Gjest Skrevet 1. februar 2008 #1 Skrevet 1. februar 2008 Min far er snart 66 år og har vært i full vigør hele livet. Lettere distre og et snev av AD/HD blir det sagt med humor hjemme hos oss.. Nå i det siste glemmer han mye. Han glemmer at han snakket med folk om viktige ting. Han må skrive opp ting på jobben. Han er irritert og utålmodig og har nå begynt å sjekke fryseren flere ganger til dagen for å holde kontrollen med hvilke matvarer de har.. Han plager omtrent vettet av min mor med maten som går ut på dato og "når skal vi spise ribba i fryseren?" jeg snakket med han i kveld og han er veldig lei seg for at han glemmer. Han føler at noe er i veien... noen som har erfaringer med dette? Hvilke tester tas for å påvise ALzheimer? Er det noen medisiner som han kan ta?
Mille** Skrevet 1. februar 2008 #2 Skrevet 1. februar 2008 Ja det finnes enkle tester han kan ta og det finnes medisiner. Be han få seg en time hos fastlegen sin. Krysser fingre for at han ikke har alzheimer, det er en fæl sykdom å få, både for pasient og pårørende.... Lykke til! Klem
selfangerkjerringa Skrevet 1. februar 2008 #3 Skrevet 1. februar 2008 Min mor og en av mine beste venninner har jobbet med dette i mange år. Det som er viktig angående demens og Alzheimer er behandling. Ikke nødvendigvis bare medikamentell behandling, men tilrettelegging av hverdagen. Ved riktig tilnærming av problematikken som sykdommen medfører, kan en bremse sykdomsforløpet betraktelig, og ikke minst: gjøre hverdagen lettere og av bedre kvalitet både for den syke og de pårørende. Ta kontakt med helsetjenesten i deres kommuen for hjelp, råd og støtte. Dette er tatt fra nasjonalforeningen for folkehelses sider om demens (www.nasjonalforeningen.no, klikk på "demens"): "Nasjonalforeningens demenslinje er et tilbud som er åpent for alle med spørsmål om demens. Åpningstidene er mandag til fredag mellom 09.00 og 15.00. Telefon: 815 33 032 Send spørsmål til Demenslinjen: [email protected]"
Miramor Skrevet 1. februar 2008 #4 Skrevet 1. februar 2008 Har bør jo få seg en time hos fastlegen snarest som kan henvise han videre. Det er mange undersøkelser som gjøres i den utredningen. http://www.aftenposten.no/helse/article1493448.ece Det kan også skje noe med luktesansen i tidligere stadier av Alzheimer: http://www.nordemens.no/Tidsskriftet/pdf/ArtikkelDEMENS42006.pdf Det finnes medisiner som kan sinke utviklingen av sykdommen. Derfor er det viktig å få en rask diagnose. Får jo håpe at han ikke har det da.
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 1. februar 2008 #5 Skrevet 1. februar 2008 Det finnes idag medisin som kan holde sykdommen i sjakk i inntil 2 år. Husker ikke navnene her og nå, men kan finne boka mi og se etter hvis du vil det. Det er viktig at din far kommer seg til legen slik at han får tatt en sjekk, for å finne ut om han har aldersdemens eller hva det kan være. Noen somatiske sykdommer kan føre til noe som heter pseudodemens, "falskdemens" og denne sykdommen kan helbredes. Hvis du vil vite mer spør kanskje jeg kan hjelpe deg.
Gjest Skrevet 1. februar 2008 #6 Skrevet 1. februar 2008 Takker for svar.. Ja, vi håper at dette er uskyldig, men samtidig må vi jo innse at det kan skje ham like godt som dt kan skje andre. Jeg pusher han til fastlegen, inn skal han om jeg så skal dra han inn:)
Miramor Skrevet 1. februar 2008 #7 Skrevet 1. februar 2008 Det er jo det som kan være en utfordring. Det er ikke alltid at de som begynner å glemme ser problemet like godt selv, de kan da være motvillig til å gå til legen. Det er nok lurt at noen er med han som kan forklare situasjonen sammen med han. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå