Gå til innhold

Er det mye styr å bytte etternavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så lyst å ta pappa sitt etternavn. De har et etternavn som er veldig få som har så jeg tror det er fredet..? Har tenkt på dette lende, men lurer på om det er mye styr. Har ikke gjort noe research.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du fyller ut navneendringsskjema og sender det til folkeregisteret. Deretter må du fornye pass, bankkort, sertifikat osv. Det er ikke mye jobb, men det bestemmes jo litt av hva du synes er mye styr da :)

Gjest irismor
Skrevet

Hvis navnet er fredet (under 200 stykker som har det, tror jeg) så må du søke hver og en som har ettrnavnet om tillatelse til å få samme navn. Men ved ekteskap så stiller det seg anderledes.

Lykke til med navneskifte =)

Skrevet

Det trur eg ikkje gjeld når ein av foreldrene har navnet:) Då kan ein ta navnet utan å spørre "alle", det er nok at far(i dette tilfelle) godtar endring, er det ikkje?

Gjest irismor
Skrevet

Til barnet kan du ta etternavnet uten styr, men ikke til deg selv så lenge du ikke er inngift. Da blir det mere styr.

Har sjeldent etternavn selv og har faktisk avslått "søknader".

Skrevet

Ja dersom det er bare å levere navneendringsskjema og endre pass og bankkort er det jo ikke mye styr, men dersom etternavnet er fredet og jeg må finne ut hvem som heter det og søke til alle, blir det jo straks litt mer styr. Må sjekke med pappa, så får vi se. Hadde også trodd at jeg skulle kunne ta fars etternavn på lik linje med mors. Spennende!

Gjest irismor
Skrevet

Sjekk med folkeregisteret og hva som må til for å få ta fars etternavn.

Du får i hvertfall ikke fars etternavn hvis du ikke prøver =)

Lykke til med navne-endringen c",)

Skrevet

Ikke sant, kommer ikke rekende til meg, må jobbe for det! Får ta en telefon etter helga og høre om jeg må søke tl Sverige siden pappa er svensk og bor der.

Skrevet

som eksempel:

Om eg hadde hatt eit etternavn som under 200(freda) har, men mine ungar under 18(som bur med meg) har mitt til mellomnavn og far sitt navn som etternavn (og han ikkje bur med ungane). Kan eg då skifte ungane sitt til mitt etternavn, eller må eg søke alle med dette etternavnet?

Skrevet

Neida, vi byttet nettopp. Ingen sak det. Fyll ut navneendringsskjema, så er det meste i boks innen kort tid.

Gjest irismor
Skrevet

Da skal du kunne bytte til ditt etternavn uten styr (nedadgående slektlinje)

Men det må vel da avtales med barnefaren etter som du kutter vekk hans etternavn.

Snuppa vår har mitt etternavn bindestrek og så pappans etternavn. Måtte ikke søkes i det hele tatt pga nedadgående slejtlinje.

Men til HI kan jo hende det er helt andre regler for etternavnsendring i og med at far er svensk =)

Skrevet

Snakket akkurat med pappa. Det er to slekter som har dette etternavnet. Tilsammen 70 stk, men det er ikke fredet. Aner ikke hvorfor, men det er vist et etternavn som oppsto i forbindelse med en gård på 1600 tallet så det kan jo være derfor... Skal vertfall søke.

Skrevet

Fredet er alle etternavn som færre enn 200 har, men for deg har det ingen betydning siden faren din har navnet. Jeg, mannen min og eldstekaren skiftet til svigerfar sitt etternavn som færre enn 10 personer hadde da (kun svigerfar av dem som vi eller han kjente) og vi behøvde ikke spørre noen av dem.

Skrevet

Dette gjelder ikke om en av foreldrene dine(eller annen nær slekt) har navnet.

Skrevet

Trenger ikke søke tillatelse hvis du familie eller forfedre med det navnet. Vårt navn er det bare 9 i Norge som har, ingen utenom vår familie eller de som har forbindelse med navnet kan ta det. Men det var en som hadde en oldefar med det navnet som tok det som mellomnavn. Ikke populært for familien det, men han hadde lov da han hadde forfedre som var i vår slekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...