Gå til innhold

litt mindre sliten nå (nicket)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått med meg at dere har litt leggeproblemer for tida. Og jeg fikk litt dårlig samvittighet etter jeg svarte det jeg gjorde på tråden din her ikveld om hvor lang tid det tar før ungene sovner... joda, vi har det ganske rosenrødt nå, men sånn har det sannelig ikke vært alltid! Minsta har vært en drøm å legge fra hun ble født, men eldsta... nååånei. Da hun var ca 1 1/2 år hadde vi en periode der vi måtte sitte ved senga hennes og holde henne i hånda 1 til 2 timer før hun sovna. Hvis vi prøvde å reise oss og gå ut skreik og hylte hun så lenge og intenst at hun brakk seg til slutt. Det var et mareritt både for oss og henne... til slutt spurte vi mine foreldre til råds. De var hos oss og hjalp oss med moral support første kvelden. Vi la henne ned til rett tid, sang for henne, la over henne dyna og gikk ut. Hun hylte. Vi venta 2min, gikk inn, gjentok prosessen, gikk ut. Hun hylte. Vi venta litt lenger for hver gang, og til slutt sovna hun. Første kvelden tok det 45 min. Andre kvelden tok det 30 min, tredje kvelden tok det 15 min, fjerde kvelden skreik hun ikke i det hele tatt... og etter det har vi NESTEN ikke hatt leggeproblemer med henne :) Samtidig med denne prosedyren var vi veldig nøye med å ha positive stellerutiner - bading, grøt, kos i fanget og eventyr før vi gikk opp i senga med henne.

Håper ting ordner seg for dere, og at det kanskje er litt trøst noen ganger å vite at du ikke er alene :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei selfangerkjerringa og tusen takk for et kjempefint innlegg :o)

Dårlig samvittighet skal du ikke ha; jeg var bare nysgjerrig på hva som er "vanlig" rundt omkring. Har jo ingen erfaring på dette området ;o)

Kjempefint å høre om deres erfaringer!

Jeg skal huske det du skriver, og prøve dette om metoden jeg forsøker nå mislykkes.

Jeg må bare se det positive i det; fra å ha sittet ved senga hennes alltid, godtar hun nå at jeg sitter på gangen. Men hun MÅ se meg da ;) Håper jeg etter hvert klarer å gjøre henne trygg på at jeg fremdeles er der selv om hun ikke kan se rett på meg. Ikveld var hun veldig slik at hun måtte ha bekreftelser på at jeg satt der, og hun visste at jeg gikk inn i stua om hun reiste seg opp i senga (vet ikke akkurat om det er bra "straff", men huff... blir så fortvilet noen ganger).

Inatt sov hun også hele natta i si seng, for første gang på aldri så lenge :o) Regner med at metoden dere brukte også gjorde at jenta deres sov hele natta? (hvis hun ikke gjorde det fra før da?)

Er ikke alltid bare bare å være alenemamma, og da er det utrolig fint å få råd fra dere her inne ;) Tusen takk!

Skrevet

Når vi satt ved senga hennes til hun sovna så sov hun sjelden natta gjennom, hun våkna minst 10 ganger hver natt. Jeg overdriver IKKE. Etter vi gjennomførte "kuren" har hun så godt som alltid sovet natta gjennom :) Nå er hun snart 4 år, og det var en runde i forbindelse med bleieslutt på natta der hun våkna litt om natta, fordi hun var tissetrengt (både på orntlig og bare redd for å tisse seg ut).

Jeg vet mange her inne er mot såkalte skrikekurer, men jeg mener fortsatt at så lenge en gjør dette innenfor rimelighetens grenser så kan faktisk barna ende opp med å bli tryggere enn før. Det ble i hvert fall jenta vår. Hun ble vant til at senga var et koselig sted, HENNES sted. Og hun visste at hvis det virkelig var noe og hun skreik, så kommer jo mamma og pappa. Dermed trengte hun ikke stå og hyle kontinuerlig, for hun visste at selv om vi ikke var der når hun sovna så var vi der når hun våkna - hvis du skjønner... :)

ps: jeg fater ikke hvordan dere alenemødre greier dere... jeg har så ufattelig stor respekt for dere at du aner ikke!

Skrevet

Skjønner ;)

Jeg hadde ikke klart det uten jenta mi; hu holder meg oppe :o)

Du sa dere ventet litt lengre for hver gang dere gikk inn; hvor mye ca? (er det det som er ferber?)

Skrevet

Tror ferber er noe av det samme, men er ikke sikker. Har aldri lest om ferber. Vi gjorde det samme som foreldrene mine gjorde på meg og søskene mine :) Vi venta ca 1-2 min lenger for hver gang.

Skrevet

ok, takk.

da legger jeg den på minnebrikken, hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...