tr85 Skrevet 2. februar 2008 #1 Skrevet 2. februar 2008 Er det noen som vet om jeg har krav på støtte fra lånekassen, når far til barnet skal være hjemmeværende mens jeg studerer?
tr85 Skrevet 2. februar 2008 Forfatter #2 Skrevet 2. februar 2008 Tenkte da på ekstra støtte i tillegg til vanlig lån og stipend.
Gjest Skrevet 2. februar 2008 #3 Skrevet 2. februar 2008 Du har ikke krav på noe annet enn fødselstipend når du får barn under studietiden. Hvis du skal tilbake i studier og far tar permisjonen får HAN permisjonspenger, så sånn sett får dere på en måte "støtte" begge to. Du får fødselsstipend fordi du er student med barn, han får permisjonspenger som er hjemme i foreldrepermisjon.
Prinsesse juli08 *FØDEKLAR Skrevet 2. februar 2008 #4 Skrevet 2. februar 2008 du får vel ikke fødselsstipend, men kun vanlig studielån så lenge det er far som tar permisjonen....???
Gjest Skrevet 2. februar 2008 #5 Skrevet 2. februar 2008 du får forsørgerstipend i tillegg. 1320 kr i måneden. Alle studenter med barn får det, hvis de søker da.
Gjest Skrevet 2. februar 2008 #6 Skrevet 2. februar 2008 Jo, fødselsstipend gis uavhengig av om man tar permisjon fra studiene eller om man studerer etter å ha født.
Gjest Skrevet 2. februar 2008 #7 Skrevet 2. februar 2008 Ops..litt rask der.. Lånekassen KREVER ikke noen studieprogresjon mens du mottar fødselsstipend, du kan ha permisjon hvis du vil, eller du kan studere hvis du vil. Fødselsstipend får du uansett, og det kommer ikke i klinsj med fars rett til å ta permisjon fra sin jobb for å være hjemme med barnet.
Anemone81 Skrevet 2. februar 2008 #8 Skrevet 2. februar 2008 Fra Lånekassens nettside: Hva skjer med fødselsstipendet dersom barnets fra er hjemme med barnet? Dersom barnets mor er student, kan hun motta fødselsstipend dersom barnets far ikke mottar foreldrepenger. Vilkårene for å få fødselsstipend er at du har opptak i en utdanning og: * at din eventuelle ektefelle eller samboer ikke samtidig mottar foreldrepenger (fødselspenger) fra folketrygden. Unntak gjøres ved bruk av ordningen med graderte foreldrepenger (tidskonto) Du får altså ikke fødselsstipend dersom faren får fødselspenger fra NAV, men du kan få lån og stipend etter vanlige regler. Forsørgerstipendet du evt. kan få i tillegg er behovsprøvd etter fars inntekt.
Gjest Skrevet 2. februar 2008 #9 Skrevet 2. februar 2008 Jøss...dette var veldig rart... at mor IKKE kan få fødselsstipen når far mottar foreldrepenger, når hun kan motta fødselsstipend OG foreldrepenger dersom hun har permisjon fra evt. jobb ved siden av studiene. Beklager feilinformasjonen!
tr85 Skrevet 3. februar 2008 Forfatter #10 Skrevet 3. februar 2008 Takk for alle svar! skjønner godt at du ble forvirret. Var å leste på lånekassens nettsider, men syns det var litt uklart hva jeg egentlig hadde krav på. men nå har jeg fått svar =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå