Gå til innhold

FOLAT - ikke slutt etter tre måneder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tidligere har vi hatt diskusjoner her inne om hvor lenge vi bør ta folat-tilskudd, og noen av dere hadde blitt anbefalt å ta hele svangerskapet, mens andre hadde hørt at en ikke BURDE ta lenger enn de tre første månedene. Vel, les artikkelen under:

http://www.barnimagen.com:80/barnimagen_site/innhold/tema/den_gravide_kroppen/folat_kan_forebygge_leppe_og_ganespalte

Sitat fra artikkelen:

"Det anbefales at man tar et tilskudd på 0,4 mg i tillegg til et sunt kosthold. I følge norske retningslinjer bør man begynne en måned før man regner med å bli gravid, eller så snart man kan når man er gravid, og holde på ut ammeperioden. Ekstra viktig er det at man ikke glemmer tilskuddet de første to-tre månedene."

Altså bør vi ta så lenge vi er gravide, og til og med mens vi ammer. Godt å få klarhet i dette, folkens. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ÅÅÅhhhrrr.... av en eller annen grunn forsvinner noe av linken når jeg kopierer den her... Jeg skriver den inn her med mellomrom mellom linjene, ser om det går da..(altså er det nå tre mellomrom dere må ta bort for å lese linken)

http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/

innhold/tema/den_gravide_kroppen/

folat_kan_forebygge_leppe_og_ganespalte

Skrevet

Men hvorfor sier legen at man skal slutte etter tre mnd da?? Og hvor mange er det egt. som får tatt dette opptil en mnd. før man blir gravid??

Blir så forvirra jeg......................=/

Skrevet

Det er jo ikke lett å få tatt det en måned før man blir gravid dersom man ikke planlegger barn.. Men det viktigste er at en begynner så fort man finner ut at man er gravid. Jeg aner ikke hvorfor noen leger sier noe, mens andre leger sier motsatt...de er vel kanskje ikke like oppdaterte alle?

Skrevet

alle kvinner i fruktbar alder bør egentlig ta folat tilskudd leste jeg et sted :) selv har vi prøvd lenge å bli gravide før det klaffet så jeg hadde tatt folat i over 2,5 år når jeg ble gravid, og jeg har fortsatt fordi det er folat i vitamin tilskuddet som jeg bruker nå..

Skrevet

Jeg tok folatprøve i uke 8, den var godt innen for normalen. Spurte legen min, som jeg i tilegg jobber for, om jeg behøvde ta tilskudd lenger. Det sa han ikke var nødvendig så lenge jeg hadde normalt folat nivå i blodet, så jeg sluttet da å ta det. Hadde da tatt folat i 2-3 uker.

Stoler på det jeg....

Skrevet

Hm, jeg sluttet å ta folattabletter etter 4-5 måneder. Jeg begynte da med en annen type omega 3-tilskudd som inneholder 0,2 mg folat, i tillegg til andre vitaminer og mineraler. Er 0,2 mg nok, eller må jeg ta minimum 0,4 mg fortsatt?

Skrevet

Det blir helt feil å si at alle skal eller ikke skal ta vitaminer og kosttilskudd i et svangerskap.

Ingen av oss er like eller har like utgangspunkt!

Noen av oss har gode verdier og en kropp som lett tar opp næringsstoffer. Disse trenger ikke ta tilskudd i det heletatt.

Noen av oss spiser så riktig at de får de anbefalte mengdene inn via kosten, som er det aller beste for kroppen.

Også har du resten som trenger tilskudd, disse kan ha godt kosthold, men en kropp som ikke lett tar opp næringsstoffene, disse har behov for enda mere tilskudd. Også har du dem som har et elendig kosthold der de ikke får dekket kroppens behov, disse trenger tilskudd.

På generell basis må det selvfølgelig sies at "alle" bør ta ditt og datt!

MEN, om dere ikke har mangler og heller ikke trenger tilskuddene, er det ikke bra å gå på dem heller!

Da gjør man kroppen en bjørnetjeneste. Kroppen må ikke bli vant til å få mineralene servert på sølvfat ferdig nedbrutt og klar til å smette rett inn i blodet! Da kan den glemme hvordan den skal bryte ned og ha utbytte av maten vi putter i oss!

Dette er vel ikke harde fakta, men det er en måte å se dette "kapsel og pille hysteriet" på!

Eks; Hvorfor ta trankapsler? To fiskemiddager i uka så slipper dere!

Sjekk på nett hva annet dere trenger!

Jeg bruker mye siden www.frukt.no

Der kan dere søke i leksikonet på frukt og grønnsaker og dere finner hvilke vitaminer som er i de forskjellige råvarene dere har i butikken deres!

Uff, dette ble langt og pekefingeraktig preken fra meg. Men jeg synes bare det er så viktig at vi heller spiser råvarer med vitaminer i stedet for å putte i oss piller for alt og ingenting.

Forøvrig mener jeg at alle bør ta folat fra de starter prøvinga til ut 1. trimester. Så kan man evt sjekke verdiene hos legen om man bør fortsette å ta. Også kan man evt ta når man ammer, da er det vanskelig å oprettholde lagrene i kroppen. Og de fleste tappes for mye da!

Skrevet

Det er jo fordi at ved ca 12 uker, så er ryggraden dannet og det er jo derfor vi tar folat. (for å ikke få ryggmargsbrokk) En annen sak er jo de som mangler folat, de må jo selvsagt ta. Og dessuten, om man tar multuvitamin etc er der folat i de også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...