heves bare litt saktere da (bruk gjerne kald væske), og siden den skal stå over natten, så gjør det jo ikke noe om det går sakte. Men, jeg pleier alltid la bollene få heve litt ute på benken før jeg setter dem i ovnen, så de ikke får varmesjokk :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå