Gå til innhold

Hvor mye utgifter er det med en baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på dette spørsmålet, fordi jeg planlegger å få unge, og vil bare være helt sikker på at jeg kan klare å forsørge en liten baby med den inntekten jeg har nå, eller om jeg/sambo burde skifte jobb før en evt. baby kommer til verden.

Det jeg lurer på er hvor mye penger dere bruker i måneden på èn baby? Skriv gjerne opp hva dere bruker penger på om dere gidder :-) Hadde vært svært hyggelig med svar. På forhånd takk :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

eg vet ikke hva vi bruker hver måned... har ingen fast månedlige utgifter ennå (bare mm og bruker tøybleier)

Alt du trenger av utstyr koster jo en del... men du får alt brukt intatt madrass, det burde kjøpes nytt.

Når barnet begynner å spise fast føde kan man lage mye selv, det koster ikke stort.

Hvis dere begge har en jobb så har dere i hvert fall nok :)

Lykke til

Skrevet

I starten trenger dere:

-seng

-madrass

-stellebord/badestamp

-vogn

-eventuelt bilsete

- eventuelt vippestol

Får jo engangsstønad på litt over 30 000 som dekker dette. Du velger jo selfølgelig selv om du vil kjøpe det nytt eller brukt. Sparer MYE penger på å kjøpe fine ting brukt.

Barneforsikring: Koster rundt 1500-2000 i året, hvis dere ønsker det.

- Så trenger jo barnet klær. Det vokser raskt ut av de. Så jeg handlet på H&M , Cubus, Lindex. Gidder ikke bruke mye penger på klær de vokser utav etter en måned og to... Ellers fikk lillegutt mye klær i gaver.

Det det egentlig går mest penger i er :

Bleier ca 60-70 kr pr pakke ... 25-30 bleier i hver pakke ( varierer) Ca to pakker i uken ( Kanskje litt mindre ) Altså 550 kr pluss/minus i måneden. ( Kan eventuelt bruke tøybleier, mye billigere og mer miljøvennlig)

Morsmelkserstatning ( hvis du ikke ammer): koster 75 kr ca. Fra lillegutt var 0-4 mnd brukte jeg to sånne pakker i uken. Altså 600 kr pluss minus i måneden-

- fra 5-6 mnd:

frukt

middagsglass (rundt en 10)

Sparer mye på å lage middagen selv og fryse det ned i porsjoner. Koke opp poteter, gulrot og etterhvert kjøtt og mose det med stavmikser.

Salver, bade olje, såpe , shampo ( selger dryge på apoteket som varer leenge.. så det er ikke så dyrt :) )

Si vi bruker 2000 ekstra på det meste i mnd etter lillegutt ble født. Er ikke så himla dyrt, men litt koster det jo. =) MEN det er verdt det! ;)

Skrevet

bare vær obs på at om du er i arbeid og kvalifiserer for foreldrepenger får du IKKE engangstønad på 30 000.

Skrevet

Bleier er ikke så dyrt som nevnt over her, i starten..

Bruker Libero bleier på snuppa. De koster 25kr for 46 stk på Kiwi, så får man hver 4 gratis. Så vi kjøper 4 stk i slengen når vi handler, det koster 75kr, og da har vi de i 2uker. Bruker ca 2 pakker i uken, noen ganger litt mindre..

Ellers så er hun ikke noen månedlig utgift ennå (hun er 7 uker).

Mest penger går det i starten, til utstyr.

Skrevet

Vi brukte sikkert 20000 på gutten vår før han kom til, det gikk med til utstyr og klær. Etter han ble født har vi nok brukt rundt 2-3000 på han i mnd. Men du kan sikkert redusere den summen, hvis man er litt flinkere enn oss med penger:)

Skrevet

Jeg har ikke helt oversikt over hvor mye jeg bruker i mnd på abbyen enda, men jeg erfarte at det var veldig veldig smart å prøve å kjøpe mest mulig brukt.. eller arve fra familie og venner. Jeg Fikk f.eks en kjempefin barnevogn til 1000 på Finn.no og dessuten hadde min mor samlet på masse klær og sengen vi lå i da søsknene mine og jeg var baby (Ny madrass på IKEA til under 500,-)! Ikke bruk mye penger på klær i den minste str. Fikk masse i gaver, og mye av det jeg selv hadde kjøpt rakk hun ikke å bruke før det var for smått...

Stellebord og badebalje på IKEA+håndklær og kluter til slikk og ingenting.

Man trenger ikke så mye til å begynne med, og man finner fort ut hva man behøver og hva man kan klare seg foruten..

Jeg får utbetalt 15 000 i mnd i tillegg til barnetrygd på 970 i mnd, mens far er student og får 1500 i forsørgerstipend i tillegg til vanlig stipend.. Ikke akkurat mye, men vi klarer oss godt.

Lykke til!!

Skrevet

vel, dyrest er det FØR du får barnet, da må alt utstyr i hus=)

men etter det er kommet er det for det meste bare mme, bleier, våtservietter, stelleprodukter,flasker, smukker o.l "småting" som trengs, i tillegg må man da gjevnli kjøpe nye klær til dem etter hvert som dem vokser utav dem=)

vi bruker ca 500 kr måneden i mme, bleier o.l...

Skrevet

Du merker fort at bleier er dyrt, bare ikke i begynnelsen. Etter hvert når barnet ditt vokser og dere må bytte bleie til større, inneholder libero pakkene færre bleier, men prisen den går mye mer opp samtidig !

Skrevet

Hvis du virkelig vil, kan du bruke flere tusen på barneutstyr før den lille kommer til verden. Det hadde ikke vi råd til, og jeg klarte faktisk å få kjøpt alt jeg trengte for 5000. Da hadde jeg kjøpt nytt bilsete til 1600 (ville ikke kjøpt det brukt), i tillegg til brukt: seng, barnevogn, stelleveske. Kjøpte stellebord på Ikea. Fikk jo mye i gave da: Babygym, høystol, vugge, DryKid overmadrass, sengesett, håndklær, babybjørn, klær...Er helt sjokkert over hvor mye klær jeg har fått av venner og bekjente (brukt) måtte tilslutt takke nei fordi jeg ikke hadde plass ;-)

Nå når nurket er her, bruker vi penger på bleier og mme, og det er ikke mange kronene pr mnd.

Gjest anouschka with Love
Skrevet

Er dere to med inntekt? Jeg er alene med en 10 åring og en baby. Vi klarer oss utmerket på en inntekt, så da burde dere klare dere bra med 2 :-).

Spørs jo litt hva dere tjener, og er man flink til å kjøpe brukt som det nevnes over så sparer man mye. Vi har fått en del arveklær til starten. Er unødvendig å kjøpe så mye smått. Får en noen gaver også. Plaggene er ikke spesielt dyre på H&M, Lindex etc.

Så er det det med vogn...Ny eller brukt? Er den jeg har lagt mest i... ;)

Bleier i Jumbopack fra Rema koster 70 kr for 88 stk. Amming er billigst :).

Lykke til med planleggingen! :)

Skrevet

trenger ikke være dyrt med baby...kjøp first price bleier...de beste bleiene og de billigeste...kjøp klær på sparkjøp...faktisk er de betre en mye andre klær...utgiftene i begynnelsen kan være litt store...men trenger ikke bli det...kjøp fint brukt...kjøpte en barnevogn brukt til 1500 og den såg helt ny ut...kjempefin...ellers er det lov å arve og låne...babyen er ikke opptatt av merkelær og fansy utstyr...babyen vil ha det trygt og godt...og en kjærlig mamma:) bilsete kjøpte eg nytt...det var viktig for meg at det var sikkert og funksjonelt...visste akkurat ka bilsete eg ville ha...min mor kjøpte fancy vugge,men jenta mi likte best å sove i vogna...min mor kjøpte også stellebord, men det var mye betre å bruke stellematte...så en baby er ikke dyrt...men får en først en, så ønsker en en baby til og en til og....etter hvert som ungene vokser blir det dyrt...de kan ikke arve hverandre og må ha merkeklær til mangen tusen koner fordi motepresset er stort på skolen og sportsutstyr og skolebøker,fritids aktiviteter...osv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...