Gå til innhold

Når dere baker BOLLER.... Begynner dere med det

Anbefalte innlegg

Skrevet

bløte eller det tørre først? =)

En på jobb som baker PERFEKTE boller HVER (les; HVER) gang. Jeg spør hva hemmeligheten er, og vi kommer frem til at eneste forskjellen fra meg og henne, er at hun begynner med det bløte og har i det tørre etterhvert. Jeg motsatt, og får "murstein-boller"....

Et tips til alle dere som spør etter oppskrifter.... Ikke akkuratt oppskrift, men iallefall en fremgangsmåte. =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg gjør som deg..

putter det tørre i bollen og har i det våte mens maskina elter... blir helt fine de!

Skrevet

Jeg bruker ofte sånne ferdige poser og tørrgjær.

Trikset er å bruke to poser gjør, og blande det ut i vannet før man blander i det tørre.

La gjerne gjæren kose seg med litt sukker før du tar i det tørre.

Skrevet

Begynner med det våte. Men det har utrolig mye å si hvordan du hever, og hvilken komfyr du har.

La forresten en oppskrift her i sted, og den blir det alltid perfekte boller av. :)

Skrevet

Bruker du tørrgjær så begynn med det tørre. Bruker du fersk gjær begynn med det våte....og bak kun ved stigende måne;)

Skrevet

Mens smøret og melka varmes til 37 grader så finner jeg fram det tørre og blander det sammen. Mine boller blir alltid knall gode! Luftige:-) Mmmmm....

Skrevet

Tørre rett på nyvasket bord og lager til en fordypning i midten og har det våte oppi der og elter sammen.

Men hever du dem lenge nok ?

Nok veske i ?

Med for mye mel blir de tunge.

Skrevet

Har ALLTID det våte i først. For mel er ikke mel, hehe... 1 kg hvetemel kan kreve 3 eller 4 dl vann om du skjønner.

Det er UMULIG å få mer veske inn i en murstein-bolledeig, det er lett å ha i mer mel i en bløt deig :o)

Skrevet

Jeg får alltid perfekte boller. Tørre først i bollen, men tar alltid mindre mel enn det som står. Dette regulerer jeg etter første heving.

Skrevet

Jeg bruker samme fremgangsmåte som "Spetakkel". To poser tørrgjær, så varmt vann man får fra springen (tørgjær tåler litt høyere temperatur enn fersk gjær) og litt sukker eller brødsirup( evt vanlig sirup el. vanlig sukker). Bland alt dette sammen og la stå en stundfør du har i det tørre. Det er også viktig å la gjærdeiger få tid til å heve lenge nok.

Skrevet

Hehe, jeg bruker havparten av gjæren, ellers vil ikke min mage ha boller :)

Skrevet

Det våte må i først, så man får justert melmengden, ellers kan deigen lett bli for hard, mye bedre med en klissete deig enn en hard en ja ;-)

Ellers er det beste tipset å bruke en oppskrift med egg i, da virker egget også som hevemiddet, og isteden for å doble mengden gjær kan en ta i en teskje med bakepulver, da blir de luftige og gode...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...