Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

gutten vår nekter å sove på ryggen, enten det er sammen med oss i stua, eller i senga si. han sovner som regel oppå oss, men med en gang vi legger han på ryggen, enten i sofaen, vogna eller senga si, våkner han og begynner å gråte.

så prøvde vi å legge han på magen, og han har sovet som en sten mellom hvert måltid siden. han er veldig sterk i nakken, så han klarer å flytte hodet fra side til side, og holde det oppe lenge. han er forresten 6 uker.

men man skal vel lissom ikke legge ungene på magen nå om dagen? at det er større fare for krybbedød da osv...

hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

de anbefaller at baby skal ligge på rygg. hva du gjør er helt opp til deg.. det er din baby=) ring hs og snakk litt med henne...

Skrevet

Vi hadde en periode det problemet med gutten vår. Har du prøvd å ligge ham litt på siden? Det var redningen for oss ihvertfall! Så lot jeg ham av og til få sove på magen i sengen mens jeg satt ved siden av og leste, slik at jeg hadde full kontroll...

Han er over 9 mnd mnd nå og sovner helst på siden, så legger han seg på rygg når han har sovnet.

Skrevet

Om han gråter når han ligger på ryggen så kan det jo nesten virke som at det er noe som plager han.

Syntes å ha hørt at om de gråter når de blir lagt på ryggen så kan det være et tegn på at det er noe galt med ett eller annet som har med spiserøret eller noe i den duren...

Kan jo kanskje være greit å få sjekket opp.

Det anbefales ikke å sove på magen..

Har dere prøvd å lagt han på siden da?

Det er vel heller ikke anbefalt, men det er vel uansett bedre enn på magen.

Ville fått det sjekket opp jeg.

Skrevet

hadde samme prob med elste jenta mi(4)..ho nekta å såve på ryggen fra dag 1.....eg lot ho sove på magen eg,mens den eine hs var rasende på meg og den andre forsto meg godt...ho sa at det handlet mest om ein greidde å stole så pass på ongen at ein ikkje blir gal av bekymring...så forsatte med det og oppserverte ofte til å begynne med men så forstod eg at eg ikkje trengde å gå inn til ho kvart 10.min på kvelden...men jenta mi ville ikkje ligge på ryggen når ho skulle leike heller da..krabba når ho var 4,5 mnd og da...men du må nok finne ut kva du føle er best for deg og barnet og kva du følere deg komfertabel med...er jo ikkje so kjekt å få trykt krybbedød opp i tryne kvar gong ein seier at barnet ligg på magen(det gjorde eg),men må ein så å ein...eg er litt i mot å tvinge banet til å ligge på ein måte som ein ikkje vil..kan jo tenke deg sjølv...

Skrevet

Jeg har alltid lagt min sønn på magen fra han var 1 uke gammel, nå er han 9 mnd..

Jeg tror ikke magen er noe farligere enn ryggen. Er bare noe dumt forskningsfolka har fått for seg, etter min mening...

Fordelen med å sove på magen er jo at det bedrer magevondt, de fleste sover tyngre og bedre og at de indre organene(som mage,tarm) jobber bedre. Gulper han så renner det jo ut!!!

Skrevet

." Er bare noe dumt forskningsfolka har fått for seg, etter min mening..., "Unnskyld meg, men dette er det dummeste jeg har hørt!

Spedbarnsdødeligheten har gått drastisk ned det siste tiåret, etter at "denne side opp-kampanjen startet". Så der taler forskningen for seg selv, spør du meg. Norge lå på toppen i krybbedød før dette.

Greit at ungen sover bedre på magen, MEN jeg har n valgt å stole på de som kan litt mer om dette enn meg, nemlig kvalifisert helsepersonell!

Skrevet

Hvis du velger og stole på forskningsfolk, så får du stole på det siste de har funnet ut også da...

At krybbedød kommer av en medfødt hjerneskade!!

Med andre ord så spiller det ingen rolle hvilken vei de ligger, for da vil de dø uansett..

( ikke meningen og bruke sterke ord her altså, er fælt og skrive det, men er fakta)

Skrevet

Til *mamma*til*markus*:

Har du en link som bekrefter det du sier?

Skrevet

når snuppa var rundt 6 mnd la jeg henne ned i senga på rygg, da jeg ikke inn å sjekke 10 min seinere lå ho på magen, jeg snudde henne da.. 5 min seinere lå hun på magen igjenn.. noen liker å sove på magen, andre på sia ,noen på rygg-gjelder voksne å.. hun er nå 9 mnd å snur seg fortsatt på magen.. har sluttet å snu henne da det var bortkastet:)... kan han snu seg selv da.. trur det skal være helt trygt så lenge de kan snu seg selv.. men jeg ser nå ingen fare i det.. :).. lykke til?! hva med luft i magen?!

Skrevet

*mamma*til*markus*

Selvfølgelig spiller det en rolle om de ligger på magen eller rygg. Eller mener du det er helt tilfeldig at antall krybbedødsfall har sunket drastisk etter at de begynte med "Denne siden opp"-kampanjen?

Skrevet

Jenta mi har heller aldri likt å ligge på ryggen. Hun lå på siden frem til hun klarte å snu på seg selv, da havnet hun på magen og sov mye bedre da.

Jeg tror ikke det nødvendigvis er noe galt med gutten din selv om han ikke liker å ligge på ryggen. Det er et fenomen som kalles vertigo, følelsen av å falle når man ligger på rygg, det kan hende det er det han får følelsen av og blir redd.

Jeg får denne følelsen selv og har gjort det så lenge jeg kan huske. Den kommer idet jeg holder på å sovne. Ganske ekkelt! Jeg tror jenta mi har det likedan, for akkurat idet hun holdt på å sovne, bråvokna hun og slo ut med armene og begynte å gråte.

Skrevet

Dessuten er ikke "forskningsfolk" en egen rase som dikter opp ting etter eget velbefinnende, men høyt utdannede og kvalifiserte mennesker som forsker systematisk på sitt felt.

Her i Norge, får man penger til ulike forskningsprosjekter og forskning på krybbedød har vært prioritert iallefall. Jeg kan love deg at ikke staten hadde brukt penger på slike kampanjer dersom det ikke var "hold" i forskningen.

Hvor holder disse forskerene hus, som du refererer til?(Mamma til markus)

Skrevet

Til dere som blåser i anbefalinger om å ligge på rygg: jeg blir helt kald og fryser på ryggen av å lese det. På den tiden da man anbefalte at barna skulle ligge på magen kan krybbedødtilfellene nesten sammenliknes med en epidemi, og at nedgangen i tilfellene skyldes at man har gått over til ryggleie, er veldokumentert. Å finne sitt eget barn livløst i sengen - tenk dere det, og tanken på at det kunne ha vært unngått. Har selv hatt krybbedød i nær familie (på den tiden da mageleie var anbefalt) og er nok ekstra redd.

Skrevet

"Økende bruk av mageleie gjennom 1970 og 1980-tallet førte til en dramatisk økning av krybbedød i Norge. I 1989 nådde vi en topp med 142 dødsfall. På 1990-tallet gjennomførte vi nasjonale kampanjer rettet mot foreldre for å få spedbarn til å sove på ryggen. Fra begynnelsen av 1990-tallet er antall dødsfall redusert til under 20 spedbarn i året ifølge Folkehelseinstituttet."

Link:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=352086

Skrevet

Babyen kan godt sove på magen når du har oppsyn på den, så på dagtid går det fint. Snuppa mi sov på magen innimellom fordi hun var forkjølet og ikke klarte å puste når hun ble lagt på rygg.

Det jeg har hørt er at når babyene sover på magen så faller de inn i en dypere søvn hvor de kan slutte å puste.

Jeg fikk beskjed om at når de snudde seg selv så var det ikke farlig lenger.

Gjest Mylian er Mambo-Mamma
Skrevet

Jenta mi sover bare på magen. Det har hun gjort siden hun begynte å rulle. Gidder ikke stå opp hvert 5 min for å snu henne,.

Skrevet

Jeg vil bare sitere Karin Naphaug fra boken Sov godt - hvor hun skriver at "mye tyder på at barna som dør i krybbedød er født med visse abnormaliteter i hjernen, som er lokalisert til områder som styrer pust og oppvåkning under søvn, noe som gjør barna sårbare. De fleste spedbarn opplever episoder med for lavt oksygennivå, som ved luftveisinfeksjoner og når de ligger med hodet nede i dynen eller puten. For de fleste barn vil slike situasjoner utløse kompensatoriske reaksjoner som oppvåkning, gråt, økt puls og kraftigere respirasjon. I noen tilfeller vil barn med ovennenvte hjerneabnormaliteter ikke reagere slik, og krybbedød kan inntreffe."

Hun skriver også at "Ryggleie anbefales sterkt. Mageleie er sannsynligvis farlig kun for enkelte spedbarn, men siden man ikke entydig kan definere "risikobarnet", anbefales det at alle spedbarn sover i ryggleie." (s.23-24)

Skrevet

Er enig i at det er litt over-hysteri ute og går her. Det er ikke slik at babyene dør som fluer fordi man har dem på magen.

Forskningen registrerer bare at antall krybbedødtilfeller har gått ned etter at de anbefalte å legge babyene på magen. De vet ikke hva som er årsaken, men ANTAR at mageleie kan ha en MEDVIRKENDE årsak..

Ellers så vil jeg si at med mitt første barn, ble vi anbefalt av leger og helsesøstre at barnet skulle ligge på magen. Dette for å unngå krybbedød som følge av det de den gang trodde var kvelning/pustebesvær i søvne fra å ligge på ryggen!!!!

Dersom noen våget å la babyen sove på ryggen, ble det ramaskrik, og kommentarer som: "tør du det" "tenk om han kveles av oppkast, setter i halsen osv." "hadde aldri tilgitt meg selv dersom babyen svelget oppkast og døde som følge av kvelning på natten"

Det er ingen konkrete bevis for noe, og der man tidligere så en sammenheng mellom krybbedød og ryggleie, ser man i dag sammenheng med mageleie.

Ta alt med en klype salt, og slutt med hysteriet. Greit å følge helsesøsters råd, selvfølgelig, men ikke bli helt hysteriske om det ikke blir slik. Babyen vil ikke dø fordi om ikke alt går som ønskelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...