Anonym bruker Skrevet 2. februar 2008 #1 Skrevet 2. februar 2008 Går det ann og ta det når man har full OS.. Skal studere ferdig først så begynne og jobbe.. er det mulig og ta lån på lelighet da? Takk for svar..
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2008 #2 Skrevet 3. februar 2008 Nei,desverre.. OS er ikke en inntekt fikk jeg beskjed om da jeg var alene med snuppa!! *sukk*
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2008 #3 Skrevet 3. februar 2008 Så lenge man er student KAN man få førstehjemslån, dog er jo dette opp til hver enkelt bank/tilfelle å avgjøre. Det er en vesentlig forskjell på å "bare gå hjemme på OS og være under utdanning. Et studerende par uten jobb/enslige studenter får jo også lån. Dersom du kan vise til at du tar en bra utdanning innenfor et yrke der det er gode jobbmuligheter, kan banken være villig til å låne ut penger på grunnlag av fremtidig inntekt. Jeg fikk låne 1,2 mill, gikk for 10 års fastrente, så jeg viste hva jeg hadde å rutte med fremover, også fikk jeg 10 års avdragsfrihet. Dette var hos DNB. Betaler mindre på lån/husleie enn jeg hadde gjort om jeg skulle leid, pluss at jeg får med meg verdistigningen. Har man mulighet er det lurt å kjøpe.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2008 #4 Skrevet 3. februar 2008 10 års avdragsfrihet - da er jo ikke leiligheten mer din etter ti år enn den var til og begynne med! Og hva om rentenivået etter 10 år er på 10-12 prosent (slett ikke umulig, det var 17% på 90-tallet)? Kjipt å måtte betale renter av HELE lånet da! Dessuten, den verdistigningen er jo ikke akkurat sikker. I byen jeg bor i har boligprisene gått nedover det siste året, jeg måtte selge leiligheten min 300 000 under takst. Og det var en selveierleilighet, i boretsslagsleilighetene er det verre: Der har de hatt noen års avdragsfrihet som de nå må begynne å betale på. Slike leiligheter er umulig å slege nå for tiden, og det er mange med lav inntekt som har fått store problemer. Prisene vokser ikke inn i himmelen, husk det! *en som har lært "the hard way"*
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2008 #5 Skrevet 3. februar 2008 Dersom det er en dårlig investering vil heller ikke bankene låne ut penger. Kjøper man sentralt i en stor by, styrer unna leiligheter med høy fellesgjeld/høy husleie, er sjansen sånn ca lik 0 for at den ikke skal stige i verdi på 10 år. Man vil uansett ha dratt utbytte av rentefradrag samt et billig bosted i løpet av de ti årene. Man selger jo heller ikke når prisene er på bunns.. Nå har jeg kjøpt leilighet sentralt i Oslo, så bekymrer meg ikke så mye. Man kan flytte lånet også, er ikke bundet til den boligen i de ti årene. Man kan også innfri lånet før de ti årene er omme, noe som er meget gunstig dersom dagens rentenivå er høyere enn da en inngikk avtalen, da må banken betale ut underkursen. Har allerede solgt første leiligheten, eide den et år og fikk 300 000 mer enn jeg gav i utgangspunktet, hadde da lagt i 50 000 + mye arbeid i oppussing, men satt igjen med en ren fortjeneste på 200 000 da jeg solgte. Kjøpte så en ny leilighet som jeg skal selge igjen nå, taksten er 300 000 høyere enn det jeg gav, for 1 1/2 år siden, med dagens rentenivå må også banken betale meg ut 90 000 når jeg innfrir lånet. Uansett hva man gjør må man se at man kan betjene lånet over lengere tid, hvordan renten/boligprisene utvikler seg er det heller ingen som vet.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2008 #6 Skrevet 3. februar 2008 Jeg bor i en relativt stor by, den største i min landsdel, der boligprisene har steget veldig de siste årene. Joda, jeg fikk mer for leiligheten enn da jeg kjøpte den, men på langt nær så mye som forventet. Av og til MÅ man selge selv om det ikke er et gunstig tidspunkt. For mitt vedkommende var jeg høygravid og hadde kjøpt enebolig flere måneder tidligere... Totalt sett gikk jeg jo i pluss. Men et tiårsprosjekt ville jeg aldri gitt meg ut på - alt for risikabelt! PS. Det er ikke alltid banker og kunder har samme syn på hva som er en god eller dårlig investering...
Matja Skrevet 4. februar 2008 #7 Skrevet 4. februar 2008 Hva med å søke om kommunalt lån, type Husbanklån? I Oslo renner de jo over av penger, og gir gladelig ut til nesten alle som spør. Det er jo verdt å søke iallefall. Noe avdragsfrihet på stor fellesgjeld må du ikke finne på i det hele tatt!! Jeg skal ha avdragsfrihet på mitt helt ordinære huslån nå i et par år, men det vil ikke ha så veldig mye å si selv om renten går opp. (Hvis jeg får os + den lønnen jeg skal ha, så slipper jeg) Gå inn på startlan.no og se om du blir klokere
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2008 #8 Skrevet 4. februar 2008 Vel, du gikk jo i pluss? Da har du vel ikke lært "the hard way"? Man kan jo ikke ha urealistiske høye forventninger.. Hva mener du med at et tiårsprosjekt er altfor risikabelt? Tror kanskje du burde sette deg litt mer inn i hva fastrente/avdragsfrihet går ut på før du uttaler deg.. Bankene vil jo sikre seg at de får igjen pengene, så der man har ulikt syn går det heller på at banken IKKE låner ut til det kunden mener er en sikker investering. Da er det som regel ikke det heller.
Karine *på tjukka!! ;) Skrevet 4. februar 2008 #9 Skrevet 4. februar 2008 Det er opp til hver enkelt bank om du får lån eller ikke med os.. Jeg fikk i sparebank1, men fikk avslag både hos DNB og Nordea da de ikke så på os som inntekt... Er man student får man heller ikke lån i Husbanken (hvertfall ikke i min kommune), da de mener at som student skal man bo på student hybel, enten man har barn eller ei...
Matja Skrevet 4. februar 2008 #10 Skrevet 4. februar 2008 Hvis du har avdragsfrihet på et lån på feks 1 million, så må du betale ca 6500 kun i renter (avhengig av hvilken bank du har). Da slipper du å betale på selve lånet. Hvis renten stiger til feks 15% om 10 år, så må du betale ca dobbelt så mye, altså rundt 13000 pr mnd. I tillegg må du da begynne å betale på avdragene på lånet, som er feks 2000 kr pr mnd. Lånet er jo fremdeles på 1 million om 10 år selv om du har betalt renter. Hvis du har råd til dette om 10 år, så er det jo bare å gå for det, men hvis ikke, så må du jo kanskje tenke deg om. Og det er sannsynlig at renten kan gå opp til 15% om 10 år, eller før. Men ikke så veldig sannsylig da, men det kommer jo an på hvordan ting går fremover. Jeg tror det er det hun over her mente...
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2008 #11 Skrevet 4. februar 2008 Det er lite sannsynlig at renten stiger så mye. Man kan jo selge og innfri før de ti årene er omme, skulle renten stige til så mye som 15% vil man tjene en formue bare på underkursen. Jeg har bundet renten på 5,25 %, betaler 5300 i mnd på lånet, kan trekk fra 28% på skatten, som alle andre, og totalt sett bor jeg MYE biligere og bedre enn om jeg hadde leid. Om man bare leier i ti år har man jo betalt MYE i husleie uten å sitte igjen med noe. Kan diskutere frem og tilbake på dette i flere dager, men at det lønner seg å kjøpe foran å leie, avdragsfritt eller ei er udiskutabelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå