Gjest Skrevet 2. februar 2008 #1 Skrevet 2. februar 2008 Hei Vi har nylig hatt ett dødsfall i familien (bestefar) og lurte på om noen har noen tips til bøker med dette temaet som passer til en på 3år. Jeg har vært på biblioteket, men synes alle bøkene var litt for abstrakte. Vet noen av dere om en fin bok som omhandler temaet litt mer konkret? Når jeg mener konkret så tenker jeg på prosessen en gammel person dør, sorg, begravelse, gravsted.
#Ariadne# Skrevet 2. februar 2008 #2 Skrevet 2. februar 2008 Er en bok som heter " farvel Rune" den handler om en liten gutt som dør, så er vel kanskje ikke akkurat det du er ute etter... men den tar opp temaet på en flott måte, med alle aspektene du ber om. eller er det en bok som heter lillesøster og mimmi. den tar også opp alle temaene du ber om, men på en litt mer diskret måte.
Gjest Skrevet 2. februar 2008 #3 Skrevet 2. februar 2008 Tusen takk for svar. Jeg tror kanskje at den som handler om en liten gutt som dør blir litt for voldsom, men skal ta en titt på dem begge hvis jeg finner dem på biblioteket i morgen. Boken "lillesøster og mimmi", hører den med i "lillesøster" serien? Tar gjerne imot flere tips!
♥Prinzessin♥ Skrevet 3. februar 2008 #4 Skrevet 3. februar 2008 Jeg elsker boken "Tirsdager med Morrie". Den handler om Morrie, en gammel professor som får en dødelig sykdom. En tidligere student som hadde et godt forhold til denne mannen, gjenopptar kontakten, og de møtes hver tirsdag for å snakke om liv, død, familie, etc. Morrie har en fantastisk livsfilosofi, og arrangerer en "levende begravelse" før han dør, slik at de som er glade i ham skal få sjansen til å si det de ønsker (altså, istedet for å vente til den faktisk begravelsen, når han likevel ikke kan høre noen av de fine ordene). Alle burde lese denne boka! Jeg har kjøpt fire bøker, beholder en selv og gir de tre andre bort til dem jeg er mest glad i. :-)
♥Prinzessin♥ Skrevet 3. februar 2008 #5 Skrevet 3. februar 2008 Oi, sorry. :-) Jeg leste hovedinnlegget fort fort, og så bare at du søkte etter en bok som omhandlet død. Denne boka er selvfølgelig ikke skrevet for barn! Men den er et godt tips til deg selv og de voksne du er glade i. :-)
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2008 #6 Skrevet 3. februar 2008 Er det slik at du skal forklare til 3-åringen din om hvorfor bestefa døde? Hvorfor ikke bruke dine egne ord? Forklar til barnet ditt rett ut: bestefar er gammel, så han døde. Ikke akkurat slik ordvalg da, men noe i nærheten? Sønnen min er også 3 år, og en dag da han var på tur med bhg, så så dem en død mus. Personalet fortalte rett ut at musen er død, og kommet til himmelen. Barna syns selvfølgelig at det var trist at musa var død, men godtok det. Musa var død.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2008 #7 Skrevet 3. februar 2008 p.s: kan ikke sammnelignes med din bestefars død, men noen ganger er det enkle det beste.
Northernlights Skrevet 3. februar 2008 #8 Skrevet 3. februar 2008 hei panga! Jeg kjøpte nettopp ei flott bok om en bestefar som døde. Ga den til 9åringen min,siden svigermor døde i jula. Den er kjempeflott! Hvis du vil,kan jeg kjøpe ei for deg,og sende den til deg. Den veier ikke så mye (men den er på engelsk) Handler om en gutt på 8-10 år som mister bestefaren sin.
Northernlights Skrevet 3. februar 2008 #9 Skrevet 3. februar 2008 Den har forresten flotte bilder, men er veldig rett på sak- Et av bildene er av bestefaren i kista,mens gutten og pappan står og ser på "skallet" til bestefaren.
Gjest Skrevet 3. februar 2008 #11 Skrevet 3. februar 2008 Ja.. Jeg har jo forsåvidt forklart ham hvorfor og hvordan. Dessuten har jeg prøvd å forklare hva som skal skje i forbindelse med begravelsen. Likevel synes jeg det er ok å lese bøker om emnet slik at han kanskje forstår litt mer. Bilder hjelper alltid, og det å snakke om sorg, død og det som skjer i en begravelse ved hjelp av bøker gjør det litt mer konkret tror jeg. Dessuten, himmelen/paradiset (hvis man er troende) er et rimelig abstrakt begrep. Etter at jeg introduserte det for ham har han blant annet brukt utrykkene "opp i lufta" og "sitter på månen" :-) Har fått fine tips i denne tråden iallefall. Tusen takk for hjelpen alle sammen!
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2008 #12 Skrevet 3. februar 2008 Denne boka passer kanskje best når barn dør, men den heter Sommarlandet. Den er ganske så lett for barn å skjønne og den har fine bilder. Syns den gir et flott bilde av hvor man havner når man er død. Ikke er den så lang heller. Boka Farvel Rune er jo også flott, leste den masse når jeg selv var liten, det gikk desverre troll i ord med den boka....
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #14 Skrevet 5. februar 2008 Uansett hvilken bok om døden du kjøper/leser, så kan du lett spinne videre på at "sånn var det med bestefar også.." Kanskje det er lettere om du leser en historie om et barn, slik som "farvel Rune", og overføre den historien til deres virkelighet? Må jo si at Brødrne Løvehjernte er en god klassiker på temaet også, men den er nok litt i drygeste laget for en 3åring. Farvel Rune har flott og lettfattelig tekst og fine, store bilder... men utrolig rørende...!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå